Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 2 / 05 » NOVÝ CONTI PREMIUM CONTACT
Koncern představil druhou generaci pneumatiky ContiPremiumContact Na plochu fotbalového stadionu vběhne brankář a stoupne si do branky. Ze středu hřiště se náhle vynoří robot s dělem opatřeným čtyřmi hlavněmi, zamíří a vypálí nechytatelnou bombu....
Koncern představil druhou generaci pneumatiky ContiPremiumContact
Na plochu fotbalového stadionu vběhne brankář a stoupne si do branky. Ze středu hřiště se náhle vynoří robot s dělem opatřeným čtyřmi hlavněmi, zamíří a vypálí nechytatelnou bombu. Brankář ji však spolehlivě chytá – jednou rukou v rukavici, která se k míči doslova přilepí. Když ji odtrhne, je vidět otisk vzorku pneumatiky.
Koncern Continental, do něhož patří jako jedna ze stěžejních značek i český Barum, zamířil reklamním spotem opravdu do černého: Jednak připomněl, že je jedním z hlavních sponzorů nadcházejícího mistrovství světa v kopané, jež se za rok uskuteční v Německu, jednak upozornil na svůj nejnovější výrobek – letní pneumatiku ContiPremiumContact 2. Klip jasně symbolizuje vynikající přilnavost k povrchu a tím také dobré jízdní i brzdné vlastnosti.
Reakce na požadavky trhu
„Nová pneumatika je pro Continental tak důležitá jako nová trojková řada pro BMW,“ prohlásil při mezinárodní prezentaci pneumatiky v Aténách manager značky Ralf Hoffmann. Koncern počítá se silnější poptávkou po nové pneumatice, protože tento výrobek splňuje všechny požadavky trhu zejména v oblasti rychlosti a bezpečí. Vychází z toho, že v západní Evropě stoupne v příštích čtyřech letech tržní podíl pneumatik pro rychlosti vyšší než 210 km/h ze současných 31 na 40 procent. Pro spotřebitele je hlavním požadavkem krátká brzdná dráha na suché i mokré vozovce a výborné jízdní vlastnosti. A to také bylo stěžejním cílem při vývoji nových letních pneumatik z Hannoveru.
Poněkud v rozporu s požadavky zákonodárců Evropské unie sázejí výrobci automobilů stále častěji na rychlé osobní automobily střední a vyšší třídy. Odborníci na výzkum trhu pneumatik očekávají, že se letos v Evropě prodá přibližně 44,4 miliónů pneumatik pro rychlosti vyšší než 210 km/h. Do roku 2009 by se měl prodej těchto vysokorychlostních pneumatik zvýšit asi na 60,2 miliónů kusů, což bude představovat 40procentní podíl na celkovém prodeji pneumatik. Dokonce i vozy třídy Golf mají mít v budoucnu tak silné motory, že budou potřebovat pneumatiky s vyšším indexem rychlosti.
Nová pneumatika ContiPremiumContact 2 se bude vyrábět v 18 rozměrech a 35 provedeních, která umožňují jízdu rychlostí až 300 km/h. Cena pneumatiky přitom vychází z předchozího modelu, jehož se v uplynulých pěti letech prodalo více než 30 milionů kusů.
Technická lahůdka: 3D drážka
Specialitou pneumatiky ContiPremiumContact 2 je na trhu dosud ojedinělá 3D drážka. To, čím je dezénová drážka u této pneumatiky tak zvláštní, je uspořádání a tvar hran a plochý profil pláště. Skosené a strmé boky drážky jsou navzájem přesně zkoordinovány a zajišťují tak nadprůměrně vysokou stabilitu dezénových bloků, což brání jejich deformaci. „Skosený bok dezénových drážek působí podobně jako stěrač, který pronikne vodním filmem a zajistí přímý kontakt pneumatiky s vozovkou", vysvětluje Dr. Frank Walloch, pracovník vývoje Continentalu. Velká kontaktní plocha pneumatiky s vozovkou zůstává zachována dokonce i v kritických situacích, například při objíždění překážky. Výsledkem je extrémně krátká brzdná dráha na suché i mokré vozovce.
Další předností 3D drážky je zrychlený odvod vody: společným působením skosených a strmých boků drážek dochází k víření vody a jejímu rychlejšímu odvodu. Široké podélné dezénové drážky vodu rychle zachytí a zajistí tak dobrou adhezi pneumatik. Kombinace podélných a příčných drážek znamená větší ochranu před podélným i příčným aquaplaningem, která je o čtyři respektive pět procent lepší.
Asymetrický dezén ContiPremiumContact 2, který byl vyvinut speciálně pro vozidla střední a vyšší třídy, přináší tak vyšší bezpečí na mokré vozovce a navíc vysokou jízdní stabilitu a výbornou ovladatelnost vozidla. Velké stabilní dezénové bloky na vnější straně pneumatiky zpevňují konstrukci a dokonale přenášejí pokyny řízení. Vnitřní strana byla naproti tomu vybavena větším počtem menších dezénových bloků: „Tato konstrukce snižuje hladinu hluku a zvyšuje tak jízdní komfort," vysvětluje Dr. Walloch.
Ani defekt nepřekvapí
Konstruktéři nové pneumatiky pamatovali i na tendenci posledních let – pneumatiky pro jízdu po totálním úniku tlaku, tzv. runflaty. Continental, který používá zkratku SSR (Self Supporting Runflat), soudí, že nejde o módní záležitost, ale o trvalý trend. „V příštích deseti letech bude 80 % nových osobních vozidel v Evropě jezdit na runflatech,“ soudí expert Roland Berger v časopise Analysis and Estimates. Dnes mají runflaty v prvovýbavě vozy značek BMW, Mercedes-Benz, VW/Audi a volitelně i Volvo. Continental nabízí novou pneumatiku v technologii SSR ve třech základních rozměrech. Cena runflatu je přitom o 20 % vyšší než u pneumatiky klasického provedení.
ContiPremiumContact 2 – ačkoliv právě vstupuje na trh – již prošla několika testy renomovaných motoristických časopisů. V Autobildu číslo 11/05 se v rozměru 225/55 R16 umístila mezi vítězi testu s hodnocením „příkladná“. V testu časopisu auto motor und sport (2/05) zaujala první místo, přičemž nejlepší byla při hodnocení hlučnosti a valivého odporu a při klasifikaci brzdění na suchu a na mokru se zařadila do špičkové skupiny. Časopis Auto Strassenverkehr (06/05) hodnotil rozměr 195/65 R15 H a ocenil jej přívlastkem „velmi dobrá“.
Nástupce má nač navázat
ContiPremiumContact, první pneumatika s tzv. bionickým profilem a efektem kočičí tlapky, kterou měl Continental ve výrobním programu od roku 2000, byla vybavena nejmodernějšími technologiemi své doby, například při brzdění se měnila šířka stopy pneumatiky, což zkrátilo brzdnou dráhu. Profil běžné plochy pneumatiky byl během normální jízdy užší, takže snižoval valivý odpor a riziko vzniku aquaplaningu na mokré vozovce.
U nástupce této pneumatiky se kromě zmíněných úprav dezénu a zavedení 3D drážky uplatnil také nový polymer a nová, již třetí generace směsi silica, jež znamená zlepšení adheze na mokrém povrchu při zachování dobrého valivého odporu. Inovováno bylo také plnivo (silica + saze), které je nyní aktivní a v kombinaci s vysoce aktivním povrchem zlepšuje jízdní stabilitu a životnost pneumatiky. Nové změkčovadlo přispívá ke zvýšení dlouhodobé pružnosti a kilometrového výkonu.
Péče o image
Spojení fotbalu a pneumatikářského koncernu možná není právě přirozené, ale manager Continentalu pro angažmá ve fotbale Alexander Lührs si myslí něco jiného: Péče o image není nikdy dost. Continental je velmi dobře známý doma v Německu a celkem dobře v Evropě, v neposlední řadě díky svým dlouholetým aktivitám v Champions League. Mimo Evropu však zatím tolik známý není a potřebuje si vylepšit image. „Fotbal je k tomu velmi dobrá možnost, protože patří k nejsledovanějším sportům na světě – je dokonce několikanásobně více sledovaný než závody Formule 1,“ míní Libor Heger z českého zastoupení Barum Continental.
Rok před mistrovstvím světa, kdy již naplno běží kvalifikace, se proto vedení Continentalu rozhodlo spojit představení nové pneumatiky ContiPremiumContact 2 právě se zápasy kvalifikace. Při první mezinárodní prezentaci v Aténách to byl zápas domácího řeckého národního mužstva s Dánskem, při prezentaci v České republice v sobotu 26. března to byl zápas českého mužstva s finským. Duel to byl vydařený a pro Česko dopadl dobře, stejně jako prezentace Continentalu, jenž byl přítomen nejen transparenty a vlastními roztleskávačkami, ale i čepičkami v barvách firmy na hlavách novinářů a desítek dealerů, kteří přijeli na prezentaci nové pneumatiky z celé republiky. Dalo by se říci, že prezentační akce neměla chybu.
Jan Horák