Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 23 » S Goodyearem to jde líp
Po delší době jsme hovořili s paní Hanou Slavíkovou, která řídí přibližně dvacetičlenný tým brněnského pneuservisu SQS. Moderní budova, v níž sídlí i další společnosti skupiny, svítí do rušné ulice Sokolova po mnoho let a nyní nově v barvách franšízové sítě Premio. Již před několika lety se však SQS rozhodlo změnit „dres“ výrazně červené barvy sítě Firststop a přejít pod křídla konceptu Premio. Plány pozdržel covid, ale dnes je již proces dovršen, což po vizuální stránce znamená i nový kabát budovy s modro-žlutým brandingem, doplněný na šedých skladových halách o velmi kreativní street art uměleckého výtvarného týmu Malujeme jinak.
Barva ale není zas tolik podstatná. Co vede maloobchodní firmu k tak zásadní změně, která s sebou nese nemalé finance, stavební úpravy, novou administrativu a jistě i další zátěž? „Jednoznačně obchod, strategie obchodu,“ vysvětluje Hana Slavíková. „Ta je v případě obou firem výrazně odlišná. Goodyear si svou síť dost hýčká, investuje do ní, podporuje ji. Bridgestone se podle mého názoru naopak rozhodl jít spíše velkoobchodní cestou, která řeší především větší objemy prodeje, ale pro nás jako retail není vyhovující. Sice také říkají, že síť je pro ně prioritou, ale ve skutečnosti nám tato obchodní politika postupně generovala podstatně menší zisky. Goodyear podporuje svoji síť ve větší míře, umí lépe operativní leasing, přibylo hodně nových fleetových zákazníků a zvětšuje nám tak obchod. Podporuje síť různými akcemi, např. pojištěním defektů zdarma, kompenzuje ceny bonusovým programem, zajištuje mnoho školení odborných i vzdělávacích a mohu jmenovat dále. V neposlední řadě je velkou výhodou pokrytí vícero značkami od prémia až po budget. S Goodyearem je nám ekonomicky líp,“ shrnuje Hana Slavíková. Se značkou Bridgestone se u SQS nerozešli ve zlém: „Prodáváme a budeme prodávat Bridgestone a Firestone, je to naše srdeční záležitost, ale již ne v takové míře jako v minulosti.“
Hana Slavíková nekritizuje obchodní politiku té které značky, považuje ji za její interní věc, ale na druhé straně musí hájit zájmy firmy. „Stalo se nám, že konkurence kousek od nás prodával v minulosti ve výprodejích naše značky za lepší ceny, protože nastavená velkoobchodní politika umožnila, aby je lépe nakoupila i konkurence. To by se u značkové sítě nemělo stávat, pokud máme být opravdovými partnery.“
Zima byla úspěšná
Zimní sezóna v osobních pneumatikách dopadla pro SQS velmi dobře, dokonce i sklady se uspokojivě vyprázdnily, ačkoli, jak říká vedoucí servisu, zásoby drží stále a cílem nejsou úplně prázdné regály. S předobjednávkou na jaro jsou však opatrnější: „Zima lidi více nutí nakupovat, na jaře tomu tak není, mohou dojíždět zimní pneumatiky. Myslím si, že ten cenový růst se musí někde zastavit, a pak půjdou ceny dolů.“ Horší je však situace u nákladních dopravců. Zde je odliv poptávky poměrně dramatický, firmy jdou do levnějších pneumatik včetně těch čínských. „Tam se úplně bojím zásobit, protože dopravci neřeší stokoruny, ale chtějí pneumatiky o tisíce levnější.“ Situaci v oblasti nákladních plášťů hodnotí paní Slavíková jednoznačně: „Stagnace, ale spíše již pokles.“
Obecně se SQS zaměřuje na firemní klientelu, vozidla střední a vyšší třídy, jak co do sortimentu pneumatik, tak kvality i vybavení servisu. Ten je pro firmu zásadní, protože kromě pneuservisu provozuje i kompletní autoservis včetně klempírny a působí jako smluvní servis pro pojišťovny, zejména Kooperativu a ČPP. Stálí zákazníci dostávají zdarma rychlou kontrolu podvozku od značky Hunter s výstupním protokolem, která generuje dodatečný obrat, pokud se vyskytne nutnost geometrii seřídit. S novými cenami za servis se zákazníci vyrovnali: „Do určité doby to vůbec neřešili, byli spíš rádi, že pneumatiky máme, hlavně v segmentech jako SUV, off-road a dodávky. Cena pneuservisu nejvíce vzrostla ve velkých palcových rozměrech od 19“ výš, v těch menších jenom mírně. Ceny máme konkurenceschopné a nikdo je tedy nerozporoval, ale samozřejmě se připravujeme na to, že přijdou i přesuny do levnějších segmentů.“
S fabrikou v zádech i v budoucnu
Svůj tým si Hana Slavíková pochvaluje: „Těším se na jaro, protože se nám podařilo doplnit zaměstnance a jsme lépe připraveni než před zimou.“ Žena v čele převážně mužské profese se nevidí tak často, ale je vidět. že paní Slavíkovou práce baví. A působí rázně a rozhodně. „Začínala jsem od píky, s firemním zázemím a důvěrou majitele jsem na začátku byla sama, jeden počítač, teprve pak přišel první pick-up, první zaměstnanci…Naší první značkou byl Matador, pak nastoupil Bridgestone, franšíza Firststop a nyní jsme s Goodyearem Premio.“
Mít v zádech „fabriku“ považuje Hana Slavíková rozhodně za výhodu. „Jistě to s sebou nese nějaké povinnosti, nemáte úplně volné ruce, ale na té pomyslné misce vah se to jednoznačně překlání do plusu. Jsou firmy, které začaly úplně na začátku a mají takové jméno, že to nepotřebují. Ale těch je pár. My jsme přišli až později, takže mít na štítu světovou značku nám jednoznačně pomáhá. Pokud k tomu budeme mít i dobré ceny, disponibilitu zboží a ještě nám záštita výrobce prémiových značek přinese nové zákazníky, nemáme důvod nic měnit.“