Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 2 / 07 » Konkurenční trh

Konkurenční trh

 
image934

Že je český trh v oblasti prodeje a servisu pneumatik vysoce konkurenční, není žádnou novinkou. Pneu revue se rozhodla zjistit názory a zkušenosti prodejců pneumatik, zejména jak vnímají nárůst konkurence v posledních pěti letech, jaký typ...

 

Že je český trh v oblasti prodeje a servisu pneumatik vysoce konkurenční, není žádnou novinkou. Pneu revue se rozhodla zjistit názory a zkušenosti prodejců pneumatik, zejména jak vnímají nárůst konkurence v posledních pěti letech, jaký typ konkurence pociťují nejvíce a jak hodlají tomuto trendu v budoucnosti čelit. Ke zjišťování názorů jsme použili on-line dotazník umístěný na www.pneurevue.cz

V námi zkoumaném období posledních pěti let zaznamenala většina prodejců pneumatik velmi výrazný nárůst konkurence. Jako majitel pneuservisu v Ústí nad Labem Bohuslav Holeček, který nám řekl: „Konkurence je skutečně v Ústí nad Labem velká, jenom v Textilní ulici přibyly snad za rok čtyři pneuservisy na délce 300 m.“ To je tedy skutečně „velká konkurence“! Že je nárůst konkurence velký, si myslí třeba i v Ostravě, Písku, Plzni nebo Frýdku-Místku. Naopak podle jednoho pražského provozovatele pneuservisu je vzestup konkurence pouze mírný. V zásadě se dá říci, že míru nárůstu konkurence v České republice není možno určit nijak teritoriálně. Také co do časového vývoje vnímali lidé z různých regionů ČR meziroční nárůsty konkurence jinak, někde pocítili obrovský boom v roce 2004, jinde zase vloni. Celkově můžeme prohlásit, že v celorepublikovém měřítku stoupala „konkurenční křivka“ průběžně v celém pětiletém období.

Největším strašákem je internet
Mezi prodejci pneumatik jsme také zjišťovali, jak posuzují vlivy jednotlivých typů konkurence ve svém oboru. Podle předpokladů většina dotázaných považuje za největší hrozbu ve svém oboru nabídku internetových e-shopů, které bývají schopné dostat se na neuvěřitelně nízké prodejní ceny pneumatik. Někdy mají dokonce koncové ceny pro zákazníky nižší, než bývají nákupní ceny pro samotné pneuservisy. Otázkou zůstává, jak se vůbec k takovým hodnotám může internetový obchod propracovat. Zda má skutečně exkluzivní smlouvy s dodavateli, tak malé náklady nebo mu stačí nepatrná marže? Na druhou stranu zákazník takového internetového obchodu nemá záruku, že koupí kvalitní pneumatiky, nikdo mu také neposkytne potřebné informace či kvalitní servis. S pořízenými pneumatikami musí stejně žádat o přezutí v nějakém pneuservisu.

Ty se však takovýmto praktikám velmi brání a za výměnu pneumatik dovezených odjinud si účtují vyšší ceny. Je to vcelku logické, pneuservis je živ nejen z práce mechaniků, ale rovněž z prodeje pneumatik. Firma si tak nenechá ukrojit třeba polovinu zisku od internetového obchodu, a když nemůže pneumatiky zákazníkovi prodat i namontovat, naúčtuje si aspoň dražší montáž. Někteří majitelé pneuservisů jdou ještě dál. „Je těžké se odhodlat ke kroku, který může poškodit jméno firmy. Přesto jsem k tomu před dvěma lety přistoupil a na servise i v kanceláři nám visí cedulka, že z technických a provozních důvodů nové pneu a protektory dovezené zákazníkem nepřezouváme,“ staví se k problému jeden z majitelů pneuservisu. A ihned dodává: „A když se mě někdo zeptá proč? Tak mu vysvětlím, že nevím, odkud ty pneu má, jaká je to kvalita, že ručím za práci a pak se mi stávalo, že zákazníci přijížděli zpět k nám do servisu a stěžovali si, že jim to třepe, tahá doprava, doleva, hučí apod. Tak jsem přestal takové pneumatiky přezouvat. Samozřejmě, je to má obrana proti těmto pneu a proti těmto lidem. Pneumatika by neměla být internetovým sortimentem!“

Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 2 / 07.



 
 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz