Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 2 / 06 » STÁLE HODNĚ OTAZNÍKŮ

STÁLE HODNĚ OTAZNÍKŮ

 
image579

Zájem o pneumatiky typu runflat přicházel zatím téměř výlučně z oblasti první výbavy. Dnes se situace obrací – první „silnější ročníky“ těchto pneumatik z let 2003/4 se blíží ke konci své životnosti a jejich majitelé se pomalu ohlížejí po náhradě....

 
Zájem o pneumatiky typu runflat přicházel zatím téměř výlučně z oblasti první výbavy. Dnes se situace obrací – první „silnější ročníky“ těchto pneumatik z let 2003/4 se blíží ke konci své životnosti a jejich majitelé se pomalu ohlížejí po náhradě. Dick Johnson z Goodyear Dunlop UK, Bernard Delmas z technologického centra Michelinu a Andy Lane z britského zastoupení Bridgestonu ozřejmují některé aspekty této problematiky.

Začátkem letošního roku Bridgestone informoval, že celkem již dodal na trh tři miliony pneumatik runflat. Na první pohled vysoké číslo je však nutno brát v kontextu celého evropského trhu. Z tohoto úhlu pohledu se tento segment jeví jako trpaslík – jedná se pouze o jedno procento z celkového třísetmilionového evropského trhu OE (Original Equipment = první výbava). „Věříme, že se časem stanou run-flat pneumatiky standardní výbavou většiny nových vozů – včetně 4 x 4,“ říká A. Lane. Zástupce Bridgestonu je také přesvědčen, že zvyšování počtu kusů v první výbavě představuje největší potenciál pro růst trhu náhradní potřeby.

Produkce pneumatik s technologií RunOnFlat společnosti Goodyear Dunlop dosáhla v Evropě čtyř milionů kusů. Po nízké produkci v letech 2001 – 2003 bylo v posledních dvou letech vyrobeno více než tři miliony těchto pneumatik, což ukazuje, že z jejich výhod těží stále více evropských řidičů. „Uvědomujeme si, že z hlediska prodeje se jedná stále o okrajový produkt, ale stejně jako kdysi v případě airbagů či ABS jsou technologičtí lídři zavázáni komunikovat výhody produktu veřejnosti,“ míní D. Johnson. Goodyear investoval do propagace a osvěty kolem RunOnFlat nemalé prostředky.

Navzdory tvrdé konkurenci dalších výrobců se Michelin stále považuje za průkopníka této technologie. „Jsme jediným výrobcem, který uvádí na trh jak technologii PAX, tak i samonosnou pneumatiku (Michelin ZP). Míra akceptace obou technologií se liší, neboť každá z nich je na jiném stupni vývoje a každá vyžaduje jiný rozsah přizpůsobení vozidla, které je nezbytné pro jejich plné fungování,“ vysvětluje B. Delmas.

Otázka nákladů
Podle odborníků je to právě cena, co zpomaluje růst prodejů runflatů. Jejich vysoká cena je zatím vzhledem k novosti této technologie celkem logická, v budoucnu se podle výrobců dá očekávat snaha o její snižování. Pneumatika runflat je v současné době zhruba o 1000 až 2500 Kč dražší než klasická pneumatika. Ovšem ochotu řidičů kupovat vozidla vybavená v první výbavě bezpečnostními pneumatikami ovlivňují i další faktory. Výrobci automobilů doporučují, aby při výměně poškozené pneumatiky volil motorista vždy stejnou značku i dezén. Někteří dokonce zastávají názor, že výměna by se měla provádět v celé sadě. Jinými slovy, zničíte-li jednu pneu runflat, vyměnit byste měli všechny čtyři! Za této situace je na masovější rozšíření pneumatik runflat každá reklamní či PR kampaň krátká.

Cena jako kritický faktor jasně vyplývá i z různých průzkumů zákaznických preferencí. Jedna věc je zapálení řidičů pro nové technologie, zejména ty na poli bezpečnosti. Druhá pak jejich reakce, zapojí-li se cenový faktor. Např. průzkum JD Power mezi 17 000 americkými řidiči odhalil, že pneumatiky runflat vedou žebříček zákaznicky nejzajímavějších technologií, ale dozví-li se jejich cenu, klesají až na čtvrté místo.

Zákazníky také odrazuje diskutabilní „downgrade“, tedy výměna pneu runflat za klasické. To, jak známo, výrobci zásadně nedoporučují. Vozidla vyvíjená pro vybavení bezpečnostními pneumatikami a se systémy monitorování tlaku vzduchu se liší od ostatních více či méně závažnými nuancemi v odpružení a nastavení podvozku, které v kombinaci s konvenčními pneumatikami nemusí korektně fungovat. Vědomí, že zvýšené náklady jsou „jednou provždy“ a že není žádná možnost úniku váhavým motoristům určitě nepomůže.

Vysoká cena pneumatik runflat láká menší výrobce, aby nabídli řidičům levnější alternativu. Např. Kumho vyrábí run-flat pneumatiku KU31 údajně kompatibilní s první výbavou vozů Mini, nejnověji představil vlastní bezpečnostní pneu také italský výrobce Marangoni. Velcí výrobci se však k těmto iniciativám staví skepticky. „Kvalitativní rozdíl mezi premiovou a budgetovou pneumatikou pocítí každý uživatel. Stejné to bude bezpochyby i s pneumatikami runflat,“ říká B. Delmas z Michelinu. Zástupce Goodyearu míní: „Stejně jako v případě segmentu UHP či 4x4, také u pneumatik runflat lze očekávat zájem výrobců levných pneumatik o trh náhradní potřeby. Nemyslím si však, že tito mohou výrazně ovlivnit náš tržní podíl.“

Opravy: každá rada drahá
Nejasnosti kolem oprav pneumatik run-flat jsou další šmouhou na jejich kráse. Většina výrobců se k jejich opravování staví záporně, takže po defektu nezbývá než pneumatiku vyměnit. Anebo jí odvézt do servisu, kde na doporučení výrobce tolik nedbají. Pokud ji ovšem opraví špatně, v podstatě nemůžete žádat náhradu, protože výrobce jejich opravu nedoporučuje. Je jasné, že většina zákazníků by chtěla, aby tomu bylo naopak. Podle internetového průzkumu provedeného serverem www.tyrepress.com odpovědělo v tomto smyslu 66 % dotázaných. Zajímavé je číst i některé reakce uživatelů: „Velice mne překvapilo zjištění, že technik není schopen opravit měsíc starou pneumatiku s hřebíkem ve vzorku. Podle Dunlopu se pneumatiky dají opravit. Proč tedy dealeři neposlouchají, co jim výrobce říká?“ komentuje situaci jeden čtenář. Oficiální stanovisko společnosti Goodyear Dunlop UK zní: „Goodyear doporučuje, aby se pneumatiky runflat po ztrátě tlaku a dojetí vyměňovaly. Na druhou stranu chápeme, že zákazník může chtít pneumatiku opravit z důvodu vysokých nákladů na výměnu. V takovém případě ponese plnou odpovědnost za opravu kvalifikovaná pracovní síla, která ji bude provádět.“ Pokud výrobce opravy nedoporučuje, mají potom přijímat za tuto práci zodpovědnost pracovníci pneuservisů? Evidentně další rozporuplná otázka.

Obavy kvůli bezpečnosti
Důvody, proč neopravovat pneumatiky runflat, jsou hlavně bezpečnostní. U klasických pneumatik se po defektu a jízdě s nulovým tlakem, ať už je jakkoliv krátká, dají rozpoznat zřetelné stopy poškození. Ty jasně ukážou, v jakém stavu pneumatika je a podle toho se rozhodne, zda je oprava možná. U pneumatik runflat, které jsou díky zesílené bočnici schopny unést větší zátěž, je téměř nemožné rozeznat viditelné známky poškození. Bočnice je během jízdy bez tlaku velice namáhána, což může vést k vážné destrukci. Dokonce ani plně kvalifikovaný servisní technik není u pneu run-flat ve většině případů schopen poškození rozeznat. To jsou hlavní důvody, proč ani Britská asociace výrobců pneumatik nedoporučuje runflat pneumatiky opravovat.

Zřejmě neobjektivnější soud o současné situaci technologie runflat vyřkl Bernard Delmas: „Upřímně řečeno trh ještě nevyslovil definitivní verdikt o tom, zda je cena tohoto produktu přijatelná a zda vyváží výhody, které nabízí. Je to proto, že počet prodaných pneumatik na trhu náhradní potřeby je stále velmi nízký.“ Nezbývá tedy než čekat, až se počet řidičů shánějících na náhradním trhu pneumatiky runflat podstatně zvýší, což bezpochyby vyvolá další vlnu diskuze.


 
 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz