Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 24 » Mobilní pneuservis trochu jinak
Mobilní Go Servis má za sebou zatím jednu jarní a jednu podzimní sezónu. Počet zákazníků mu stabilně roste a zatímco jiné pojízdné provozovny tohoto druhu cílí spíše na firemní klientelu a nákladní vozy, Jiří Adlaf přezouvá osobní auta i soukromým zákazníkům, a to zejména těm z Hradce Králové. Kromě toho si poradí například i s plněním klimatizací.
Jiří Adlaf se k této činnosti dostal mimo jiné díky svému vzdělání a hobby. „Jezdíme závody amatérské rallye, ale mám ještě autodopravu, takže všechno má k pneumatikám blízko,“ vysvětluje Adlaf. Nápad založit zrovna mobilní pneuservis přišel ve chvíli, kdy potřeboval sám přezout auto. „Řekl jsem si, že tohle je taková služba, která šetří čas, a toho má každý málo,“ říká servisák.
„Když přijedeme lidem přezouvat firemní vozy, tak si během té doby klidně mohou zorganizovat poradu,“ popisuje Adlaf výhody svého podnikatelského záměru. Na podobném principu však funguje většina existujících mobilních pneuservisů. „My ale obsluhujeme i soukromé klienty, tedy fyzické osoby, a osvědčilo se nám to. Lidé jsou třeba doma s rodinou a nám jenom před domem ukážou auto a my jim ho přezujeme,“ vysvětluje gumař.
Podnik se přitom setkává i s poptávkami, s nimiž původně nepočítal. „Hodně lidí nám volá a zkouší, jestli poskytujeme i asistenční služby, ale všechno všem se jednoduše slíbit nedá. Mimo jiné například neprovozujeme nákladní pneuservis. Zatím zvládnu přezout taková ta menší nákladní auta, co jsou na 17,5palcových kolech. Jsou to ta menší, sedmi-, osmitunová vozidla. Přezout ale třeba tatrovku už pro nás problém je,“ vysvětluje Adlaf.
„Je v plánu ještě druhá dodávka. Zatím máme jednu, proto ještě nejsme zařazeni ani mezi těmi asistenčními službami,“ popisuje svou vizi podnikatel a vzpomíná na své začátky. „Rozjeli jsme to loni na jaře, máme tedy za sebou první celou sezónu. Služby nabízíme hlavně v Hradci Králové a v Pardubicích. Tedy ve vzdálenosti do třiceti kilometrů od nás,“ vysvětluje.
„Zajedeme i dál, ale klienti si pak musejí připlatit ke standardní ceně 20 korun za kilometr. Takto jezdíme třeba do jedné firmy v Jaroměři, kde nám pán dává na přezutí čtyři auta. Tak to se pak vyplatí. Volali nám i klienti z větší vzdálenosti, ale kdybychom měli strávit třeba čtyři pět hodin na cestě kvůli jedné opravě pneumatiky, tak už moc nevyjdeme, protože za tu dobu můžeme během sezóny v Hradci přezout třeba čtyři pět aut,“ uvádí podnikatel.
Ve svém regionu nemá konkurenci
Pojízdná provozovna potřebuje k obsluze jednoho člověka, Adlaf se ale během výjezdů střídá ještě s jedním kolegou. „Přezouvání ve dvou by bylo rychlejší, ale není to nutnost. Když ale s kolegou máme čas, tak se do terénu vypravíme oba,“ říká gumař a pochvaluje si trefu do černého – ve svém regionu totiž provozuje jediný mobilní pneuservis, a tak nemá konkurenci.
„Výjimkou jsou jen ty nákladní pneuservisy,“ upřesňuje Adlaf. Vyvažovačku a přezouvačku má ve své dílně od značky ATH, konkrétně vyvažovačka nese označení ATH W42 a přezouvačka ATH A24. „Jsou to klasické garážové stroje uzpůsobené k tomu, aby zvládaly větší vibrace. Koupili jsme je u firmy Autorozvody s.r.o. z Holic. Kromě garážové techniky se specializují i na autodíly,“ říká podnikatel.
„Vyvažovačka je samokalibrační, kalibruje se už při prvním točení,“ vysvětluje. I když se v terénu mobilnímu pneuservisu pokaždé nepodaří zaparkovat v naprosté rovině, má servis ve své výbavě i klíny, kterými se dá náklon dodávky podložením kol dorovnávat. Žádný nevývažek se prý ani během testovacího provozu v terénu neobjevil, zákazníci si nikdy nestěžovali.
Opatrná jízda
„Dodávku jsme koupili předloni v říjnu, než se to všechno vychytalo a než jsme si dovolili vyjet k zákazníkům, tak byl konec loňského jara. To jsme měli asi šedesát zákazníků. Loni na podzim jich už bylo přes 300, takže se nám i něco z té investice vrátilo,“ popisuje dosavadní podnikatelské zkušenosti Adlaf. „Dodávka je dvounápravová, jezdíme s ní opatrně, maximálně osmdesát, devadesát kilometrů za hodinu. Stroje drží u podlahy pevnostní šrouby, i ty ale mohou třeba na náklaďácích také někdy prasknout,“ vysvětluje důvod k obezřetnosti Adlaf. V dodávce je dostatek místa i pokud jede ke klientovi, který si dopředu u mobilního servisu objednal nové pneumatiky. Pokud jde o větší objednávku pro více aut, vyrazí do terénu dva i s druhým autem.
Olej a klimatizace
„A pak tam máme ještě službu plnění klimatizace se zařízením od Valea. Nabízíme i možnost výměny motorového oleje. Už jsme to párkrát dělali a není to problém,“ popisuje další mobilní službu servisák. Zrovna výměna oleje patří ke službám, u nichž mají občas lidé nereálné očekávání a domnívají se, že zatelefonují, pojízdný servis přijede hned a vše provede na počkání.
„Takto na zavolanou to nejde. Nejprve pochopitelně musíme dopředu objednat filtry. Všechny typy skladem mít nelze. Ještě toho moc skladem nedržíme. Zatím ani pneumatiky, protože spoléháme na našeho dodavatele. Ale řešíme, že bychom ty základní rozměry pořídili, abychom je měli skladem,“ uvádí Adlaf a popisuje jednu z možných situací, při které by se připravené pneumatiky hodily. „Volají nám třeba lidé, kteří prorazili pneumatiku, která už nejde opravit, a zrovna u nich čekání na objednání kola moc nepřichází v úvahu,“ vysvětluje Adlaf a upřesňuje, že k defektům vyjíždí spíše v situacích, kdy mobilní pneuservis není zrovna vytížený jinou činností.
„I pro tyto případy jsme plně vybaveni. Vozíme knoty, lepidlo, prostě všechno,“ poznamenává gumař. „Vybavení na opravy kol se nám osvědčilo. I samotní klienti pro opravy často vyžadují knoty už proto, že není nutná demontáž pneumatiky a opravené kolo pak dlouho vydrží,“ vysvětluje Adlaf. V jeho pojízdné provozovně najdeme skoro stejné vybavení jako ve skoro každé dílně, ale přesto je nutné počítat s trochu odlišnými podmínkami včetně menšího prostoru. „Skoro všechno je připevněno k naší dvojité podlaze. To neplatí jen o vyvažovačce a přezouvačce, ale například také o boxu s nářadím, kompresoru a o většině dalších věcí. Takže to se ani nehne,“ popisuje svou dílnu Adlaf.
Hlavní přísun elektrické energie pro dodávku zajišťuje její originální alternátor. Pokud svítí slunce, přídavnou baterii z nákladního automobilu dobíjejí solární panely na střeše vozu. A ty samozřejmě pracují i ve chvíli, kdy je mobilní pneuservis někde odstavený. „Ale namontovali jsme je na podzim, byly původně vyrobené pro campingové účely, zatím jsme je proto v jejich plné síle nestihli vyzkoušet,“ upřesňuje Adlaf. „Alternátor nám dává nějakých 14,2 voltu. Trochu je problém s dostatkem výkonu pro kompresor, musíme mít pomaluběžný. Foukání kol tak trvá trochu déle. Když se kompresor zapne, tak také chvíli trvá, než se natlakuje, a pak jede bez ustání, ze zásoby v tlakové nádobce neběží ani chvíli. Ale chystáme změnu a chceme pořídit kompresor z náklaďáku, kterým budeme plnit tlakovou nádobu za jízdy podtlakem z motoru,“ popisuje další plány servisák.
Pro zvedání přezouvaných aut je v mobilním pneuservisu kolíbka nebo klasický hever. Kolíbka se používá pouze na automobily s nízkými prahy, aby se nepoškodily. Hydraulickým zvedákem Adlaf a jeho kolega zvedají dvě kola z boku. To je podle gumaře jedno z nejlepších řešení už proto, že řada aut má dnes různě „zadeklované“ podvozky. „Je to jednoduché, stačí chytnout upínací bod a celé auto zvedneme z boku,“ říká podnikatel. Hever podle něj lze použít v téměř jakémkoli terénu. Mobilní pneuservis nemá problém přezout ani SUV na zvýšeném podvozku. Klienti jsou rádi, že ani s takovým typem vozu nemusejí kvůli přezutí nikam cestovat.
Adlaf už párkrát svým klientům zachránil dovolenou. „Třeba těm, kteří byli ubytovaní někde v kempech po okolí a zjistili, že mají propíchnutou pneumatiku.“ Navzdory relativnímu luxusu ceny nikterak dramatické nejsou. „Auto se sedmnáctipalcovými koly přezujeme za 1 000 korun. Za výjezd lidé platí 250 korun kdekoli po Hradci Králové. Tedy během pracovního týdne,“ podotýká servisák s tím, že i v jeho lokalitě jsou garážové provozovny přezouvající vozidla za 500 korun. Těm se svou cenotvorbou mobilní servis pochopitelně konkurovat nemůže.
Už řeší i předzásobení
„Pneumatiky teď nejvíc bereme od GPD. Já už jsem s nimi domluvený, že pokud je mají skladem, dovezou je do druhého dne. Když je ale budou objednávat třeba odpoledne v nějakých pozdějších hodinách, tak budou pozítří,“ vysvětluje Adlaf. „Teď právě řešíme, zda se nepředzásobit třeba aspoň těmi nejrozšířenějšími rozměry, jako jsou například ty na trojkovou octavii. Naše podnikání se samozřejmě zatím teprve rozjíždí,“ dodává.
Jiří Adlaf se svými vlastními slovy v motorech „hrabal“ odjakživa i díky účasti v automobilových závodech. „Po tom jsem toužil odjakživa. Nejprve jsem závodil s off-roady, to mě k tomu nějak dostalo. Později jsem se přesunul k amatérské rallye. Postupně jsem začal stavět i soutěžní auta a pak jsem do toho dostal i manželku a ta jezdila, dokud se nám nenarodilo dítě,“ říká podnikatel.
I na těchto soutěžích dobře poslouží mobilní pneuservis, který dokonce pomáhá Adlafovým soupeřům. Soutěžní pneu jsou ale podle něj občas velmi tvrdé a přezouvání pomocí montpák bývá takřka nemožné. „Naše přezouvačka má pomocné rameno a bez problému zvládá i runflaty,“ podotýká. A v rámci kategorie osobních aut nemá mobilní pneuservis problém ani s přezutím auta na dvacetipalcových kolech. Mezi zákazníky ale patří i majitelé zcela běžných vozidel, jako je Škoda Felicia a Fabia.
Bez marketingu to nejde
Loňský jarní rozjezd byl pro mobilní servis náročný. Bylo nejprve nutné podnik dostat do širšího povědomí veřejnosti, což se povedlo i díky reklamním kampaním na Instagramu, Facebooku a Googlu. V tomto směru se firmě mimo jiné hodilo, že společníci začínajícího pneuservisu provozují v Hradci Králové fitness a mají bohaté zkušenosti mimo jiné i s marketingem. Obstarali tak i profesionální návrh atraktivního loga. Jde o jakési okřídlené písmeno G, v němž je zakomponovaný motiv klíče. „Jinak tito investoři ve firmě figurují spíše jako tiší společníci a na jejím chodu se moc nepodílejí,“ dodává Adlaf. „Jsou to mí kamarádi, kterým jsem postavil závodní auto a jezdili s námi na hobby soutěže. Když jsme si jednou povídali, tak jsem jim řekl o svém nápadu s mobilním pneuservisem, a jim se zalíbil,“ dodává.
Okamžité návratnosti investice se však podnikatelé nedočkali. „Popravdě jsme nejprve byli všichni docela zklamaní,“ vzpomíná na začátky mobilního pneuservisu Adlaf. Zmiňovaná internetová reklama nebyla nejlevnější. „A vlastně jsme se s ní museli lidem i vnucovat. Na Googlu stojí 20 korun jen kliknutí, že se někdo obrátí na váš sponzorovaný odkaz mezi výsledky vyhledávání. A jen za minulý rok jsme takto utratili přes 200 tisíc korun,“ počítá guma.
Celková investice do mobilního pneuservisu včetně pořízení dodávky a jejího vybavení byla i s marketingem přes 1,2 milionu korun. Podnikatel doufá, že by se vynaložené peníze mohly vrátit už tento rok.