Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 2 / 05 » OD IVALO PO AUCKLAND
Svolání celoevropské prezentace nové zimní pneumatiky Goodyear UG7 do finského města Ivalo mělo samozřejmě jasný cíl – navzdory probouzejícímu se jaru ukázat novou zbraň pro nadcházející zimní sezonu v těch nejtvrdších arktických podmínkách. Že se...
Na tvrdou konkurenci v tomto segmentu se Goodyear připravil opravdu důkladně. Jeho výhodou bylo, že měl na co navázat (UG6), že do vývoje zapojil svůj nejlepší lidský potenciál ve svém evropském technickém středisku v Colmar-Bergu a že žádné místo na světě není Goodyearu nedostupné, pokud se jedná o testování nového produktu. Globální charakter společnosti, o němž nejlépe vypovídá osmdesát výrobních závodů v osmadvaceti zemích světa, je nejlepší kvalifikací pro špičkový zimní výrobek.
Na vývoj UG7 se Goodyear důkladně připravil i v oblasti marketingové. Každoročně od roku 1980 Goodyear zadává rozsáhlý průzkum trhu nesoucí zkratku TAAS (Tire Awareness and Attitude Survey), který na vzorku 20 000 respondentů z celé Evropy zkoumá hloubku znalostí a motivační faktory spotřebitelů. V rámci příprav UG7 Goodyear rozšířil svůj pravidelný průzkum o mimořádnou dotazníkovou akci o zimních pneumatikách. Závěry sice nejsou nikterak překvapivé, ale stojí za to je zopakovat. Zimní pneumatiky zůstávají velmi vyhledávaným produktem, o který je mezi evropskými řidiči velký zájem. Ve většině zemí už dávno překonaly svou někdejší nálepku pneumatik „pro ty, co jezdí na hory“ a stále více se zdůrazňuje jejich univerzalita, tedy vyváženost za různých zimních podmínek. Povzbudivé je i to, že v „tradičních zimních zemích“, jak je Goodyear nazývá, činí podíl zimních pneumatik téměř 48 % celkového trhu, zatímco v roce 2001 to bylo jen něco přes 41 %. Potenciál však není zdaleka vyčerpán a potěšitelné je, že se zimní pneumatiky ujímají i tam, kde tradičně tolik nesněží, např. v Nizozemí či Británii.
Vše dobré zůstává
Historie pneumatiky Goodyear řady Ultra Grip sahá do roku 1971. Následníkem prvního ultragripu byl UG2 v roce 1978, následoval UG3 (1985), směrovým dezénem vstoupil do 90. let UG4 (1992) , následován modifikací UG4+ z roku 1994. V roce 1996 přišla na řadu „pětka“ a zatím posledním členem rodiny byl UG6 z roku 2000. Nový UG7 se na první pohled příliš neliší od svého předchůdce. Tvůrci UG7 neskrývají, že osvědčená technická řešení byla zachována, byť mnohdy výrazně modifikována. Goodyear se opět hlásí k výraznému směrovému dezénu a navazuje tak na svého předchůdce UG6. Směrový dezén ctí také nejvyšší z řady zimních pneumatik Goodyear – GW-3. Dezén UG7 má drážky ve tvaru navzájem se protínajících písmen V: jedno „V“ tvoří hlavní široké drážky pro odvod vody a nečistot, druhé „V“ pak subtilnější a delší zářezy pod ostřejším úhlem.
Vysoký podíl drážek vůči pryži sice budí důvěru při jízdě na vodě či tajícím sněhu, ovšem vyvolává pochybnosti o tuhosti a celistvosti dezénových bloků, které jsou nezbytné pro dobrou ovladatelnost a přesnost řízení. Při řešení tohoto rozporu Goodyear použil stejný princip jako u pneumatiky UG6, totiž technologii 3D-BIS. Trojrozměrný systém uzamykání bloků, který u UG6 obstarávaly kulovité výčnělky a výdutě ve stěnách lamel, nabývá u UG7 podoby tzv. technologie Waffle Blade. Nežádoucím pohybům dezénových bloků zabraňují „zámky“ lichoběžníkového průřezu, které při troše fantazie připomínají formu na vafle (odtud název Waffle Blade). Díky trojrozměrným lamelám mohl Goodyear podstatně zvýšit hustotu lamelování, aniž by ohrozil tuhost a celistvost dezénových bloků. Toto řešení má samozřejmě patentované.
Nový polymer
Směs běhounu UG7 skrývá nově vyvinutý polymer obsahující speciální pryskyřici pro dobrou zimní trakci. Díky polymeru je směs účinná při širším tepelném rozpětí a směs zůstává pružná i za extrémně nízkých teplot. Novinkou je i to, že se u UG7 uplatnila modifikovaná polymerová technologie z dezénu HydraGrip, která optimalizuje chování směsi na vlhké vozovce. Směs UG7 též vykazuje nižší valivý odpor a díky sníženému podílu polycyklických
aromatických polymerů je i šetrnější k životnímu prostředí.
Vylepšení doznala i konstrukce pneumatiky Goodyear UG7. Díky optimalizaci vrstev kostry a nárazníku se konstruktérům podařilo dosáhnout rovnoměrnějšího rozložení tlaku ve styčné ploše, což má za následek lepší přilnavost na sněhu a vodě a vyšší přesnost řízení na suchu. Díky předsunutí dezénových bloků na vnitřní a vnější straně dezénu se také podařilo snížit valivý hluk pneumatiky, vibrace a dosáhnout rovnoměrnějšího opotřebení.
Martin Mensa
Ivalo
Rozměry pro Goodyear UG7
55 185/55 15 82 T
205/55 16 91 T
205/55 16 91 H
205/55 16 94 H XL
60 185/60 14 82 T
185/60 15 84 T
185/60 15 88 T XL
195/60 15 88 T
205/60 15 91 T
205/60 15 91 H
205/60 16 92 T
205/60 16 96 H XL
65 155/65 14 75 T
165/65 14 79 T
175/65 14 82 T
175/65 14 86 T XL
185/65 14 86 T
175/65 15 88 T XL
185/65 15 88 T
195/65 15 91 T
195/65 15 91 H
205/65 15 94 T
205/65 15 94 H
70 155/70 13 75 T
165/70 13 79 T
175/70 13 82 T
165/70 14 81 T
165/70 14 85 T XL
175/70 15 84 T
175/70 14 88 T XL
TEST WORLD: ledové království testů
Test World, svět testů, může znamenat ledasco. Ve spojení s finským městem Ivalo však toto slovní spojení představuje jeden z nejmodernějších testovacích objektů v Evropě. Současně je to název nezávislé soukromé firmy, která se specializuje na jízdní zkoušky aut a pneumatik. Test World vlastní tři oddělené testovací kapacity na území města Inari.
Historie testování na severu Finska začíná v roce 1991, kdy si Test World pronajal od letiště v zimě nepoužívanou přistávací dráhu. V následujících letech byly přistavěny různé druhy tratí po obou stranách ranveje včetně nezbytných budov a zázemí.
V roce 1993 se Test World dohodl se zastupiteli Inari, že vybuduje zbrusu novou testovací dráhu v Mellanaapa. Jmenuje se Mellatracks a nachází se jen šest kilometrů východně od centra Ivalo. I zde se zázemí postupně rozšiřovalo, takže dnes je Mellatracks zdaleka nejrozsáhlejší testovací kapacitou firmy, umožňující hostit simultánně tři oddělené testovací skupiny.
Letiště Kaamanen, položené hodinu jízdy na sever od Ivalo a vybudované za války Němci, na své nové využití ještě čeká. Ale i zde již začaly práce, které mají za cíl nabídnout nové testovací zázemí. Místo bude vyhledávané zejména díky rozsáhlým a po většinu roku zamrzlým jezerům.
V rámci svých aktivit Test World také navrhuje a vyvíjí vlastní testovací zařízení a náčiní a realizuje testy zimních pneumatik pro různé časopisy. Nabízí zdokonalovací jízdní kurzy a nespí ani v létě, kdy pořádá lekce jízdy 4x4 v tamní jedinečné přírodě.
(men)
Od Ivalo po Auckland
oseph Lambert, vedoucí testovacího týmu Goodyearu při evropském technickém středisku v Lucembursku, je tím, kdo dává vývojářům a inženýrům první verdikt o vlastnostech nového produktu. Ovšem toto platí jen v přeneseném smyslu slova – testy začínají už zkouškami různých variant nové pneumatiky, vyhodnocují se různorodé směsi a ručně prořezané dezény. Takže než je vůbec zvolena finální podoba nového produktu, budoucí výrobek má už za sebou sérii důkladných testů.
Než se spustí hromadná výroba, musí být stoprocentně jasno v tom, že nová pneumatika nepřipraví žádné nečekané překvapení. A protože toto riziko může hrozit velmi lokálně, v závislosti na velmi konkrétních klimatických či teplotních podmínkách, výrobci musí usilovat o to, aby se pneumatika odzkoušela za co nejrozmanitějších provozních podmínek. Výjimkou nebyl ani Goodyear UG7, který se testoval kromě Finska také na domovské dráze v Lucembursku, na zkušebním polygonu v jižní Francii, ve Švédsku, v alpských zemích a dokonce na Novém Zélandu!
„Permanentní testovací týmy máme samozřejmě při GTC*L v Lucembursku, při vlastní testovací dráze v Mirevalu v jižní Francii, ale také třeba v Thajsku, kde se trvale testují pneumatiky za extrémních teplot a vlhkosti,“ řekl Pneu revue Josehp Lambert a dodává: „Náš tým má dnes na 200 lidí, z nichž většina je stále v pohybu. Kromě zkoušek v námi vybraných lokalitách se účastníme testování tam, kde nás o to požádají výrobci automobilů. To se týká hlavně pneumatik pro první výbavu, které se dnes vyvíjejí v těsné součinnosti s automobilkami.“
Zatím poslední posilou zkušebního týmu je belgický soutěžák Bruno Thiry, někdejší tovární jezdec Toyoty a Škodovky v mistrovství světa. „Závodní zkušenosti jsou vždycky vítané, obzvláště pokud se jedná o závodníka takového formátu, jako je Bruno. Pracuje pro nás teprve čtrnáct dnů a již teď víme, že bude pro vývoj velkým přínosem. Jeho místo bude mezi těmi, kdo se věnují vývoji pneumatik pro prvovýbavu,“ vysvětluje novou pozici belgického závodníka Joseph Lambert.
Vývoj pneumatiky UG7 trval podle Lamberta bezmála tři roky. „Validace dat formou laboratorních i praktických testů probíhá prakticky od prvních vizuálních návrhů. Neplatí tedy, že testování nastupuje až někde na konci vývojového kalendáře. Každý návrh se musí ověřit, porovnat, a teprve pak lze postupovat dál.“
Jako odborník na slovo vzatý nepřijímá Joseph Lambert redakční testy organizované motoristickými časopisy bez výhrad: „Chybí mi především statistická analýza výsledků. Testy se často dějí pod velkým časovým tlakem, protože vhodných kapacit zase tolik není a jsou zpravidla silně vytížené. Takže není čas čekat, až třeba ustane vítr, což může mít na výsledky zásadní dopad. Naše společnost však testy všestranně podporuje, často dáváme k dispozici zkušební polygon v Mirevalu a jsme rádi, pokud naše produkty uspějí. Nejraději však jsme, když naše pneumatiky uspějí na jiné dráze než domácí, nejlépe tak říkajíc na hřišti konkurence.“
Goodyear ovšem nemá důvod testy časopisů jakkoli zpochybňovat, protože pneumatiky této značky, stejně jako „sesterské“ značky Dunlop, obvykle v hodnocení obsazují nejvyšší příčky. Hodně kladných spotřebitelských doporučení posbíraly i zimní pneumatiky řady Ultra Grip a není pochyb o tom, že nejnovější UG7 rád změří síly s premiovou světovou konkurencí již letos na podzim.
(men)