BOLOGNA PO JEDENADVACÁTÉ
Ve dnech 18. – 22. května se uskutečnil v Bologni 21. ročník bienále Autopromotec s letopočtem 2005. Po tuto dobu zažilo středisko provincie Emilia Romagna a její veletržní areál Fiera di Bologna zřejmě největší srocení lidí, kteří se tak či onak...
Ve dnech 18. – 22. května se uskutečnil v Bologni 21. ročník bienále Autopromotec s letopočtem 2005. Po tuto dobu zažilo středisko provincie Emilia Romagna a její veletržní areál Fiera di Bologna zřejmě největší srocení lidí, kteří se tak či onak zabývají opravami a údržbou automobilů, s jakým se můžete v Evropě setkat. Organizátoři veletrhu, společnost Promotec s.r.l., správně vycítili, že liberálnější automobilový trh s sebou přináší nové příležitosti i ve výstavnictví, a s úspěchem rozšířili nomenklaturu akce.
Dosud se Autopromotec otevíral zejména výrobcům automobilové servisní techniky, nových pneumatik a protektorů, zatímco od letošního roku pořadatelé pozvali i výrobce a distributory náhradních dílů a komponentů automobilů a značkové servisní sítě. Tím se velice výrazně rozšířily obzory tradiční akce, která nyní prakticky nemá bílá místa co do automobilového aftermarketu. Autopromotec se teď více blíží frankfurtské Automechanice než výstavě Reifen v Německu, se kterou se ob rok střídal, neboť oba veletrhy měly podobnou náplň. Poměrně velký důraz na pneumatiky a pneuservis sice zůstal, ovšem větší komplexnost byla znát na každém kroku. Vidět totiž prezentace značkových servisních sítí či stánky firem, jako jsou Delphi, Valeo či Bosch (jako dodavatelů náhradních dílů pro aftermarket), to nebylo v Boloni obvyklé.
Méně gumy, více strojů I na mnohem specializovanější výstavě Reifen byly v posledních letech oficiální účasti výrobců pneumatik poměrně skrovné a nedalo se očekávat, že komplexněji orientovaný Autopromotec jich přiláká víc. S výjimkou domácího výrobce Pirelli, který má účast zřejmě „za domácí úkol“, byste marně hledali impozantní stánky Michelinu, Goodyearu či Continentalu, na jaké jsme zvyklí v Essenu a na které jsme kdysi bývali zvyklí i u nás v Brně. Nepřísluší nám hodnotit, zda to je nebo není dobrá politika, nicméně faktem je, že při neúčasti „velkých“ o to více vynikají stánky menších výrobců se zřejmým továrním zastřešením. Nezasvěcený návštěvník musel nabýt dojmu, že k hlavním hráčům na pneumatikářském trhu patří Maxxis, Hankook, Nexen či Matador. A to je zřejmě také účel. Nadnárodní velkoobchod a trading se v Bologni prezentoval také, i když ne v takovém měřítku jako v Essenu.
Bologna je domácím jevištěm pro Marangoni Trend, který zde poprvé oficiálně představil síť RINGNET, která sdružuje specialisty na exkluzivní systém Marangoni Ringtread. V Itálii má čtrnáct členů a postupně se šíří i do dalších zemí včetně střední Evropy. Protektorování nákladních pneumatik bylo vůbec jedním z hlavních témat Autopromotecu, pokud hovoříme o pneumatikách. Vpředvečer veletrhu italské sdružení výrobců protektorů AIRP zveřejnilo údaje o úsporách, které protektorování přináší italským dopravcům i společnosti vůbec. V roce 2004 se díky protektorování uspořilo 170 milionů litrů nafty a 48 000 tun prvotních surovin, což v hodnotovém vyjádření představuje částku 280 milionů eur. Země si také ulehčila od 48 000 tun odpadu, který by jinak skončil v převážné míře na skládkách. Itálie je také jednou ze zemí, kde zákon nutí správce flotil financovaných ze státního rozpočtu, krýt minimálně 20% spotřeby pneumatik protektory.
Itálie je hlavním světovým centrem výroby pneuservisních strojů a zařízení, což má nesporný vliv na to, že tato komodita je tradičně v Bologni jednou z nejsilnějších. Výjimkou nebyl ani letošní ročník, na němž nechyběl nikdo z domácích, ale ani zahraničních výrobců montážních strojů, vyvažovaček, příslušenství, nářadí či spotřebního materiálu. Firmám, jako je CORGHI, RAVAGLIOLI, SICAM či CEMB patřily v Bologni bezkonkurenčně největší expozice, ale pozadu nezůstala ani zahraniční konkurence, např. HOFFMAN. Překvapilo také množství „no name“ značek zejména z Asie a Indie.
Bohatá účast Výstavní stánky výrobců strojů byly nejen největší, ale současně i nejobleženější. Bylo znát, že Autopromotec dokonale plní svojí interaktivní úlohu a svádí na jedno místo obě strany obchodu, tedy výrobce a uživatele. Když už jsme u tohoto tématu, návštěvnost veletrhu, alespoň z úhlu pohledu nezávislého pozorovatele, byla naprosto šokující. Davy, které se ráno před devátou hodinou srotily před branami, spíše připomínaly čekající na koncert Michaela Jacksona než na odborný veletrh. Ještě zajímavější však bylo, že mezi návštěvníky byli prokazatelně v drtivé většině lidé z oboru, kteří přijeli čistě z profesních důvodů. Personál na stáncích, předvádějící stroje a zařízení, se celý den nezastavil, a bylo znát, co do odbornosti a fundovanosti mu byli návštěvníci rovnocennými partnery. Pořadatelé si důsledně pohlídali jednak nomenklaturu expozic, tak i to, že mezi vystavovateli mohli být jen zástupci výrobců a jejich oficiálních distributorů. Zcela tedy chyběli všelijací kutilové a jarmarečníci, prodávající přímo na místě zboží pro domácnost. Mezi návštěvníky jste téměř nepotkali děti, stejně jako zcela chyběly pro ně určené atrakce. Na příkladu Autopromotecu se ukazuje, že nekompromisní orientace veletrhu na „core business“ namísto snahy přilákat davy na lidovou zábavu, se vyplácí, byť je to cesta trnitější a pracnější. Mám za to, že tváří v tvář obrovské návštěvnosti drtivá většina vystavovatelů o své budoucí účasti již předem rozhodla.
Jelikož letošní Autopromotec skončil až po uzávěrce této Pneu revue a tento článek vznikal pod velkým časovým tlakem, oficiální čísla o návštěvnosti nebyla ještě k dispozici. Nicméně počet vystavovatelů na letošním ročníku dosáhl čísla 1107 , o 18% více než v roce 2003. Více než 30% vystavovatelů přijelo ze zahraničí, celkem ze 44 zemí. To je však podstatně méně než v roce 2003, kdy zahraniční expozice nesly více než stovku různých vlajek. Čím si tento propad vysvětlit? Snad tím, že očekávání před rozšířením EU o novou desítku byla vysoká a že řada zemí v něm viděla velké příležitosti. V roce 2003 také leckdo předpokládal, že ekonomická recese ve většině zemí EU brzy skončí, což se nejenže nestalo, ale o dva roky později se problémy ještě prohloubily. Navzdory tomu, že je Autopromotec plnohodnotným mezinárodním veletrhem, nelze nevidět i jeho regionální charakter (který ovšem platí i pro zmíněný Reifen v Německu). Není se co divit, Itálie je z hlediska aftermarketu tak obrovský trh, že by čistě národní akci bez problému uživila.
A co naši Účast českých firem na Autopromotecu byla velmi slabá, když čest naší země hájila pouze zlínská firma Avex Trade a svým kontaktním stánkem BVV. V katalogu byl uveden ještě Mitas, který však zastupovaly společnosti Europa 2000 a Intergomma. Avex Trade, výrobce palet pro skladování pneumatik, považuje účast na Autopromotecu slovy svých zástupců Petra Maňase a Jiřího Stýbla za úspěšnou. Společnost, která realizuje většinu obratu v zahraničí, ji považuje za dobrou příležitost, jak se připomenout svým zákazníkům, utužit kontakty a získat informace o tržních trendech. Po organizační stránce neměli zástupci pořadatelů Avexu co vytknout.
Věřme, že do příštího ročníku v roce 2007 se zahraničně-obchodní ambice českých výrobců a obchodníků zvýší. Příležitostí na evropském trhu je hodně a třeba jen jednodenní procházka po výstavních plochách Autopromotecu dá hodně inspirací.
Martin Mensa