Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 23 » Padesát let testů ADAC
Píše se rok 1973. Jste Němec a vláda právě zakázala používání pneumatik s hroty v zimě. Jak přečkáte chladné měsíce bez těchto spolehlivých hrotů? Nebojte se, ADAC vám přichází na pomoc s testem 25 nových radiálních pneumatik vhodných pro silniční provoz.tů pneumatik mění ADAC systém hodnocení
Píše se rok 1973. Jste Němec a vláda právě zakázala používání pneumatik s hroty v zimě. Jak přečkáte chladné měsíce bez těchto spolehlivých hrotů? Nebojte se, ADAC vám přichází na pomoc s testem 25 nových radiálních pneumatik vhodných pro silniční provoz.
Půlstoletí je pryč a ADAC zveřejnil výsledky testu pneumatik ke zlatému výročí, v němž hodnotí jako vždy jeden vybraný rozměr. Na testovacím vozidle VW Golf 8 se automobilová asociace tentokrát zaměřila na pneumatiky o rozměru 205/55 R16 V - v současnosti jeden z nejpoužívanějších. A více než polovinu těchto pneumatik ohodnotila jako dobrou nebo uspokojivou a pouze sedm jako špatnou. V rámci přípravy na příštích 50 let a v reakci na růst významu ekologické stránky pneumatik automobilová organizace také přepracovala svůj systém bodování.
„Kvalita pneumatik se během pěti desetiletí výrazně zlepšila, což přispělo k rozhodujícímu zvýšení bezpečnosti silničního provozu a výraznému snížení počtu úmrtí na silnicích," komentuje ADAC. Německá motoristická asociace věří, že její podrobné a diferencované testy pneumatik sehrály v tomto ohledu významnou roli, ale zároveň uznává, že požadavky se po půl století velmi změnily. Z tohoto důvodu nyní vyhrazuje 30 % celkového skóre testu pro kategorie, jako je opotřebení pneumatiky, hmotnost a udržitelná výroba, přičemž body jsou rovněž udělovány nebo odebírány po vyhodnocení životního cyklu pneumatiky od výroby až po recyklaci.
Nejvyšší prioritou však zůstává bezpečnost jízdy a zde ADAC konstatoval v letním testu 2023 velký a znepokojivý rozdíl mezi nejlepšími a nejhoršími: zatímco pneumatika Continental Premium Contact 6 se při brzdění z rychlosti 80 km/h zastaví po pouhých 34 metrech, pneumatika Double Coin DC99 potřebovala k zastavení za stejných podmínek 59,3 metru, což je rozdíl 25 metrů. ADAC poznamenává, že v okamžiku, kdy vozidlo s pneumatikami Continental již stojí, jede vůz s pneumatikami Double Coin stále rychlostí 52 km/h!
Ilustr. foto
Výsledky testů ADAC i jiných si přečtěte v Pneu revue č. 1 / 2023