JARRO KAPLAN V PRAZE
Začátkem května navštívil Česko jeden z předních manažerů společnosti Goodyear Dunlop, její viceprezident pro východní Evropu, Afriku a Střední východ Jarro F. Kaplan. Návštěva se uskutečnila jen pár hodin poté, co Goodyear prezentoval světovým...
Začátkem května navštívil Česko jeden z předních manažerů společnosti Goodyear Dunlop, její viceprezident pro východní Evropu, Afriku a Střední východ Jarro F. Kaplan. Návštěva se uskutečnila jen pár hodin poté, co Goodyear prezentoval světovým médiím své hospodářské výsledky za první pololetí. Pneu revue se pana Kaplana zeptala:
Goodyear Dunlop ohlásil hospodářský výsledek ve výši 68 milionů dolarů při tržbách 4,8 miliardy. Zisk na akcii činil 35 centů, zatímco odhady se pohybovaly mezi 1 – 3 centy. Vidíte v tom zásadní obrat v ekonomických výsledcích firmy?
Ano, včera se konala tisková konference s panem Keeganem (Robert J. Keegan, předseda představenstva a výkonný ředitel, pozn. red), při níž byly oznámeny tyto výsledky. Ukazuje se, že změny za poslední dva roky vedou ke kýženému cíli. Bylo toho opravdu hodně, co se změnilo a na co jsme položili důraz. Uvedli jsme nové produkty, zlepšili jsme práci s dealery, provedli změny v nejvyšším vedení. Nyní všechny naše strategické obchodní jednotky fungují, takže to byl krok správným směrem.
A co výsledky regionu, který řídíte?
Není žádným tajemstvím, že jsme rok 2004 uzavřeli s rekordní bilancí a silné bylo i první čtvrtletí roku letošního. Jak víte, celá branže je pod velkým tlakem růstu cen prvotních surovin. Nám se růst cen vstupů nejenže podařilo eliminovat, ale současně i předčít. To mě velmi potěšilo. Naše organizace ve střední Evropě funguje perfektně, totéž se ale týká i Středního východu a Afriky.
Máte v našem regionu nějaké nové investiční plány?
Víte, my investujeme kontinuálně a trvale do našich podniků v Polsku, Slovinsku a Turecku, jen o tom asi hovoříme méně než naši konkurenti. Zrovna tento týden se konala valná hromada Debicy, kde byl schválen silný investiční plán. Řádově se jedná o desítky milionů dolarů ročně. Naše investice míří hlavně do posílení vysokorychlostního segmentu a do podporu výroby radiálních nákladních pneumatik.
Goodyear v minulých letech uskutečnil velmi složitou integraci značky Dunlop. Poprvé v historii začal jeden koncern uvádět na trh dvě rovnocenné premiové značky. Jak se to podařilo?
Jedním z efektů zmíněných změn bylo, že se nám podařilo zjednodušit a zpřehlednit značkové portfolio. Máme nyní pět značek rozdělených do tří segmentů. Goodyear a Dunlop jsou v tomto portfoliu na zcela rovnocenné úrovni premiových značek. Goodyear staví hlavně na historii, tradici a inovativnosti, Dunlop má více sportovní image. Je tu tedy jasná diferenciace. Fulda je jasným zástupcem středního segmentu a Sava a Debica ekonomického. Ve svých zemích jsou tyto značky postaveny výš, ale to nic nemění na jejich globálním vymezení. Integrace Goodyear a Dunlopu se podařila a začíná přinášet své výsledky.
Do Prahy jste přijel rok po našem vstupu do Evropské unie. Jaký je váš názor na integrační proces?
Jsem Evropan! Domnívám se, že tváří v tvář evropské a asijské konkurenci Evropa potřebuje centralizaci a integraci v ekonomické oblasti. Druhou otázkou je kulturní svébytnost – zde je naopak důležité zachovávat odlišnosti, vlastní identitu. Hlásím se tedy i k tomu, že jsem Čech, byť se švédským pasem.
Můžete prozradit program vašeho pobytu v ČR a vaše nejbližší plány?
V Praze jsem byl jen dva dny, většinu času jsem strávil s kolegy z místního zastoupení. Žádný soukromý program jsem nestihl, jen včera po večeři s obchodním partnerem jsem si prošel kousek středu Prahy. Ještě dnes odlétám do Berlína na uvedení nové pneumatiky Fulda Excelero. Chtěl bych toho stihnout v České republice víc, ale čas je mým hlavním nepřítelem. Loni jsem absolvoval asi 130 letů, takže si někdy připadám, že jsme ve vzduchu víc než pilot!
Děkujeme za rozhovor.