Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 23 » Snowproof v nové generaci
Sotva jakž takž ustoupilo covidové dusno, začala válka na Ukrajině a priority výrobců pneumatik se opět zpřevracely vzhůru nohama. Potřeba prezentovat nové výrobky šla stranou, přednost dostalo „hašení“ toho nejnutnějšího. Až nyní pomalu přicházejí ke slovu prezentace či testovací jízdy pro novináře nebo obchodní partnery, ačkoli doba má do „normálnosti“ stále daleko. V duchu starých tradic uspořádala prezentaci svých nových zimních pneumatik také společnost Nokian Tyres. Tentokrát nikoli na dalekém severu ve svém „Bílém pekle“, jak se nazývá tamní testovací dráha, ale v areálu autoklubu ÖAMTC v Saalfeldenu nedaleko Salcburku.
A nakonec se to ukázalo jako šťastné rozhodnutí, i když bylo – v podmínkách klimatických kotrmelců současnosti – dost riskantní. Ale poslední dny února se k nám i blízkému okolí vrátila zima, která pochopitelně zimním pneumatikám svědčí, ale ještě mnohem cennější pro jízdní zkoušky bylo mikroklima, jež v místě akce zavládlo. Těžko si kdo mohl přát proměnlivější a ještě více „středoevropské“ podmínky, pro které jsou nové pneumatiky Nokian Tyres stavěny. Ráno v den testů se vyjasnilo a teplota klesla hodně pod nulu, ale sluníčko následně připravilo tolik variací povrchu, že to byla důkladná zkouška nejen pneumatik, ale i podvozků a řidičských schopností A k tomu samozřejmě i spousta zábavy.
Po ránu byl sníh zmrzlý a povrch upravený. Jak odtával, k ledu se přidávala sněhová kaše, voda a také rýhy a koleje, které za sebou auta zanechávala. Odpoledne začalo opět přituhovat, takže to vše postupně umrzalo, tvrdlo a do pestré škály podmínek přibyly nové. Lepší scénář pro test zimních pneumatik Nokian by nevymyslel ani Steven Spielberg.
Podobnou proměnlivost, jaká panovala u povětrnostních podmínek, nabídlo i zkušební „náčiní“. Považte: začínat ráno s nejmodernějšími elektromobily Kia Niro a končit den s Mitsubishi Lancer Evo 7, prostých ABS a jakýchkoli jiných asistenčních systémů, to byl opravdový výlet časem a další, úspěšně realizovaný scénář toho dne.
Snowproof: ověřeny sněhem (a nejen jím)
Pneumatiky mají tu těžkou úlohu, že musejí fungovat s polozávodní čtyřkolkou i s nejnovějším elektromobilem, a k tomu za všech představitelných i nepředstavitelných podmínek, které servíruje středoevropská zima. O tom na tiskové konferenci hovořil technický manažer a jeden z největších evropských znalců pneumatik Matti Morri. Připomenul, že Nokian Tyres vyvinul první zimní pneumatiky pro středoevropské podmínky již v roce 1994. A ty současné, prezentované v Rakousku, Snowproof 2 SUV, Snowproof 2, Snowproof 1 a Snowproof P, jsou těm prvním na hony vzdáleny a ztělesňují to nejlepší, čeho bylo na poli zimních pneumatik v Evropě dosaženo. Nokian Tyres Snowproof 2 pro osobní automobily a Nokian Tyres Snowproof 2 SUV jsou zcela nové pneumatiky, zatímco Nokian Tyres Snowproof 1 je aktualizovaný model, dříve známý pod jménem WR Snowproof. Sportovní Nokian Tyres Snowproof P (uvedený poprvé na jaře 2020 ambasadorem Mikou Hakkinenem) je určen pro vysoce výkonný segment trhu.
A stále platí to základní, co nezpochybní ani nejlepší výrobce: pneumatika musí být ideální kompromis maximálně vyvážených vlastností, které se všichni snaží posouvat co nejvýše. Ale není to jednoduché. Vedle klíčových bezpečnostních vlastností se stále hlasitěji skloňuje efektivita (nízká spotřeba), komfort (hluk uvnitř i vně) a udržitelnost při výrobě. U Nokianu vede cesta k ideálnímu kompromisu přes koncept Alpine Sense Grip 2.0. Jedná se o jedinečnou kombinaci výjimečné přilnavosti a předvídatelných a vyvážených jízdních vlastností za všech zimních podmínek. Koncepce spočívá ve spolupráci dezénu běhounu, lamel a směsi pryže, které podporují bezpečnou a pohodlnou jízdu. Tato koncepce zajišťuje vyvážené ovládání a snadné řízení i v překvapivých situacích.
Dvě zóny, dvě vrstvy
Společným jmenovatelem všech pneumatik rodiny Snowgrip je směrový symetrický dezén, který prokazuje přednosti před jiným dezénovým provedením. Nicméně rozdělení funkčních částí dezénu, typické pro asymetrické pneumatiky, tu funguje také. Nokian to nazývá „dvouzónovou“ bezpečností, kdy zóna Grip obsahuje lamely prořezané od kraje do kraje, zatímco zóna Handling ve střední části pláště má prořezání uzavřené. Každá část dezénu má tedy jinou tuhost a plní různé funkce – jedna přispívá k přilnavosti, druhá k handlingu.
Speciality obsahují i jednotlivé dezény v rámci rodiny. U verze SUV je to dvouvrstvý běhoun typu Cap & Base, zesílená kostra (2 Ply) a bočnice s aramidovou výztuží. Většina dezénů ve verzi SUV nese index XL při vysokém zatížení.
Zvláštní novinkou v rodině pneumatik Nokian Tyres Snowproof je technologie SilentDrive, představená zatím ve velikostech SUV Snowproof 2. Jedná se o pěnovou obruč vloženou dovnitř pláště, která neutralizuje hlukové špičky při odvalování, a tím snižuje hluk v interiéru.
Nová řada produktů Snowproof obsahuje rozsáhlý výběr více než 150 produktů ve velikostech od 15 do 21 palců. Výrobky se dodávají v rychlostních kategoriích T (190 km/h), H (210 km/h) V (240 km/h) a W (270 km/h). Většina výrobků má označení XL pro nejvyšší možnou nosnost v dané velikosti. Nová řada výrobků Snowproof bude pro spotřebitele k dostání na podzim roku 2023.