Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 2 / 06 » SLUŽBY STÁLE VÝZNAMNĚJŠÍ
Výrobci pneumatik se dnes doslova předhánějí v nabídce služeb pro nákladní vozové parky. Pneumatiky jsou stále častěji jen jednou ingrediencí komplexního přístupu, i když tou velmi významnou. Výrobci pneumatiky prezentují své programy pod...
Výrobci pneumatik se dnes doslova předhánějí v nabídce služeb pro nákladní vozové parky. Pneumatiky jsou stále častěji jen jednou ingrediencí komplexního přístupu, i když tou velmi významnou. Výrobci pneumatiky prezentují své programy pod samostatnými obrannými značkami, které samozřejmě zvyšují hodnotu celkového „produktu“. Existují programy globální – celoevropské, které výrobci pneumatik implantují v zemích svého zájmu, existují však i programy národní, které vznikají z iniciativy jednotlivých poboček.
Co do náplně jednotlivých programů, ty se dají vysledovat především dva. Za prvé je to komplexní tyre management, tedy zajišťování kompletního hospodaření s pneumatikami až do fáze „ceny za kilometr“, kdy si již dopravce nekupuje pneumatiku, ale na ní ujeté kilometry. Pochopitelně však úspěšně fungují i jiné formy tyre managementu, při nichž je pneumatika stále předmětem koupě, ale výrobce poskytuje velmi širokou škálu služeb: audity, servis, opravy, dodávky protektorů i nových pneumatik, zásahový servis. Právě posledně zmíněnou službu – tzv. breakdown service – výrobci často vyčleňují ze svých programů tyre managementu a uvádějí ji pod samostatným servisním produktem. Samozřejmostí asistenčních služeb je permanentní časová dostupnost, centralizovaná fakturace, garantovaný dojezd do určitého limitu (a při překročení nezřídka i nárok na penále).
Chtělo by se říci, výrobci pneu si chovají autodopravce jako v bavlnce… Podívejme se na některé zajímavé nabídky z poslední doby.
Continental: Nová služba DriveOn Time
Společnost Barum Continental nedávno představila novou službu DriveOn Time, která garantuje zákazníkům výměnu pneumatiky při defektu do určitého času. Tato služba je součástí takzvané servisní smlouvy ContiBreakdownServise a je poskytována za garantovanou fixní cenu. Do tří hodin dorazí technici Continentalu do regionu A (Rakousko, Belgie, Česká Republika, Německo, Dánsko, Velká Británie a Nizozemí) a do čtyř hodin do regionu B (Švýcarsko, Španělsko, Estonsko, Francie, Finsko, Maďarsko, Itálie, Irsko, Litva, Lotyšsko, Norsko, Portugalsko, Polsko, Švédsko, Slovensko a Ukrajina). Pokud technici nedorazí na místo v časovém limitu, má zákazník nárok na odškodnění ve výši 100 eur. Při defektu pneumatiky u nákladního vozidla může řidič kamionu volat ContiEuroService (CES), který okamžitě předá instrukce některému z 4500 evropských servisních CES partnerů. Ti se poté dostaví na místo defektu v nejkratším možném čase. Zajištění kompletních služeb souvisejících s pneumatikami pro nákladní dopravu nabízí smlouva ContiTireManagement. Tento komplexní balíček služeb nabízí dodávky pneumatik, protektorů a dalšího materiálu, zajištění pneuservisních služeb, veškerou evidenci stavu pneumatik a servisních operací a přípravu finanční dokumentace. Pneuhospodářství v podání Continentalu nabízí dodávky pneumatik a služeb s možností úspory finančních prostředků a tzv. Mileage contract, což je servisní smlouva s fixní sazbou za kilometr, s tím, že zákazník platí pouze za ujeté kilometry a o nic jiného se nestará. Celý tyre management zajišťuje Continental.
Matador
Matador nabízí dopravcům softwarový systém MTS (Matador Tire Service). Ten vznikl v roce 2003 jako podpůrný program Matadoru pro slovenskou společnost Automobilová doprava Půchov. Původně byl program určen pro vnitřní použití společnosti Matador, aby zajistil údaje o kvalitě pneumatik a jejich kilometrovém proběhu. Následně Matador oslovil kolem 20 slovenských firem, které začaly software také využívat. Systém se osvědčil a v současné době se pracuje na jeho aktualizaci. Základem jeho fungování je měření hloubky dezénu a zjišťování počtu najetých kilometrů. Tyto údaje se poté zapisují do hlavní databáze a program podle nich dokáže určit přibližnou životnost pneumatiky. Nástroj pomáhá dopravci sledovat průměrné opotřebování pneumatik, což může pomoci i pro určení možné vady tlumičů, špatné sbíhavosti a dalších faktorů, ovlivňujících náklady na provoz.
Michelin
Michelin Euro Assist zlepšuje svou nabídku servisních služeb. Slibuje totiž, že se v případě poruchy pneumatiky kdekoliv v Evropě dostaví na místo nehody do dvou hodin, jinak uhradí 70 eur ze servisních poplatků. A to i pokud technik dorazí na místo určení o minutu později. Společnost řeší průměrně 20 000 poruch pneumatik komerčních vozidel ročně. V roce 2005 zvládal tento úkol tým 3200 mobilních servisních specialistů průměrně za dvě hodiny a šest minut. Zákazníci jsou s touto službou velice spokojeni a 90 % z nich by jí doporučilo dalším společnostem. Servis Michelinu funguje ve více než 20 zemích Evropy 24 hodin denně na jednotné telefonní lince 00 800 79797979. Všechny služby jsou účtovány přímo společnosti, což nepřináší řidiči další momentální výdaje. Hlavní důraz klade francouzský výrobce pneumatik na to, aby při defektu pneumatiky vznikala dopravci co možná nejmenší časová ztráta. Pro větší vozové parky je nabízen kompletní servis Michelin Fleet Solutions, který nabízí zajištění kompletního tyre managementu od dodávek pneumatik a služby s tím spojené až po servisní služby při defektu (využití sítě Michelin Euro Assist) . Michelin tímto nabízí velkým dopravcům ucelený balíček služeb, který zajistí snížení nákladů na provoz pneumatik a administraci, zefektivní plánování, umožní preventivní kontroly a celkovou kontrolu financí. Nabídka obsahuje také kilometrovou smlouvu s jednotnou cenou za kilometr.
Goodyear
Společnost Goodyear vytvořila pro potřeby nákladní dopravy komplexní servisní službu nazvanou Goodyear TruckForce, která funguje ve spolupráci s internetovým řídícím systémem FleetOnlineSolutions. Zákazníci společnosti Goodyear tak mají přístup do systému, spojujícího v sobě servisní podporu s on-line databází vlastního tyre managementu. V praxi to znamená, že pokud má řidič kamionu defekt kdekoliv Evropě, zavolá na bezplatnou linku ServiceLine 24h fungující na telefonním čísle 0032 11 307 607, kde se mu ozve operátor Goodyearu. Ten kontaktuje nejbližšího smluvního servisního partnera Goodyearu a zajistí pomoc. Řidič přitom nemusí složitě domlouvat cenu za opravu, protože sazby jsou fixní a příslušnému vozovému parku potom pouze přijde faktura za provedené služby. FleetOnlineSolutions byl představen v roce 2003, a zahrnuje v sobě veškeré administrativní stránky obchodních smluv. Obsahuje i fixní ceník, umožňující dopravci zjistit, kolik přesně ho bude daná událost stát.
Pirelli
U Pirelli v České republice je situace trochu odlišná. Pro své zákazníky se společnost snaží poskytovat komplexní systém péče, který je vytvářen přesně podle požadavků a potřeb určité firmy. Zahrnuje v sobě speciální monitorovací program pro sledování stavu pneumatik a pro správu celého vozového parku. Systém obsahuje veškeré informace, potřebné k aplikaci efektivního tyre managementu. Další nabídkou od italského výrobce pneumatik je možnost řešení protektorování pneumatik a v neposlední řadě také celoevropský asistenční servis. Ten je poskytován zákazníkovi přesně podle jeho obchodních tras. Celý systém je tudíž připravován na míru přímo zákazníkovi.