Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 2 / 06 » DVANÁCTÁ V ŘADĚ

DVANÁCTÁ V ŘADĚ

 
image582

Scorpion ATR: pro široké použití Jednou z nejvyšších hodnot dobrých značek je tradice. Nová pneumatika Pirelli Scorpion ATR, určená pro vozy SUV a off-road, ji má opravdu bohatou. Navazuje na jedenáct úspěšných generací a její kořeny sahají do roku...

 

Scorpion ATR: pro široké použití
Jednou z nejvyšších hodnot dobrých značek je tradice. Nová pneumatika Pirelli Scorpion ATR, určená pro vozy SUV a off-road, ji má opravdu bohatou. Navazuje na jedenáct úspěšných generací a její kořeny sahají do roku 1981. Čtvrtstoletí usilovného vývoje udělaly z této pneumatiky opravdový etalon ve svém segmentu a ačkoliv je slovo Scorpion neodlučitelné od Pirelli, lze bez nadsázky říci, že Scorpion je autonomní značka sama pro sebe.
Na počátku byly pneumatika Scorpion Run Flat, vyvinutá přesně před 25 lety pro víceméně vojenské vozidlo Lamborghini LM002. Čistokrevný „off-roaderer“ byl jedním z prvních specializovaných výrobků řady 4x4 a společnost Pirelli se tak stala průkopníkem tohoto segmentu, stejně jako o několik let dříve iniciovala segment High Performance. Scorpion, jehož jméno připomíná značku, pro níž byl původně vyvinut (Lamborghini má ve znaku právě štíra), časem přibíral vlastnosti, které se mohly uplatnit na širší škále vozů. Následoval Scorpion FD44 (1987), Scorpion A/S (1993) a v roce 1997 Scorpion Zero. Tržní trendy podnítily vznik zimního dezénu Scorpion Ice & Snow a také vysokovýkonného Scorpion Zero Asimmetrico. Ten už měl od původní Run flat pneumatiky hodně daleko a směřoval do rostoucího segmentu výkonných a rychlých SUV vozů, které mají svůj domov daleko více na dálnici než v terénu. Zatím posledním exemplářem úspěšné série je právě Scorpion ATR, kterým Pirelli razí nový směr: všestrannost a širokou aplikovatelnost. Není divu, že základem vývoje se stala pneu Scorpion A/T (All Terrain).

Ideální kompromis
Svým umístěním v marketingovém spektru stojí Scorpion ATR přesně uprostřed mezi on-road a off-road aplikací a mezi racionálně a emotivně naladěným zákazníkem. Má se tedy jednat o ideální kompromis pro jízdu na silnici i v terénu – nikoli v tom nejtěžším, ale v takovém, který dokážou zvládnout nejenom SUV vozidla, ale i klasické off-roady s žebřinovým rámem. Zákazníci vyhranění tím či oním směrem mají u Pirelli jiné alternativy. Pro těžký terén je určen dezén Scorpion MUD, zatímco pro vysokou rychlost je nejvhodnější dezén Scorpion Zero Asimmetrico (případně P Zero Rosso, která je ovšem čistě silniční pneumatikou). U ATR je nutno počítat s nejvyšším rychlostním indexem H, ovšem „silniční“ vlastnosti této pneumatiky jsou na velmi vysoké úrovni, prakticky srovnatelné s cestovní pneumatikou.
Ideální „mix“ se mimo jiné podařil díky zapojení Pirelli v mistrovství světa v rallye. Nová pneumatika se testovala na kamenitých cestách Sardinie či Mexika, na pevné šotolině ve Finsku a na korzických silnicích. Tam všude se sbíraly a analyzovaly poznatky, které pak vyústily v progresivní konstrukční řešení kostry, nárazníku, bočních částí i dezénu.

Zvenku i zevnitř
Z hlediska konstrukce jsou dominantní dva ocelové nárazníky s dvojitou nylonovou vložkou s vlákny pod úhlem 0º a dále robustní, rovněž dvojitá polyesterová kostra. Patka a spodní část boků jsou zesílené. Při navrhování konstrukce pneumatiky se uplatnily nejnovější modelové a simulační metody v laboratoři. Polymery použité v nové pneumatice jsou namíchány ze tří ingrediencí, a to přírodního kaučuku, budadienu a stiren-butadienu. Posledně jmenovaný polymer se uplatňuje právě při konstrukci pneumatik nejnovějších SUV, neboť přispívá k větší přilnavosti na asfaltu na suchém i mokrém povrchu. Tradiční přírodní kaučuk a butadien jsou materiály, které přispívají k pevnosti a odolnosti vůči poškození i opotřebení.
Dezén pneumatiky se skládá z několika částí, přičemž nejnápadnější je středové, téměř kontinuální žebro, které zvyšuje stabilitu a přesnost řízení. Hlavní, zaoblené boční drážky jsou dostatečně hluboké a vyznačují se proměnlivým sklonem stěn, což zlepšuje samočisticí vlastnosti. Podélné drážky zlepšují odolnost vůči aquaplaningu a dále optimalizují rozložení tlaku ve styčné ploše. V ramenní oblasti jsou radiální drážky zlepšující trakci a účinnost při brzdění, střídavě vyčnívající vnější bloky, které zlepšují jízdu na sypké šotolině, a úzké drážky (lamely), které snižují hluk a přispívají k rovnoměrnému opotřebení.

Lepší ve všech směrech
Jak již bylo řečeno, nová pneumatika Scorpion ATR „ideově“ vychází z dezénu Scorpion A/T. Ten byl uveden v roce 1996, a tak není divu, že jej nová ATR ve všech směrech velmi výrazně překonává, někde až o desítky procent. Při srovnávacích testech se porovnávaly vlastnosti na suché a mokré vozovce, v těžkém terénu a na sněhu. Nově se též zkoumaly vlastnosti pneumatiky při plném zatížení a současném vlečení naloženého návěsu. Vysoký výkon v této oblasti očekávají od svých pneumatik zvláště severoameričtí zákazníci.
Nový významný přírůstek do rodiny Pirelli bude nabízen ve 33 rozměrech (včetně pick-up verzí), v šíři od 205 do 325 mm, s profilovým číslem od 85 do 45, pro kola od 15 do 24 palců a v rychlostních indexech R, S, T a H. Řada off-road a SUV pneumatik od Pirelli získává nového, šestého člena, který se vyznačuje největší univerzalitou a všestranností z hlediska typu terénu. Bude vítanou alternativou pro řidiče vozů 4x4, kteří ještě nezapomněli na prapůvodní smysl těchto vozů, ale současně chtějí mít plnohodnotné obutí pro běžné asfaltové silnice.



 
image583image584image585
 
 
 
 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz