ZMIJÍ UŠTKNUTÍ
Letošní zima byla neobvykle dlouhá. S ustupujícím sněhem na vozovkách jsme si nemohli nevšimnout přibývajících motocyklů. Rok od roku jich na českých silnicích přibývá, není tedy divu, že trh s motocyklovými pneumatikami je stále významnější...
Letošní zima byla neobvykle dlouhá. S ustupujícím sněhem na vozovkách jsme si nemohli nevšimnout přibývajících motocyklů. Rok od roku jich na českých silnicích přibývá, není tedy divu, že trh s motocyklovými pneumatikami je stále významnější součástí celého odvětví. Výrobci se předhánějí v uvádění nových modelů. Pozadu nechtěl zůstat ani britský výrobce pneumatik Avon, když v polovině května uspořádal novinářský test své nové řady Avon Viper. Společně s dalšími novinářskými kolegy i zástupci oficiálního tuzemského dovozce, společnosti AM Pneu, jsme se do Budapešti vydali i my.
Řada Viper je určena pro sportovní a supersportovní motocykly a právě tady je konkurenční prostředí obzvláště nemilosrdné. Pneumatika musejí splňovat nejvyšší nároky na přilnavost jak na suchu, tak na mokru, a to vše při zachování dobré životnosti. Avon Viper navazuje na předchozí osvědčenou řadu Azaro sport a zahrnuje tři typy s různým stupněm použití – Sport, Supersport a Xtreme.
Základem celé typové řady je směs běhounu – nová silika (SIO2 – HD). Silika zajišťuje lepší přilnavost na mokré i suché vozovce a kratší zahřívací dobu. Jak nám řekl produkt manager Pete McNally : „Správné namíchání směsi se silikou je alchymie. Nesmí jí být ani málo, ani moc.“
Další jedinečná technologie, kterou Viper využívá, je Avon AVDB. Jedná se o bezešvě tažený obvodový pás z ultra pevných aramidových vláken. Uprostřed pneumatiky jsou vlákna nahuštěna a směrem k okraji jsou řidší. To zajišťuje vetší tuhost pláště na hřbetu, zatímco při průjezdu zatáčkou dochází k rozšíření styčné plochy a lepšímu přilnutí k povrchu.
Ve třech provedeních Avon Viper Sport je pneumatika pro sportovní motocykly. Na základě dlouholetých zkušeností ze závodů byl profil vyvinut tak, aby byla zajištěna co nejvyšší stabilita při maximálních rychlostech a zatížení. Flexibilní povrch EAF (Enhanced Aqua Flow) spolu s novým systémem drážek umožňuje rychlejší vytlačení vody z vozovky a tím lepší vedení na mokru. Dále využívá nového systému ATAC ( Advanced Trend Arc Combination ), který se týká elasticity celého skeletu pneumatiky. Pneumatika se přizpůsobuje povrchu vozovky, náklonu motocyklu i jeho zatížení. Všechna tato technologická řešení slaďuje a doplňuje systém ES (Enhanced Stability). Výsledkem je pneumatika, u které společně kostra, bočnice i dezén redukují nepřípustné vlnění pneumatiky na minimum. Optimalizuje se celkové rozložení pevnosti pláště, čímž se zlepšují celkové jízdní vlastnosti.
Viper Supersport má shodný dezén, liší se však použitou směsí běhounu. Na supersportu je použitá měkčí směs Race – C zajišťující ještě lepší přilnavost. Pro majitele je spíše důležité, že se nemusejí bát vyjet si se svým motocyklem na okruh. A to vše při optimální životnosti. Právě ubývající měkké okruhové pneumatiky totiž majitele supersportovních motocyklů zatěžují finančně nejvíce.
Vrcholem nabídky „zmijího Avonu“ je Xtreme, tento plášť však bude k dispozici až ve druhé polovině roku. Xtreme je o dva milimetry tenčí než zbylé dvě řady, které mají shodně sedm milimetrů. Má rozdílný dezén a některé vodní drážky jsou vynechány pro zvětšení styčné plochy a prodloužení životnosti.
Vzhůru na okruh Samotné testování probíhalo na malém okruhu Euroring třicet kilometrů od Budapešti. Dva a půl kilometru dlouhý okruh, postavený speciálně pro motokáry, je velmi technický. Nebyl tudíž tak rychlý, aby se pneumatiky mohly dokonale zahřát, ale i tak se jevily jako nadprůměrné. Testovalo se na celé škále motocyklů, například Suzuki Bandit, ale třeba i na Yamaze Supermotard XT660X. Mezi nejzajímavější patřily například poslední model Yamahy R1 obutý do Viper Supersport nebo Suzuki SV 1000 na Viper Sport. R1 je opravdu špičkový kousek techniky a určitě by se ještě lépe vyjímal na vrcholném výrobku řady - Xtreme..
Konkurence na trhu je v tomto směru opravdu silná. Avon je však kvalitní pneumatika a na trhu si určitě najde své místo. I proto, že rozměrová řada je velmi komplexní, a to od rozměru 120/65R17 až po 200/50R17(Kawasaki ZX-12R). U typu Xtreme pak 180/55R17 73W a 190/55R17 75W, což je pro závodní použití ideální a dostačující.
Michal Straškraba
Budapešť