Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 2 / 05 » RUDÁ FLOTILA
Společnost SPETRA CZ s.r.o. byla založena v červnu 1998, když navázala na podnikatelské aktivity manželů Ivety a Tadeáše Barteczkových, kteří v oboru spedice a přepravy podnikají od roku 1991. 33 moderních kamionových souprav s tahači Scania brázdí...
Společnost SPETRA CZ s.r.o. byla založena v červnu 1998, když navázala na podnikatelské aktivity manželů Ivety a Tadeáše Barteczkových, kteří v oboru spedice a přepravy podnikají od roku 1991. 33 moderních kamionových souprav s tahači Scania brázdí 365 dnů v roce Evropu a ve svém domovském „přístavu“ ve Třanovicích se sejdou všechny jen jedno v roce – na Štědrý den.
Na úvod několik dat. Cílem společnosti je nejen zajišťovat přepravu zboží za oboustranně výhodných podmínek, ale především hledat nové cesty pro zvyšování spokojenosti zákazníků. Vedení společnosti se již v roce 1998 rozhodlo pro zavádění systému řízení jakosti dle normy ISO 9001:2000. Příslušný certifikát Spetra získala v roce 1999 a v roce 2004 jej úspěšně obhájila. Loni firma získala také certifikát dle normy GMP, který opravňuje převážet krmné směsi v souladu s požadavky této normy, která reguluje rizika znečištění přepravovaných krmiv. V současné době Spetra CZ s.r.o. provozuje již zmíněných 33 kamionových souprav s tahači Scania, z nichž většina je vybavena navigačním systémem poskytujícím stálý přehled o pohybu vozidel. Oddělení spedice vytěžuje přibližně 250 vozových jednotek smluvních partnerů, přičemž nabízí přepravu klasickými plachtovými návěsy, ale také chladírenskými, velkoprostorovými a SILO návěsy.
Partner pro život
Celosvětový časopis Scania World v září 2001 uveřejnil článek o mladém podnikateli Tadeáši Bartzczkovi, který se „ihned po sametové revoluci vrhl s holýma rukama na podnikání“ a mohl si uskutečnit sen o špičkovém tahači značky Scania. A zdaleka nezůstalo jen u jednoho. Realita však byla o něco méně prozaická. „Vstup do podnikání nebyl ani tak splněný sen, jako cesta k přežití. Pracoval jsem jako řidič u ČSAD, které se blížilo bankrotu. Vypůjčil jsem si peníze, koupil starší liazku a najal ještě jednoho řidiče, aby bylo auto maximálně vytížené,“ vzpomíná T. Barteczek. Ke krušným začátkům se váže ještě jeden příběh, který vyprávěla po letech již úspěšnému podnikateli bývalá třídní učitelka Barteczkova syna. Když paní učitelka organizovala účast rodičů na brigádě, prvňáček se přihlásil a rezolutně prohlásil: „Táta nepřijde, musí splácet liazku!“
Dnes firma sídlí v moderním areálu poblíž Frýdku-Místku na frekventované silnici vedoucí k česko-polské hranici. „Tenhle tah je vlastně součástí hlavní evropské komunikace, spojující severovýchodní a jihozápadní Evropu,“ shrnuje přednosti jinak nenápadné obce Třanovice Barteczek. Výhodnou polohu chce firma nadále zhodnocovat. Již dnes stojí poblíž areálu firmy moderní myčka pro kamionové soupravy, ve fázi příprav je výstavba servisního centra Scania.
Práce je dost, konkurence ještě víc
Tadeáš Barteczek nevidí situaci svého oboru nikterak růžově: „Momentálně je situace velmi špatná. Vyrojilo se hodně podvodníků, kteří parazitují na odkladu splátek, který nabízejí některé leasingové firmy. Práce je dost, ale je stále hůře zaplacená. Evropská unie nám v lecčem pomohla, ale na druhé straně i v mnohém přitížila. Přibyla konkurence, ceny jsou tlačeny na samé dno ekonomické únosnosti.“
Uživit sto lidí, které firma zaměstnává, není vůbec jednoduché. Zvláště když cenový dumping je v odvětví tak rozšířeným jevem. „Naše orientace na kvalitu se nám zatím pokaždé vyplatila. Tahače Scania sice patří k nejdražším na trhu, ale jsou na špici co do výbavy, služeb a spotřeby.“ Průměrné stáří vozového parku se u firmy Spetra pohybuje kolem dvou let, nejstarší vozidlo je jen čtyři roky staré. T. Barteczek ukazuje praktický příklad toho, jak Scania usnadňuje provoz firemních fleetů. Ve vyhledávači internetu zadá jednoduchou adresu, heslu a za pár vteřin má na obrazovce polohu všech svých vozidel od Pyrenejí po Balkán. Pozná, jestli souprava jede nebo stojí, kde se nachází nejbližší servis či čerpací stanice. Celé to připomíná dispečink letového provozu.
Cena jedné soupravy se pohybuje mezi 110 – 160 tisíci eur, jejich vytíženost zajišťuje 11 pracovníků dispečinku. Další desítky tisíc padají ročně na údržbu, servis, naftu a samozřejmě – pneumatiky.
Palivo na první místě
Největší položkou běžného provozu je pochopitelně nafta. I zde se Spetra orientuje přísně na kvalitu, když používá výhradně čerpacích karet Shell. V pneumatikách to je zase značka Michelin, na kterou nedá T. Barteczek dopustit. „Obutí jedné soupravy přijde přibližně na 150 tisíc korun, takže i zde usilujeme o maximálně efektivní řešení. Nikdy však na úkor kvality. U Michelinu nám vyhovuje hlavně kvalita koster. Protektorujeme standardně dvakrát, někdy i třikrát, ale to už jen pro jízdy, jak my říkáme ´kolem komína´. S Michelinem se velmi dobře pracuje, plášť je při vysoké trvanlivosti velmi měkký, takže jde snadno nafoukat. Hlavně s tím jsme měli u jiných značek v minulosti problém.“
Běžný servis si firma realizuje sama ve svém skladovém a servisním areálu, větší opravy svěřuje svým dodavatelům. T. Barteczek prozradil, že jsou to hlavně firmy Central Pneu, Bawel a K.A.L.T. Kolín. „S jejich službami a přístupem jsme maximálně spokojeni,“ říká jednatel firmy.
Tadeáš Barteczek si již zvykl, že konkurence je stále ve střehu a že si své místo musí umět stále obhajovat. „Proto také jdeme cestou nových investic, rozvíjíme spediční činnost, prostě děláme všechno proto, abychom byli schopni všechny výpadky trhu účinně kompenzovat. Věřím tomu, že cesta výhodného poměru mezi kvalitou a cenou je dlouhodobě tou nejlepší. Stále se najdou ti, kteří hledají v dopravě nejlevnější řešení, ale mnozí se už spálili a zjistili, že to zdánlivě nejlacinější může být hodně drahé.