Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 23 » Nemá smysl se dívat dozadu
Ve druhé polovině února jsou servisní stání v pneuservisu společnosti Pneu Procházka poloprázdná, v showroomu čeká na svůj vůz jen jeden zákazník. Není divu, zimní sezóna končí a do jara je ještě daleko – ideální čas si trochu popovídat o minulém roce i o tom, co očekává pražská firma od příštích měsíců.
Pneuservis na pražském Chodově stojí již 19 let a je jedním ze čtveřice velkých auto- a pneucenter rozmístěných strategicky v různých částech Prahy. Vznikl přestavbou průmyslového objektu přímo uprostřed sídliště v místě zřejmě největší koncentrace lidí v České republice, což byl velmi unikání počin. Kromě servisů provozuje společnost Pneu Procházka i velkoobchodní sklad v Dobrovízi nedaleko ruzyňského letiště, který momentálně rozšiřuje a modernizuje. Paralelně s tím probíhají průběžné investice do vybavení dílen – tou zatím poslední jsou instalace nejmodernější strojů na demontáž a montáž pneumatik Hunter Revolution, které výrazně šetří lidskou námahu: „Je to cesta, kterou chceme a musíme jít. Gumařina je velká dřina a zatím to nevypadá, že by se na tom mělo něco změnit. Zadní kolo na x-pětku váží 46 kilo. Průběžně měníme a doplňujeme i zvedáky, protože s rozšířením bateriových elektromobilů rostou nároky na hmotnost. Kde dříve stačily tři tuny, dnes potřebujete čtyři. Dvousloupcové zvedáky již výrobci nabízejí do 5 tun,“ vysvětluje Petr Procházka nezbytnost nových investic do servisní techniky.
Elektromobilita se ostatně již dotkla i společnosti Pneu Procházka: „Koupili jsme elektrický Mercedes Vito, hlavně proto, abychom si vyzkoušeli, jak to funguje,“ říká Petr Procházka a dodává, že s výsledkem je vcelku spokojen: „Provozní náklady jsou poloviční ve srovnání s naftou. Samozřejmě musíme jízdy více plánovat, ale dojezd 250 km není nijak zásadně omezující. Uvědomil jsem si, že z mých zhruba 40 tisíc kilometrů, které ročně najedu, by z hlediska nabíjení představovalo určitý problém tak pět tisíc, ostatní je v dosahu jednoho nabití,“ hodnotí první elektromobilní zkušenosti Petr Procházka. Elektrická doba podle spolumajitele firmy žádnou úlevu pneuservisům nepřinese, spíše naopak. Současná rozměrová džungle ještě naroste, protože elektromobily mají často zcela nové a dosud nepoužívané rozměry.
„Standardní“ sezóna
Uplynulou zimní sezónu hodnotí Petr Procházka jako standardní a prostou velkých překvapení. „V roce 2021 všichni rostli o 30 % a nemohlo se počítat s tím, že to bude pokračovat. Loni přišla válka na Ukrajině, vylétly ceny energií a vypadalo to, že všeho bude nedostatek. Všichni jsme kupovali, co se dalo, a je logické, že se to nemohlo úplně prodat. Není to nic tragického, prostě se nastavil nový standard, který je jiný než v předchozím roce.“ Dodává, že pneuservisní obor stále patří k těm šťastnějším, na které se zatím „nevalí umělá inteligence“ a další vymoženosti virtuální společnosti, jež v jiných oborech vedou k zániku pracovních míst a celých profesí. „Toho si musíme vážit a stále si to připomínat,“ říká Petr Procházka a dodává, že místo stále skloňované krize vidí „plné restaurace a vyprodané zájezdy“, ale i to odkládání nákupu nových aut či prodlužování leasingových pronájmů je pro servis vlastně vítané.
Novinkou v oblasti značkové politiky je rozšíření spolupráce s firmou Bridgestone, která je pro Pneu Procházka novým velkoobchodním partnerem. Stále se hodlá spoléhat hlavně na „tradiční“ značky a nechce prodávat „to nejlevnější, co je“, protože jak si na to jednou zákazník zvykne, nechce nic jiného. „A najednou zjistíš, že nemáš ani obrat, ani zisk, nepostavíš nový servis a ani nemůžeš investovat do vybavení a drahých strojů,“ uvažuje Procházka.
Změny světa kolem nás bere jako fakt a jakýkoli vzdor považuje za zbytečný. „Nemá smysl se hrabat v minulosti a vzpomínat, jak to bývalo lepší,“ uvažuje podnikatel. A důkazem toho, že je lepší se přizpůsobit než si naříkat, je i nový e-shop firmy, který, jak říká Petr Procházka, „není ani tak o prodeji pneumatik jako o komunikaci se zákazníkem“.
Letos na jaře vstupuje Petr Procházka do své 63. sezóny, což odpovídá 31 letům, které má firma za sebou. S nadhledem a dostatečně poučen o tom, že (citujeme) „každý chvilku tahá pilku“, bude ve vedení firmy i nadále prosazovat pozitivní přistup a humor v časech dobrých i horších.