Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 2 / 08 » Stále je co vynalézat
Výzkum a vývoj je hybnou silou průmyslu a není náhoda, že nejúspěšnější výrobci jsou na špici sektoru, který jsme si zvykli nazývat R&D (z anglického research and development, výzkum a vývoj). Ne každý den se poštěstí hovořit s opravdovou kapacitou...
Výzkum a vývoj je hybnou silou průmyslu a není náhoda, že nejúspěšnější výrobci jsou na špici sektoru, který jsme si zvykli nazývat R&D (z anglického research and development, výzkum a vývoj). Ne každý den se poštěstí hovořit s opravdovou kapacitou v této oblasti, a tak když jsme se dozvěděli, že na prezentaci nové pneumatiky Avon ZV5 je přítomen i ředitel pro výzkum a vývoj společnosti Cooper Marcus Hancock, byl to pro nás jasný signál k akci.
Rozhovor se odehrál ne právě v klidu, neboť kulisou mu byl hlučný bar, v němž si hosté akce dopřávali nezbytný aperitiv před večeří. O ten jsme nakonec pana Hanococka připravili, ale snad nám to odpustil.
Myslíte si, že klasickou pryžovou pneumatiku ještě může potkat nějaký převratný vynález, jako byl kdysi objev radiální pneu, nebo jste toho názoru, že další vylepšování se bude dít už jen po malých krůčcích?
Ještě před pár lety byl vývoj velmi pozvolný a zdálo se, že nic takového, jako byl např. vynález radiální pneumatiky, se nemůže opakovat. Pak však byl odhalen příznivý vliv siliky na běhounovou směs a tento zdánlivě malý objev se nakonec ukázal jako velmi zásadní. Do té doby totiž platilo, že tři vlastnosti, které se považují u pneumatiky za klíčové, a to brzdění na mokru, valivý odpor a opotřebení, se řešily odděleně. A došlo-li k vylepšení jedné, pak to obvykle bylo na úkor jiné z této trojice. Vynálezem příměsi zvané silika se podařilo to, že se nikoli jedna, ale všechny tři najednou posunuly na jinou, podstatně vyšší úroveň. Díky novým metodám vázání siliky a také díky některým novým objevům v oblasti polymerů tento proces ještě neskončil, jinými slovy objev siliky nebyl ještě zdaleka plně vytěžen. Jsem si jist, že opět někdo přijde s něčím převratným, a mezitím přijdou menší inovace. Změny budou už kvůli legislativě, která nás čeká a které se nikdo nevyhne. Je to legislativa v oblasti hluku, dále v oblasti přilnavosti na mokru či zákazu používání aromatických olejů. To jsou všechno věci, které si vynutí akce v oblasti vývoje. Pak to bude zdokonalování již existujících objevů, např. pneumatik run-flat, které budou tišší a budou pronikat i do nových segmentů, jak to nyní ukazuje Bridgestone v segmentu SUV. A tak bychom mohli pokračovat. Hovoříme-li tedy o převratných změnách, nemusíme mít hned na mysli překonání radiální pneumatiky. Právě na tomto poli nikdo nic lepšího nevymyslel, a proto tu vývoj bude spíš evoluční.
Když mluvíme o velkých objevech, domníváte se, že k těm jsou předurčeni jen tři nebo čtyři světoví top výrobci, nebo může velký vynález vzejít i z laboratoří menšího výrobce?
S novou legislativou se budou muset vypořádat všichni bez ohledu na velikost. Obvykle to bývá tak, že začnou ti velcí a menší hráči se postupně přidají. Co se týče nových objevů, nemusí nutně platit, že jejich autory budou vědci a inženýři z velkých firem. Bude to ten, kdo se dokáže na pneumatiku dívat z jiného úhlu než ostatní. Právě v tom je potíž: všichni obvykle postupujeme stejným směrem. Kdo se vychýlí, najde trochu jiný úhel pohledu a k tomu má trochu štěstí, může přijít s něčím novým.
Myslíte si, že hlavní konstrukční materiál pneumatiky – pryž – může být jednou nahrazen jiným, syntetickým materiálem. Mám na mysli např. polyuretan, který se testuje v USA?
Na materiál pneumatiky jsou kladeny vysoké nároky – musí být pružný, odolný vůči otěru, pevný, stálý na vzduchu. A to jsem jmenoval jen některé vlastnosti. Kombinací svých kvalit je guma jedinečná. Osobně jsem skeptický vůči materiálům, jako je polyuretan.
Celý rozhovor si přečtěte v Pneu revue č. 2 / 2008