Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 24 » Hakka Ring: nová éra v testování
Nokian Tyres přivedl na svět svůj testovací polygon ve Španělsku ve složité době, ale s typickým finským odhodláním. Úkol splněn. Byli jsme se podívat
Vydáte-li se autem z centra Madridu a pak po dálnici E-5 na jih, za hranicí metropole narazíte na typickou vnitrozemskou krajinu, vyplněnou bujnou i kultivovanou vegetací a občas nějakým skladem či logistickým areálem. Po necelé hodince, u města Ocaña, můžete změnit kurz na východ a pokračovat po silnici A-40 k městečku Santa Cruz della Zarza. Když se na jeho úrovni dáte doprava, po pár minutách spatříte něco, co ve vás může vyvolat obavy o své duševní zdraví. Mezi trávami, bodláky a olivovníky spatříte něco jako závodní okruh formule 1, jemuž vévodí dlouhý ovál jako vystřižený z Indianapolisu, navíc ozvláštněný extrémními „klopenkami“, známými z fotek starého Avusu, Brooklandsu či Monzy. Na Google mapách se dovíte, že se jedná o „Hakka Ring – Centro de Pruebas Nokian Tyres“, přeloženo centrum zkoušek Nokian Tyres.
Logo Nokian Tyres, obvykle spojované s drsným severem a zimními pneumatikami, byste v této, po většinu roku sluncem vysušené pustině asi nehledali. Ale pozor. Nokian dobře věděl, proč své testovací centrum zaměřené na letní a celoroční pneumatiky umístit právě sem: tamní podnebí má samozřejmě svůj základ ve vysokých letních teplotách šplhajícím ke 40 stupňům, ale současně tu dovede být počasí pěkně rozmarné. Roli tu hraje i nadmořská výška, která se v případě Hakka Ringu atakuje 800 metrů AMSL. Kdo se z návštěvníků akce z našeho koutu Evropy těšil, že se tu začátkem března po dlouhé zimě konečně trochu zahřeje, byl zklamán: den před naším příjezdem pokryl Hakka Ring sníh, a i když neměl dlouhou vládu, celý den foukal silný západní vítr, občas zapršelo a teplota se jen stěží vyšplhala k desítce.
Bez sauny to nejde
Hakka Ring má původ svého jména v legendární zimní pneumatice Hakkapeliitta, ale blízko má i k příjmení neméně slavného trojnásobného mistra světa formule 1 z této severské země. Kromě názvu Finové přinesli do centrálního Španělska i svoji kulturu, zvyklosti a životní styl. Takže, jak poznamenal na závěr svého projevu viceprezident pro střední Evropu (která je v obchodním členění Nokianu podstatně rozlehlejší než ta geografická) Tommi Alhola, „my Finové, když někam přijdeme, hned koukáme, kde postavit saunu“, a tak se také stalo – Hakka Ring má svoji finskou saunu, ať si je třeba 40 stupňů nad nulou! Společně se svými zvyky však Nokian nezapomněl na cestu do jižní Evropy přibalit jiný typický rys seveřanů: přátelskost, přívětivost, respektování místní kultury. Takže se Finové ve svém počínání chovali velmi citlivě vůči lidem i přírodě, neváhali v rámci okruhu vysázet stovky dubů a olivovníků, a dokonce zachovali ve spolupráci s místním zemědělcem i vinohrad. Smysl pro udržitelnost demonstroval Nokian osazením tisícovky solárních panelů s výkonem 400 kWh, což znamená, že zařízení vyrábí více elektřiny než samo spotřebuje. V kraji, který často trpí suchem, tu vybudoval velmi sofistikovaný systém sběru a recyklace vody. Naprosto unikátní je návštěvnické centrum, v němž se snoubí moderní architektura s přírodními materiály, jako je recyklované dřevo místo klasické fasády, či neošetřený rezavý plech, z něhož jsou postaveny parkovací přístřešky. Zdálky všechny budovy dokonale splývají s místní krajinou, takže je na první pohled ani nepostřehnete.
8 + 1 dráha
Dominantou areálu je již zmíněný vysokorychlostní ovál o celkové délce přes 7 kilometrů se sklonem dvou protilehlých zatáček od 2 do 41 stupňů. „K tomu, abyste vylezli nahoru, potřebujete trochu fyzické kondice a smyslu pro rovnováhu, ale seběhnout dolů je ještě větší výzva,“ vysvětluje usměvavý chlapík Daniel Rodriguez, který od ledna 2020 pracuje jako manažer testovacího centra Nokianu. Předtím působil téměř dvacet let jako vývojový inženýr Nissanu ve Španělsku a později v Cranfieldu ve Velké Británii. Vytvořit takhle strmý asfaltový povrch prý není vůbec žádná legrace a údajně to zvládají jen dvě firmy na světě. Asfalt se musí nanášet v tenkých vrstvách, doslova lepit vrstvičku po vrstvičce, protože jinak by pochopitelně stekl dolů. Podél vrcholku obou zatáček vede obslužná cesta, po níž se při asfaltování pohybuje vozidlo, které drží na lanech asfaltovačky. Přitom se musí dodržet milimetrová přesnost ve vodorovném i svislém směru – klopení je postupné a maxima dosahuje jen v části oblouku. Je to opravdu mistrovské dílo. Rodriguez dodává, že asfalt se vyráběl přímo na místě, aby se minimalizovaly přesuny materiálu z místa na místo. Ptám se, jak to bylo s výkupem pozemků, s kolika majiteli museli jednat: „Bylo jich dohromady asi sto a všichni samozřejmě říkali, že jejich půda je ta nejlepší na světě a že ji obdělávali už pra-, pra-, pra- předci,“ směje se Daniel. Ale jak je vidět, nakonec všechno dobře dopadlo – navíc Nokian myslel i na budoucnost a v záloze jsou ještě další hektary, s nimiž se počítá v budoucnu.
Všechny ostatní tratě leží uvnitř oválu a je jich celkem osm – od klasických klikatých handlingových okruhů, přes dva kruhové „skid pady“ pro testy aquaplaningu až po „comfort track“ – dráhu simulující různé typy povrchů, takže se střídá např. německá dálnice s řeckou silničkou z „kočičích hlav“. Nemůže chybět rovinka na testy brzdění, další rovný úsek pro měření hluku a nakonec místní specialita – dráha pro vyhodnocení opotřebení povrchu při použití ocelových hrotů. Do budov se nastěhovaly dílny, administrativa a již zmíněné návštěvnické centrum bude hostit novináře, dealery či zákazníky Nokianu.
Testy pod jednou střechou
Naše skupina byla vůbec první, která na Hakka Ring podívala – a to až po čtyřech letech fungování. Investice ve výši 60 milionů eur spadla do té nejhorší doby – nejdříve covid, pak válka na Ukrajině a nakonec exit Nokianu z Ruska. Jenže výzkum a vývoj jsou činnosti, které se prostě nemohou zastavit, a testování u Nokianu spolyká až 50 % celkových nákladů R&D. Hakka Ring je dnes druhým pilířem testovacích aktivit značky, když tím prvním je unikátní Bílé peklo v Ivalu za polárním kruhem. Díky Hakka Ringu je nyní Nokian zcela nezávislý na externích testovacích kapacitách, které jsou velmi nákladné a jejich využívání logisticky složité. S tím je nyní konec a Nokian soustředil veškeré testování svých letních, celoročních i zimních pneumatik pod vlastní střechu. Je to významný krok k naplnění cílů, které si finský výrobce pro nejbližší léta stanovil. A k těm se vrátíme v příštím čísle.