Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 22 » Rozvoj v nelehké době
Jste-li v Česku v pneuservisní branži nositelem příjmení Matys, na jednu stranu vám to může leckde otevírat dveře, ale na druhou stranu s sebou vláčíte velkou zodpovědnost. Antonín Matys mladší začínal u svého otce v patnácti letech a dnes řídí firmu o sedmi pobočkách, která zaměstnává stovku lidí. „Je to pro mě hodně psychicky náročné, když si uvědomím, kolik lidí a potažmo rodin je na příjmu z této firmy závislých. A kolika musíte garantovat, že pro ně budeme mít zítra práci.“
V autocentru na pražském Chodově jsme si začátkem února povídali o právě končící sezóně, podnikání v bouřlivé době a vyhlídkách do budoucna. „Sezóna byla relativně pozvolná, méně hektická než v minulosti,“ říká Antonín Matys a myslí tím dobu, kdy slovo „covid“ znělo jako vitamínový doplněk stravy. Co se týče výkonů, sezóna zhruba kopírovala místní standard – tedy žádné velké výkyvy se nekonaly. „Na uskladněných pneumatikách je ale znát, že nájezdy jsou třetinové oproti minulosti, takže dopad na spotřebu pneumatik to mít bude,“ odhaduje jednatel společnosti AutoCentrum ČR s.r.o. Pozitivní bylo, že už více než polovina stálých zákazníků si přezutí objednává přes on-line rozhraní. „Je to velká úleva. Lidé na příjmu mají se zákazníky větší osobní kontakt, protože nemusí vyřizovat nekonečné telefonáty. Takže ta komunikace přes ,hlazeníʻ telefonu má i pozitivní dopady,“ dodává Antonín Matys.
Samozřejmě i zde museli reagovat na růst cen a inflaci, poprvé zdražovali v říjnu minulého roku a další, už menší cenová korekce proběhne na jaře. „To se týká práce, u pneumatik je samozřejmě situace jiná. Jejich cenu nedokážeme jakkoli ovlivnit. Dříve nám chodily ceníky dvakrát do roka, nyní nám je dodavatelé posílají šestkrát, osmkrát ročně. Je to náročné na aktualizace, správu dat, přeceňovat musíte prakticky kontinuálně. Dá se říci, že to zaměstná jednoho člověka téměř na plný úvazek. Je to náročně a také nákladné,“ vysvětluje A. Matys.
Co ho však trápí nejvíce, je český „evergreen“ – šedá ekonomika. „Těšil jsem se na registrační pokladny a doufal, že to konečně narovná to nezdravé konkurenční prostředí. Pak přišel covid a s ním zrušení elektronické evidence tržeb i plánů na její rozšíření. Vůbec nechápu, co tím vláda myslela. Všechno bylo na 99 % připraveno, měli jsme pokladny, softwarové vybavení – a najednou konec. Byly to vyhozené peníze.“ Být cenově konkurenceschopný s podniky, které se pohybují v pásmu šedé ekonomiky, je prakticky nemožné: „Pokud takový podnik inkasuje od zákazníka tisíc korun bez dokladu a mechanika odmění pětistovkou, stále mu pětistovka zbyde. Pokud já zkasíruji stejnou tisícikorunu a chci dát mechanikovi také pětistovku čistého, dostávám se v podstatě do ztráty. A takových podniků je obrovské množství, a to nejen v naší branži, ale ve všech službách. A dokud bude tak vysoká sazba DPH na služby, bude to stále lákat. Stát tím přichází o obrovské peníze,“ míní Matys. A dodává, že bez elektronické evidence to stát nemá šanci ohlídat: „Ani já nemůžu dát ruku do ohně za to, že pokladní na některé z poboček nevyinkasuje něco napřímo. A to je řeč o sedmi provozovnách!“
Antonín Matys se domnívá, že nám pandemie mohla paradoxně pomoci. „Byla jedinečná šance dát najevo, že kdo v minulosti poctivě podnikal a platil daně, bude v podpoře zvýhodněn. A naopak – proč podporovat podniky, které nikdy nic neodvedly, a tím pádem je to nemohlo uživit ani v minulosti? Mohlo to působit motivačně a stimulovat lidi k poctivosti,“ míní A. Matys.
On sám se však musí především věnovat strategickému rozvoji firmy. I v minulých dvou letech firma rostla, nedávno převzala novou pobočku v pražských Strašnicích a 1. března bude otevírat Příbram. „Čím více lidí, tím větší odpovědnost, ale věřím, že dokud se budeme snažit, tak si své místo na trhu najdeme,“ říká majitel firmy a dodává, že se snaží být na úrovni „autorizáků“, ať už se jedná o kvalitu služeb, prostředí, dostupnosti autodat, technických manuálů apod. „Stejné peníze si ale za své služby říci nemůžeme,“ konstatuje tržní realitu majitel firmy. Co se týče pneumatik, dlouhodobě se firma specializuje na ty „světoznámé“, v bezejmenném budgetu či privátních značkách si nikdy nenašla zalíbení. V době, kdy Čína zápolí s kapacitními problémy a svět zmítá krize distribučních řetězců, se tato politika vyplácí.
Společnost AutoCentrum ČR také nabízí vlastí franšízový koncept Pneu ČR, především tam, kde nemá vlastní pobočky. Slouží pro obsluhu firemní klientely a také zákazníků, kteří si objednávají přes internet. A na otázku, zda naopak nepřemýšlel o připojení se k nějakému zavedenému konceptu, Antonín Matys odpovídá: „Na začátku tu byli všichni, ale po pravdě řečeno, od žádného jsem neslyšel nějaký opravdu supr argument, proč bychom to měli udělat. Spolupracujeme jako partneři, účastníme se třeba fleetových programů pro nákladní pneumatiky, ale abych měnil firemní štít na střeše, pro to opravdu nevidím důvod,“ uzavírá Antonín Matys.