Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 2 / 06 » GUMAŘI NABÍDLI NOVÁ TÉMATA
Největší výrobci pneumatik zaujali na letošním 76. ročníku Ženevského autosalónu svá tradiční místa, nicméně jejich stánky působily poněkud „vzdušnějším“ dojmem než v minulosti. Bylo to tím, že v expozicích ubylo pneumatik a tudíž černé barvy, zato...
Největší výrobci pneumatik zaujali na letošním 76. ročníku Ženevského autosalónu svá tradiční místa, nicméně jejich stánky působily poněkud „vzdušnějším“ dojmem než v minulosti. Bylo to tím, že v expozicích ubylo pneumatik a tudíž černé barvy, zato přibylo různých schémat, nákresů, grafů a také výrobků, které zdánlivě nemají s pneumatikami nic společného.
Jeden okruh témat tvořily technologie run-flat a s nimi související elektronické systémy. Ty už dnes jdou za hranice pouhého monitorování tlaku vzduchu a snaží se využít kola a pneumatiky ke snímání dalších údajů, které by mohly v budoucnu vylepšit a zdokonalit fungování elektronických systémů podvozku (ABS, ETC, ESP aj. – viz též samostatný článek v tomto čísle). Druhým velkým tématem byla ochrana životního prostředí v režii pneumatik se sníženým valivým odporem. Žádné z těchto témat není nové, ale jak se různé systémy a produkty s léty vyvíjejí, získávají na technické dokonalosti a vlivem vnějších vlivů také na větší aktuálnosti. Pro zdůraznění vztahu k životnímu prostředí jsou dozajista dobrým impulsem výkyvy cen pohonných hmot, pro zdůraznění pneumatik run-flat pak jejich stále se lepšící jízdní vlastnosti. Pneumatikáři se na letošní Ženevě prostě měli čím pochlubit. Z naší procházky po výstavišti Palexpo vybíráme pár postřehů, které podle nás stojí za zmínku. Bridgestone
Tiskový mluvčí společnosti Gert Meylemans nás informoval především o probíhající investiční akci v Česku (velkosklad u Plzně – viz samostatný článek v tomto čísle) a zahájení výroby pneumatik Bridgestone v Maďarsku.
Výsledky kampaně nazvané Think Before You Drive ukázaly, že až 44 % motoristů má u svého vozu jednu nebo více pneumatik podhuštěných. Průzkum byl prováděn v deseti evropských zemích a odhalil, že mnoho řidičů tlak v pneumatikách vůbec nekontroluje. Zdarma bylo zkontrolováno přes 8700 vozů, z nichž 50 % mělo některou z pneumatik lehce podhuštěnou, což negativně působí na její životnost a jízdní vlastnosti. Řidiči, kteří jezdí s nízkým tlakem v pneu, tím podle výzkumu ztrácejí průměrně 20, 7 % života pneumatiky (přicházejí o 10 000 km nebo devět měsíců života pneu). Další ztráty jsou úměrné tomu, kolik pneumatik je podhuštěných a v jaké míře. Toto jednání také poškozuje životní prostředí, neboť má za následek vyšší valivý odpor a tím i spotřebu paliva. Akce bude pokračovat i v roce 2006.
Bridgestone přivezl do Ženevy upravenou pneumatiku B250, která je určena pro každodenní používání. B250 nahradí typy B391 a B390, používané pro první výbavu vozidel a B330 Evo určenou pro aftermarket. Její předností má být vysoký stupeň bezpečnosti na mokré i suché vozovce, dobrá kvalita a garance jízdního komfortu. Pro luxusní SUV byla představena nová pneu Dueler H/P Sport. Bridgestone díky rozmachu tohoto segmentu očekává v roce 2007 prodeje až jeden milionu kusů. Pro sportovní vozy nabízí Bridgestone dezén Potenza RE050. Ten se momentálně vyrábí v 200 kombinacích od 16 do 20 palců s profilem od 55 do 30. Používá se jako první obutí pro vozy Aston Martin DB9, Ferrari Enzo, 430, Superamerica, Maserati Quattroporte, Porsche 911 a Cayman, Golf V a BMW. Série 3 a 6 jezdí na run-flat verzi.
Bridgestone také poukázal na své aktivity v oblasti bezpečnosti silničního provozu. Ukazuje výsledky akce nazvané Dreams At Heart, ve které školáci z celé Evropy kreslí své vize bezpečné budoucnosti. Dílka hodnotí porota složená z významných osobností automobilového průmyslu, jako je Sergio Pininfarina, Anne Adriaens, David Ward a další. Vítěze poté ohodnotí horskými koly s bezpečnostní výbavou a tenisovým vybavením.
Continental
Hlavní novinkou Continentalu, prezentovanou v Ženevě, byla bezesporu vysokorychlostní pneumatika ContiSportContact 3 s asymetrickým dezénem, mezi jejíž hlavní výhody patří kratší brzdná dráha a výborná ovladatelnost. Modelová řada Continentalu nyní navíc obsahuje dezény určené speciálně pro vozy s pohonem 4x4 a tuningové speciality. Podle průzkumu společnosti se do roku 2009 zvýší v Evropě tržní podíl pneumatik určených pro rychlosti nad 240 km/h o 16 %, v Německu dokonce o 20 %. S tím porostou požadavky na bezpečnost a kvalitu těchto pneumatik. Cenově se nová generace pneumatiky pohybuje ve stejné relaci jako její předkyně. V souvislosti s mistrovstvím světa ve fotbale FIFA 2006 byl do světa vypuštěn speciální dezén ContiChampionContact, který poukazuje na spojitost Continentalu a kopané. Bude běžně k dostání a vyrábí se v osmi rozměrech od 16 – 18 palců. Pneumatika ContiSportContact Vmax, která je určena pro supersportovní vozy, přichází také s jednou novinkou. Díky velkému množství širokých drážek ve vzorku zajišťujících dostatečné chlazení a hloubce vzorku od 6,3 do 7 mm rozšiřuje škálu použití až do rychlosti 360 km/h (!), kam nám nestačí ani indexové označení. Je tak první pneumatikou na světě, která je schválená pro takto extrémně vysoké rychlosti.
Pro segment vozů 4x4 připravila společnost šest nových pneumatik. Dobré záběrové vlastnosti umožňují jak pohodlnou jízdu na silnici, tak dostatečné schopnosti v lehčím terénu. Špičková verze je určena až pro rychlost 300 km/h. Run-flat technologie určená pro vozy SUV je tvořena zpevňujícím kruhem uvnitř pneumatiky s názvem ContiSupportRing. Systém zpevněných boků určený pro osobní a sportovní vozy je označován jako SSR (Self-Supported Tyre) a sortiment systémů pro bezpečné a rychlé řešení v případě defektu uzavírá ContiComfortKit, který umožňuje rychlé nahuštění pneu pro dojezd do nejbližšího servisu.
Dunlop
Společnost prezentovala v Ženevě tzv. Touch Technology, která má garantovat zlepšení zpětné vazby poskytované pneumatikami. Celkový design pneumatik přináší předvídatelné a přirozené chování vozidla. Technologie byla vyvinuta na základě průzkumu, ve kterém se zástupci Dunlopu ptali řidičů, co od svých vysokorychlostních pneumatik nejvíce očekávají. Podle odpovědí si řidiči obzvláště cení kvalitní zpětné vazby a předvídatelného chování. O to se právě snaží Dunlop. Design nových pneu má za úkol dodávat řidiči potřebné množství informací k tomu, aby se celkově zlepšil styl jízdy. Ty řidič registruje svými smysly – sluchem, hmatem při styku s volantem, celým tělem usazeným v sedadle či při styku s pedály vozu. Zde všude by měly být „informace“ díky pneumatikám Dunlop přesnější a chování vozidla předvídatelnější. Za technologií Touch Technology se skrývá celý komplex systémů a procesů, které fungují jako celek. Společnost při vývoji Touch Technology využívala i svých aktivit v motoristickém sportu, což jí poskytlo potřebné náměty a informace. Dunlop dodává závodní pneumatiky například pro německou závodní sérii DTM, FIA GT a Le Mans Endurance Series. Spolupráce s Jaguarem vyústila v dodávky pneu Dunlop RunOnFlat na nový Jaguar XK a další sportovní vozy, jakými jsou například BMW Z4, Mini Cooper a Mercedes E a S. Pro Pro Touch Technologii zvolil Dunlop sugestivní logo – otisk lidského prstu zasazený do dezénu pneumatiky.
Michelin
Původně avizovaná účast Edouarda Michelina na tiskové konferenci se nakonec nekonala, v roli hlavního řečníka ho nahradil nejvyšší muž přes vývoj a člen představenstva Didier Miraton. Francouzský výrobce pneumatik nevystavoval na svém stánku jedinou pneumatiku, což avizoval předem s podtextem chystaného velkého překvapení. Hlavní téma expozice - zaměření společnosti na ochranu životního prostředí pomocí snižování valivého odporu pneumatik – tak bylo pro leckoho zklamáním. Technologie nové řady Michelin Energy dokáže ušetřit až 3 % paliva, přičemž podle výrobce má o 20 – 40 % delší životnost něž běžná pneumatika. Tři ze čtyř vyrobených pneumatik Michelin již patří mezi tzv. „zelené“ (od roku 1992 jich bylo prodáno 400 milionů). Zelené pneumatiky nejsou první inovací Michelinu v historii, která má za cíl snížit valivý odpor. V roce 1946 přišel francouzský výrobce s radiální konstrukcí pneumatik a v roce 1992 se směsí běhounu obsahující siliku. Jako zatím poslední novinku předvádí Michelin svoji technologii Proxima. Speciální pneumatika s velice nízkým valivým odporem, která je navíc o 20 % lehčí než současné zelené pneumatiky Michelin, byla testována ve spolupráci s Volkswagenem v roce 2002. Byl jimi vybaven koncept CCO navržený tak, aby dokázal ujet 100 km na jeden litr paliva. Nakonec se podařilo dosáhnout spotřeby 0,89 litru paliva na 100 km. Technologie Proxima naznačuje budoucí směr vývoje společnosti, zaměřený na snižování spotřeby paliva přes nižší valivý odpor. Didier Miraton na otázku Pneu revue, jak vidí pneumatiku v příštích 20 - 30 letech, řekl, že základem zůstane kaučuk, ať již v přírodní či syntetické podobě. Pokusy s jinými materiály, např. polyuretanem, považuje za nerealizovatelné: „Tím vším jsme si již před lety prošli. Polyuretan je mrtvá záležitost,“ řekl Pneu revue doslova.
Pirelli
Pneumatiky Pirelli byly v Ženevě obuty na řadě novinek, jako je například Lamborghini Murcielago, Alfa Romeo Spider a 159 SportWagon, Volvo S80, Ferrari 599 GTB a Audi S8. Vzestupná tendence vybavování nových vozů exkluzivních značek pneumatikami Pirelli ukazuje na jejich technologickou vyspělost a důvěru výrobců. Během minulého roku společnost rozšířila spolupráci s automobilkami Porsche, BMW, DaimlerChrysler, Ford, GM a dalšími. Technologická spolupráce je nyní ještě intenzivnější také s nezávislou společností Brabus, zabývající se prémiovým tuningem. Společně s ní Pirelli vyvinula pneumatiku, která novému Brabusu V12 Biturbo umožnila dosáhnout na okruhu Nardo rychlosti 350,2 km/h, což je rychlostní rekord pro limuzíny. Spolupráce již trvá od roku 1999 a úspěšně se rozvíjí. V oblasti elektronických systému předváděla Pirelli svůj systém kontroly tlaku nazývaný X-Pressure Optic. Velice jednoduše se instaluje do ventilu a nepotřebuje žádnou zdrojovou baterii. Zjistí odchylky v tlaku od +/- 0,025 baru, přičemž váží pouze 3,5 g.
Rok 2005 byl pro Pirelli úspěšný i z hlediska motorsportu – společnost dodávala pneumatiky do mezinárodního závodního seriálu FIA GT Championship a Le Mans Endurance Series. Dále podporovala Maserati v jeho sportovních aktivitách a pokračovala ve spolupráci s Ferrari na Ferrari Challenge v Evropě a USA. V seriálu rallye WRC dodávala Pirelli závodní pneumatiky týmům Subaru, Peugeot a Mitsubishi.
Pirelli představila svůj nový dlouhodobý projekt s názvem PirelliFilm. Hlavní náplní je internetová propagace pomocí krátkých filmů s kontroverzním obsahem. Pirelli se vždy snažilo prezentovat se odlišným, nekonvenčním způsobem - jako příklad jistě postačí slavný kalendář Pirelli. Jako první ze série krátkých filmů se na internetu objevuje snímek The Call s Naomi Campbell a Johnem Malkovitchem v hlavních rolích. Film se inspiruje klasickým tématem o boji dobra a zla, přičemž Naomi hraje ďábla a John kněze. Snímek natočil režisér Antoine Foqua, který má za sebou filmy jako je Král Artuš a Training Day. Film je je možné shlédnout na webové adrese HYPERLINK "http://www.pirellifilm.com" www.pirellifilm.com. Pirelli se tak opět snaží upoutat pozornost originální formou komunikace. Yokohama
Společnost Yokohama představila svůj run-flat systém, který se skládá ze zpevněných bočnic označených ZPS a ochranného rámu uvnitř pneumatiky (pro segment SUV). Systém TPMS, nezbytný doplněk pneu run-flat, je zatím k dispozici na japonském trhu, datum uvedení v Evropě společnost zatím neurčila.
Yokohama se ve své marketingové strategii hodně orientuje na světový motosport a těchto zkušeností následně využívá při výrobě sportovních pneumatik. Podporuje a dodává své produkty pro Production Car WRC, Velkou cenu Macaa (v Číně), je exkluzivním dodavatelem pneu závodní série ETCC (European Touring Car Championship – Mistrovství Evropy cestovních vozů), kam v letošním roce dodá 600 závodních pneumatik typu Advan A005 na sucho a Advan A006G na mokrý povrch. Pneumatiky pro tuto událost budou dodávány v rozměru 230/610 R17.
Yokohama dále podporuje závody Le Mans, FIA WRC (rallye), Super GT series a Super Taikuy Series. Jasné zaměření značky na sportovní vozy je patrné i díky tomu, že prvotně dodává pneumatiky pro vozy, jako je například Aston Martin Vanquisch, Alfa Romeo 147 GTA, Bentley Continental GT, Porsche 911 Carrera 4, Lexus, Nissan, Subaru, Toyota, Mazda a další. Nabídka letních pneu pro rok 2006 začíná tzv. sériemi Drive. Pneumatiky řady S-drive nabízejí sportovní výkon, C-drive komfortní jízdu a prémiové A-drive „od každého trochu“. Dezény AVS dB (dB jako decibel) se i přes svůj vysoký výkon orientují na nízkou hladinu hluku a Advan Sport jsou vysoce výkonné dezény, určené pro rychlosti nad 300 km/h, tudíž pro supersportovní vozy.