Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 2 / 05 » SPOLEČNÁ AKCE MICHELIN - MONROE

SPOLEČNÁ AKCE MICHELIN - MONROE

 
image62

Dvě společnosti, které mají co říci k bezpečnosti provozu na silnici – Michelin a Monroe – spojily své síly a připravily pro evropské řidiče bezpečnostní akci, která prověřovala stav tlaku v pneumatikách a tlumiče. Ve speciálních stáncích si řidiči...

 
Dvě společnosti, které mají co říci k bezpečnosti provozu na silnici – Michelin a Monroe – spojily své síly a připravily pro evropské řidiče bezpečnostní akci, která prověřovala stav tlaku v pneumatikách a tlumiče. Ve speciálních stáncích si řidiči mohli nechat poradit a především zkontrolovat auta. Svou zastávku měly firmy i v Praze.

Každá desátá nehoda na dálnici začíná roztržením pneumatiky, a proto zanedbat péči o správný tlak v pneumatice může mít velmi vážné důsledky. „Důkazem zbytečného přehlížení důležité součásti automobilu jsou četné pomníčky u silnic. Michelin chce černá čísla ve statistikách zmírnit a ve svých celoevropských bezpečnostních kampaních nepolevuje. Po loňské říjnové akci ´Nahustěte své pneumatiky´ se pustil do organizace dalšího podniku, který má řidiče preventivně informovat, učit je správně se starat o automobil a některým z nich možná zachránit i život,“ řekl nám k poselství celé akce Zoltán Magyar, tiskový mluvčí společnosti Michelin Hungary Tyre Manufacture, který se účastnil celé roadshow (Slovinsko, Maďarsko, Slovensko, Česko).

Kontrolní roadshow
Podstatou celoevropských aktivit Michelinu v oblasti bezpečnosti silničního provozu je původem francouzská kampaň „Nahustěte své pneumatiky“, která již dva roky probíhá také v České republice. Michelin proto i letos na tažení proti špatnému tlaku navázal a doplnil ho s partnerem Monroe o kontrolu stavu tlumičů. Experti z Michelinu na různých místech Evropy zkontrolují stav tlaku v pneumatikách a odborníci z Monroe vzápětí provedou důležitou prohlídku stavu tlumičů a kontrolu kritických součástí systému zavěšení kol. Technici Michelinu pneumatiky nahustí na optimální tlak dle typu, rozměru a umístění pneumatiky na voze a zodpoví veškeré dotazy motoristů týkající se problematiky pneumatik. „Navíc obdrží brožuru Michelin, která jasnou a zábavnou formou napoví, jak správně při huštění postupovat,“ doplňuje Zoltán Magyar.

Dlouhé (ne)dobrždění
Podle statistik jezdí 70 % automobilů se špatně nahuštěnými pneumatikami a každé třetí auto má nevyhovující tlumiče. Podle zjištění koncernu Michelin podhuštění o jeden bar znamená čtyři metry rozdílu brzdné dráhy. Podobně neblahý vliv mají špatné tlumiče. Pokud jsou funkční jen z poloviny, tak automobil zabrzdí v osmdesátikilometrové rychlosti až o 2,6 metrů dál. Při vyšší rychlosti může jít o vzdálenost delší než deset metrů.
Z loňské obdoby této preventivní akce vyplynulo, že se Češi oproti roku 2003 ve správném huštění pneumatik trochu zlepšili. Akci, která má ve Francii už šestnáctiletou tradici, u nás využily tři stovky řidičů. Ne všichni se však předvedli jako „vzorňáci“. Nesprávně nahuštěno mělo 40 % řidičů. Pětina z nich dosáhla kritických hodnot v rozdílu nad 1 bar, což je pro provoz vozidla a jeho okolí velmi nebezpečné.
Nejkritičtější hodnoty naměřili technici Michelinu v Anglii, kde mělo špatně nahuštěné pneumatiky 80 % řidičů. Letošní akce, která u nás proběhla od úterý 3. května do soboty 7. května v servisním stanu firmy Michelin a Monroe na parkovišti před obchodním Centrem Černý Most a v Praze Letňanech, ukázala, že řidiči se příliš nepoučili (celkové výsledky v přiložené tabulce).

Vydělávejte na bezpečnosti
Podtitulek této části textu není vůbec přehnaný a nemorální. Výše uvedená zjištění nejsou vizitkou pouze pro samotné řidiče. Informační kampaně by se měly stát součástí nejen propagace jednotlivých značek (jakkoliv v této souvislosti Michelin postupuje správně, když „Nahustěte své pneumatiky“ nepovažuje za instrument propagace pneumatik koncernu Michelin), ale také způsobem komunikace mezi dealery a jejich koncovými zákazníky. Špatným tlakem v pneumatice řidič riskuje svůj život a navíc i zbytečně prodělává peníze, protože vinou podhuštění se pláště kol více opotřebovávají a jejich životnost zkracuje.
Nehledě na to, že se zvyšuje i spotřeba a riziko proražení. Podhuštěná pneumatika má totiž jiný tvar kontaktní plochy, špatně rozložený tlak způsobuje zhoršení jízdních vlastností, prodlužuje brzdnou dráhu na mokrém povrchu a zvyšuje valivý odpor. Kontrola pneumatik by měla probíhat přinejmenším jednou za měsíc a před dlouhými cestami by měla být samozřejmostí. Řidičům by mělo být vysvětlováno, že za rok ztratí pneumatika samovolně až 0,5 baru. U nových aut jsou hodnoty v tabulce správného huštění uvedeny na víku od nádrže. Všechny tyto informace lze komunikovat dále ve vztahu k řidiči a zamezit tak nejen potenciálnímu nebezpečí ze špatného stavu vozidla na silnici, ale také vytvořit příležitost pro zvýšení svého zisku.

Správným tlakem k bezpečí
Společnost Michelin se v dubnu 2004 připojila k Evropské chartě bezpečnosti silničního provozu. Spolu s dalšími firmami a institucemi se zavázala, že bude pomáhat Evropské komisi k dosažení cíle snížit počet smrtelných dopravních nehod do roku 2010 na polovinu. V dlouhodobé perspektivě je cílem Michelinu vytvořit z kampaně „Nahustěte své pneumatiky“ skutečnou referenci v oblasti bezpečnosti provozu a prevence. „Michelin má v úmyslu podporovat lokální autokluby a sdružení, zabývající se bezpečností dopravy, v organizování vlastních podobných kampaní. Kampaň ´Nahustěte své pneumatiky´ probíhá ve Francii už od roku 1985. Ve většině evropských zemí je tato akce jediným zdrojem informací o riziku podhuštěných pneumatik,“ konstatuje Zoltán Magyar.

Stanislav D. Břeň


Z hlediska tlumičů je vůz starý po čtyřech letech

iž byla provedena řada testů prokazujících vliv tlumičů pérování na chování vozu při brždění. Stalo se tak v posledních několika letech a testy uskutečnilo několik nezávislých organizací. Jednou z nich byla např. TÜV ve spolupráci s německým Úřadem pro kontrolu vozidel.

Při srovnání s vozem s neopotřebovanými tlumiči (100 %) vůz s tlumiči opotřebovanými z 50 %:
- obsazen pouze řidičem zastaví z rychlosti 80 km/h na o 2,6 metru delší brzdné dráze (TÜV Porýní);
- obsazen řidičem a třemi spolujezdci zastaví z rychlosti 70 km/h na přímé dráze a nerovném povrchu o 11,3 metru dále (Centrum automobilové bezpečnosti, Milán);
- projevuje aquaplanning při 109 km/h; jsou-li tlumiče stoprocentně funkční, k aquaplanningu dochází při 125 km/h (TÜV Porýní);
- potřebuje o 23 % delší dráhu při nouzovém zastavení na sněhu nebo ledu, a to i se systémem ABS (TÜV Porýní).

Na dotaz, kterou část vozu je třeba pravidelně kontrolovat, odpovědělo 67,5 % řidičů brzdy, 62,6 % pneumatiky, 58 % olej, ale jen 7,5 % tlumiče pérování. Téměř 29 % respondentů (a 47 % dotazovaných žen) nevědělo, kolik tlumičů jejich vůz má, a 93,4 % řidičů si nebylo vědomo nutnosti kontrolovat tlumiče po ujetí 20 000 km.
Mohlo by se říci, že tlumiče opotřebené z 50 % jsou pouze příznakem dosti starého vozu. Tak tomu však není. Padesátiprocentní opotřebení se dosáhne přibližně po 80 000 najetých kilometrů na převážně kvalitních vozovkách. To je běžná vzdálenost najetá na voze starém 3 – 4 roky. Průzkumy ukazují, že 20 – 25 % evropských řidičů jezdí s opotřebenými tlumiči.

-sdb-
ze zdrojů Tenneco Automotive (Monroe)

Nefungují-li tlumiče…
Hlavní funkcí tlumiče pérování je udržovat za každé situace kontakt kol s podkladem. Toto nemohou opotřebené tlumiče zajistit, a tak výše uvedené systémy rychle ztrácí na účinnosti. Vůz má tendenci jít do smyku, na mokru dochází při nižších rychlostech k aquaplanningu, řidič hůře ovládá vůz při zatáčení či bočním větru a zvyšuje se opotřebení pneumatik a součástí zavěšení kol a řízení. Opotřebené tlumiče umožňují větší kmitání komponentů zavěšení, čímž dochází k vyššímu opotřebení dílů jako např. pryžových pouzder nebo kulových kloubů. Některé součásti řízení kmitají spolu s komponenty zavěšení, čímž se zvyšuje opotřebení kulových kloubů řízení. Opotřebené tlumiče mají rovněž negativní dopad na životnost homokinetických kloubů a ložisek kol.
-sdb-

Měření tlaku 2005
Místo
Počet vozů
Minus
1 bar
Minus
 0,5 až 0,9 baru
Minus
0,3  - 0,4 baru
0  - 0,2 baru
Přehuštěné pneumatiky
Ljubljana, Slovinsko
197
8
30
43
74
42
16.04.2005-17.04.2005
 
4,06%
15,23%
21,83%
37,56%
21,32%
Maribor, Slovinsko
105
5
22
24
35
19
18.05.2005.
 
4,76%
20,95%
22,86%
33,33%
18,10%
Budapest, Maďarsko
209
5
47
51
82
24
22.04.2005-24.04.2005
 
2,39%
22,49%
24,40%
39,23%
11,48%
Nyíregyháza, Maďarsko
92
5
23
35
21
8
27.04.2005
 
5,43%
25,00%
38,04%
22,83%
8,70%
Bratislava, Slovensko
168
15
39
28
75
11
29.04.2005-30.04.2005
 
8,93%
23,21%
16,67%
44,64%
6,55%
Praha Černý Most
148
14
16
35
71
12
03.05.2005-05.05.2005
 
9,46%
10,81%
23,65%
47,97%
8,11%
Praha Letňany
225
11
28
50
106
30
06.05.2005-07.05.2005
 
4,89%
12,44%
22,22%
47,11%
13,33%
 
 
 
 
 
 
 
Celkový počet
1 144
63
206
268
467
147
 
 
5,54%
18,03%
23,40%
40,80%
12,84%
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz