PNEUMATIKY UŽ NESTAČÍ!
Slyšet taková slova od jednoho z čelných představitelů evropské pneumatikářské branže, je poměrně kuriózní. Jenže Francesco Gori, generální ředitel společnosti Pirelli pro sektor pneumatik, jimi ani v nejmenším pneumatiku jako produkt nezpochybňuje....
Slyšet taková slova od jednoho z čelných představitelů evropské pneumatikářské branže, je poměrně kuriózní. Jenže Francesco Gori, generální ředitel společnosti Pirelli pro sektor pneumatik, jimi ani v nejmenším pneumatiku jako produkt nezpochybňuje. Chce tím pouze říci, že pneumatika už definitivně přestala být izolovaným, autonomním komponentem automobilu, ale stále častěji bude kromě klasických funkcí plnit i nové. Bude také těsněji „komunikovat“ s jinými částmi podvozku a jako sběrnice dat se stane neocenitelným pomocníkem elektronických řídících systémů.
To vše bylo hlavní náplní akce nazvané „Technology in Revolution“, která se stává ústředním mottem italské firmy pro následující měsíce a léta. Jeden z technologických lídrů pneumatikářského průmyslu chce v příštím období razantně promluvit na téma „inteligentní“ pneumatiky, která zatím zdánlivě existuje jen ve světě verneovských fantazií, ale jak jsme se dozvěděli, nejedna z nich už tiše krouží po testovacích okruzích v různých částech světa. O významu, který Pirelli pneumatice budoucnosti přikládá, svědčí i výběr řečníků na akci, kterou italská společnost uspořádala v květnu na okruhu Le Castellet v jižní Francii. Již zmíněný Francesco Gori patří k ikonám odvětví, stejně jako Keegan od Goodyearu či Wennemer od Continentalu. Po jeho boku stanuli před evropskými novináři, dealery a dodavateli firmy produktový ředitel Maurizio Boiocchi a ředitel divize Tyre Systems Massimo Filippi.
Ostrý start run-flatu Prvním tématem byly pneumatiky run-flat, které Pirelli vyvíjí a dodává na trh pod obchodním názvem Euforia. Francesco Gori vyjádřil zajímavou myšlenku, že právě nyní zažíváme jakýsi ostrý start této technologie, která se po počáteční vývojové fázi dostává do fáze reálného využití v masovém měřítku. V letech 2000-2004 se poptávka po pneumatikách run-flat v Evropě a v Severní Americe zvýšila o neuvěřitelných 7000%. Podíl Pirelli na evropském „koláči“ se blíží 20% a firma se stala jedním z klíčových partnerů výrobců automobilů při dalším zdokonalování této technologie. Poté, co Italové nasbírali dlouhý seznam homologací v 16 – 18" rozměrech, si vytvořili platformu pro vstup do 19 a 20palcového sektoru UHP pneumatik s technologií run-flat v sériích 30/35 Produktové portfolio Pirelli nyní pokrývá segment letních, zimních i celoročních pneumatik a francouzská prezentace byla příležitostí k představení run-flat konceptu pro vozy SUV a off-road. Zatím pouze ve výstavní, statické podobě jsme si prohlédli plášť Scorpion Zero 345/60 VR 17 na Hummeru a obdobný plášť pro armádní Lamborghini LM 001 / 002.
Při prezentaci Francesco Gori zmínil i další soudobé trendy pneumatik, umožňujících dojezd při nulovém tlaku. Kromě principu zesílených boků, který se uplatňuje u technologie run-flat, se výrobci snaží prorazit i s myšlenkou podpůrných prstenců (PAX, CSR) či přípravky self sealant, které defekt samy zalepí. Na otázku Pneu revue, jaké je momentálně „rozložení sil“ mezi technologiemi run-flat a Pax a jaká z nich se jeví perspektivnější, F. Gori odpověděl: „Úspěch jakékoli technologie závisí na míře akceptace automobilovým průmyslem. Naše poslední poznatky jsou takové, že automobilky si nepřejí v této oblasti žádné revoluční či příliš radikální řešení. Jsme toho názoru, že technologie run-flat má v této chvíli jednoznačně navrch. Její předností je zachování klasického ráfku. Dalším motivujícím faktorem pro automobilky je úspora místa, patnáctiprocentní úspora hmotnosti proti variantě 4+1 a příznivé jízdní vlastnosti. Navíc se tyto parametry dále vyvíjejí k lepšímu.“
Vedle dezénu Euforia, který je vlajkovou lodí Pirelli v run-flat segmentu a vyznačuje se nejširší rozměrovou nabídkou, jsou nyní v run-flat provedení k dispozici také zimní dezény Snowsport a Sottozero, celoroční P Zero Nero M+S a v přípravě je již zmíněný dezén pro SUV – Scorpion Zero Asimmetrico.
X-Pressure už i přes mobil Exkluzivní systém Pirelli pro varování řidiče před únikem vzduchu se dočkal dalšího zdokonalení. Spočívá v tom, že čidla kdysi složitě montovaná na ráfek či vnitřní stěnu pneumatiky, se nyní jednoduše našroubují na ventil pneumatiky. V této souvislosti společnost Pirelli prezentovala čtyři nové ochranné známky, které charakterizují způsob přenosu informace o úniku vzduchu: X-Pressure Optic, Acoustic, AcousticBlue a Monitor. Nejjednodušší X-Pressure Optic varuje řidiče tím, že se čepička ventilu, resp. čidla zbarví do červena, zatímco při bezproblémovém provozu zůstává bílá. Tento systém bude na trhu náhradní potřeby k dispozici od září letošního roku za cenu 50 eur za sadu (čtyři kusy). Ventily mají mechanickou pojistku proti krádeži, k jejich odšroubování je zapotřebí speciální nástroj. Distribuce bude probíhat výhradně prostřednictvím dealerů Pirelli, čímž firma zdůrazňuje jistou exkluzivitu tohoto produktu.
X-Pressure Acoustic přenáší informaci s pomocí elektronické řídící jednotky automobilu, zatímco AcousticBlue využívá technologie Blue Tooth a předává signál na mobilní telefon. Technici Pirelli proto s nadsázkou říkají, že X-Pressure je první systém monitorování tlaku vzduchu, který je schopen volat na mobilní telefon. X-Pressure Monitor komunikuje s palubním informačním systémem vozu a zobrazuje data na multifunkčním displeji na palubní desce. Všechny systémy X-Pressure s výjimkou nejjednoduššího optického mají zdvojenou ochranu proti krádeži: kromě mechanické ochrany musí zloděj počítat s tím, že čidla nebudou spolupracovat s jiným než původním vysílačem, takže nenechavci nezůstane v ruce nic než bezcenná sada krytek ventilů.
SWS pro větší bezpečnost Systém SWS (Safety Wheel System) spatřil světlo světa již loni, nicméně tehdy pouze ve spojení s motocykly. V jedné stopě se nyní ověřuje již v ostrém dynamickém testu, zatímco v laboratorní, statické podobě má dnes variantu i pro osobní automobily, resp. SUV. Tu jsme mohli shlédnout v Le Castellet. Ráfek vozu obsahuje po celém obvodu tlakovou komoru se stlačeným vzduchem (tlak 10 bar), která je spojena pomocí speciálního ventilu s pneumatikou. Indikuje-li čidlo (na ventilu pneu) podhuštění, tlak vzduchu v pneumatice se okamžitě kompenzuje ze zmíněného zásobníku. Systém dohušťuje pneu jak v případě spontánní dlouhodobé ztráty tlaku (perioda kontrol se prodlužuje na 9-12 měsíců, což jistě docení pohodlní řidiči…), tak v případě defektu. Technici Pirelli nám názorně demonstrovali bezpečnostní přednosti SWS, a to zejména v situacích, kdy dochází k rychlé ztrátě vzduchu při vysoké rychlosti. Zatímco u vozu bez SWS se po odšroubování ventilu (simulace průrazu o průměru cca 5 mm) dostal tlak pod kritickou hodnotu 1,5 bar za necelou minutu, u vozu se systémem SWS byl v polovině druhé minuty ještě na hodnotě 2 bar a pokles byl mnohem pozvolnější. Řidič má tedy podstatně delší časový prostor pro bezpečné zastavení.
Cyber Wheel a Cyber Tyre: pneumatika „hovoří“
Zatímco všechny výše uvedené systémy a produkty jsou již ve fázi reálné výroby nebo k ní alespoň rychle spějí, dva poslední jsou ve stádiu laboratorního výzkumu a jejich případné uplatnění je výlučně v prvovýbavě. CyberWheel (8 patentů) je vybaven tzv. magnetostrikčním snímačem, schopným registrovat deformace ráfku vlivem působících sil. Cyber Wheel tedy nabízí v reálném čase data, která jsou klíčová pro dynamické kontrolní systémy stability. Cyber Wheel (20 patentů) jde v tomto ohledu ještě dál a pomocí snímače, umístěného uvnitř pláště, registruje a pomocí antény přenáší data, týkající se provozních charakteristik pneumatiky. Jedná se tudíž o jakousi vyšší verzi systému monitorování tlaku, jejíž hlavní předností je to, že nemá bateriový zdroj. Napájení se uskutečňuje elektronicky přes rádiové vlny pomocí antény – tedy stejně, jako jsou přenášena data. Kromě provozní teploty a tlaku systém dovede změřit zbytkový kilometrový potenciál při jízdě na prázdné pneumatice, vertikální síly, velikost kontaktní plochy či rozpoznat typ povrchu. Poslední tři údaje jsou opět ty, které se mohou uplatnit při optimalizaci stabilizačních a brzdových systémů, jako ABS, ASR, ESP apod.
Jízda bez vzduchu Vyvrcholením našeho programu byl test pneumatik run-flat z produkce Pirelli. Na části okruhu Paula Ricarda jsme si vyzkoušeli řízení při maximální provozní rychlosti (80 km/h) na rovince, v zatáčkách i při vyhýbacích manévrech mezi kužely. Na speciální slalomové trati jsme porovnávali komfort (hluk) standardních 18" a „run-flatových“ 19" pneumatik v nahuštěném stavu na identických vozidlech BMW: nejdříve subjektivně a posléze jsme asistovali při objektivním měření. Ve všech případech se potvrdilo, že pneumatiky run-flat vykazují v normálním provozním stavu stejné vlastnosti jako konvenční pneumatiky. V tomto směru udělala technologie velký krok vpřed a výrobci to, že pneumatiky run-flat již nejsou kompromisem co do jízdních vlastností, vesměs akceptují. Nějakou dobu však ještě potrvá, než se podaří vymýtit zažité stereotypy mezi řidiči. Vozy s pneumatikami run-flat v první výbavě však přibývají jako houby po dešti a výraznou měrou se o to zasluhuje právě Pirelli.
Ještě působivější byly jízdy na prázdné pneumatice, které rovněž potvrdily deklarované možnosti, a to jak co do maximální rychlosti, tak výdrže. Každý den prezentace odkroužily dva speciálně „auditované“ vozy na okruhu 150 km a sami jsme se mohli večer přesvědčit, že prázdná pneumatika byla ve zcela provozuschopném stavu.
Na naši otázku, jak to bude s případnými opravami těchto pneumatik, však technici Pirelli odpověděli podle očekávání. Pirelli rozhodně nedoporučuje pneumatiky run-flat opravovat, byť by se po defektu ujelo třeba jen pět kilometrů. „Nikdy nevíte, co se i během těch pěti kilometrů s pneumatikou dělo. Může vypadat na první pohled zcela perfektně, ale zvýšená zátěž mohla způsobit skrytou vadu, která se může projevit fatálně v dalším provozu,“ řekl nám zástupce technického týmu. Dostáváme se tedy k tématu, o kterém píšeme v jiném článku tohoto čísla, totiž že vyspělá technologie může předbíhat připravenost veřejnosti na takový výrobek a ekonomickou realitu. Uvidíme, zda se prognóza Pirelli o tom, že pneumatiky run-flat nyní zažívají ostrý start, v příštích měsících a letech vyplní.
Martin Mensa
Le Catellet, Francie