Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 22 » Pneuservis ruku v ruce s „kolařinou“
Michal Růžička provozuje Pneuservis v Liberci. To je informace o umístění i název podniku v centru severočeského města. Spadá pod Růžičkovu firmu C.D.M. velkoobchod alukol s.r.o. Ačkoli provozovna na této adrese nemá příliš dlouhou tradici, podnikatel měl dříve malý garážový servis na Mladoboleslavsku. Dnes už to ale podle Růžičky bez solidního zázemí pro zákazníky nejde.
Kdy jste začal pracovat v pneuoboru a co vás k tomu přivedlo?
Bylo to asi před patnácti roky. Celý život jsem se pohyboval v automobilovém průmyslu a kdysi dávno jsem pracoval pro Škoda Auto jako testovací jezdec v Německu u Wolfsburgu. To mi bylo asi 25 let. Mám i zkoušky na řízení prototypových vozidel. Mým úkolem bylo jezdit s auty, která se připravovala do výroby a prováděly se na nich jízdní zkoušky. To bylo někdy v letech 2003–2004. Na to jsem pak navázal v externí firmě spoluprací s vývojem mladoboleslavské škodovky. Osobně jsem se znal i s Jozefem Kabaněm, který v tu dobu byl šéfdesignérem značky. Celý život jsem měl vztah k autům. Pak se vyskytla nabídka místa prodejce a obchodního zástupce pro náhradní díly. A byla to vlastně kolařina. Šlo o velkoobchod s hliníkovými koly.
Jak dlouho funguje váš pneuservis v Liberci?
Otevírali jsme na jaře 2020, když byla první vlna covidu. Předtím jsme pneuservis provozovali v jiných prostorách, kde to bylo velikostně nevyhovující, bylo to na takové domácí bázi. Doma v garáži a bez showroomu. Chtěli jsme to podnikání někam posunout a rozvinout, takže jsme hledali vhodné prostory. Pak se nám naskytla možnost v Liberci, kde jsme se s panem domácím dohodli na nějaké dlouhodobé spolupráci. Dnes máme showroom s wi-fi pro zákazníky, zatímco ve staré provozovně klienti čekali venku, až bude auto hotové a přezuté. Tady si lidé během přezouvání stihnout vyřídit spoustu věcí. Bez toho, aniž by si zákazník mohl sednout v nějakém čistém prostředí, by to už dnes asi ani nešlo. Jde o poskytování služeb na nějaké úrovni, aby se zákazník během procedury přezouvání mohl někam schovat.
Jak bychom popsali umístění vaší liberecké provozovny?
Jsme v centru Liberce zhruba půl kilometru od Šaldova náměstí, kde je asi nejdůležitější křižovatka ve městě. Jsme na atraktivním místě, také máme dostatek parkovacích míst a je možnost u nás nechat auto den, dva podle potřeb zákazníků.
Kolik máte zaměstnanců?
V tuto chvíli pracujeme ve dvou, potažmo ve třech lidech s tím, že to je samozřejmě vždy sezonní záležitost. Během sezony se to snažíme řešit pomocí brigádníků.
Kolik je vás během přezouvací sezóny?
Při tom největším fofru jsme ve čtyřech.
A to je nějaký stabilní tým?
Jsou to lidé, kteří se v tomto byznysu pohybují, mají jako hlavní obor činnosti třeba i něco jiného, ale jsou schopní flexibilně reagovat a nějakým způsobem nám pomoci. Pak je druhá věc – a to je mít pro ty lidí práci i během normálního roku.
Jak u vás vypadal loňský podzim?
Vzhledem k tomu, že jsme s pneuservisem pořád ještě na začátku, tak si myslím, že máme pět, deset let prostor ještě někam růst, jsou na to i prostorové kapacity. A je to spíš o tom, že lidé kolikrát ani nevědí, že ten servis tady máme. Snažili jsme se proto dělat kampaň po městě formou bannerů. A ještě přemýšlíme o reklamě například v místním rádiu. I tak je to ale rok od roku lepší, zákazníci pomalu přibývají, nabalují se.
Jaké jsou podle vás trendy ve službách poskytovaných pneuservisy?
Když jsem přemýšlel o tom, že se přestěhuji do nových prostor, tak mi šlo hlavně o čistotu a kvalitu prostředí, které chceme zákazníkům nabídnout. Zákazníci se podle mého budou vždy rozdělovat na ty, kteří budou tlačit na cenu služeb, a na ty, kteří si potrpí na kvalitu poskytovaných služeb i na kvalitu prostředí, v němž se služby nabízejí. Já jsem rozhodně nešel cestou, že chci být další tuctový pneuservis v Liberci. Nabízíme prostředí, kde je možnost vidět, jak se na autě pracuje. Naše prostory jsou opravdu čisté a celé jsme to založili na tom, aby se zákazník u nás cítil dobře a věděl, že má auto v čistých, dobrých rukách.
Máte nějakou značku pneu, kterou preferujete?
Úzce spolupracujeme s Nokianem, protože je to hodně vyhledávaná značka hlavně na zimní sezonu.
Také jste téměř horská lokalita.
Stoprocentně. A hlavně podvědomí lidí, ať jsou to horalové nebo lidé z podhůří Jizerských hor, Nokian je u nich jednou z těch známějších značek pneumatik. A proto ho prodáváme.
S jakými spolupracujete velkoobchody?
Nejužší spolupráci máme s GPD, který je distributorem Nokianu. Řekl bych dokonce, že naše vztahy jsou nadstandardní, protože si dokážeme obě strany něco nabídnout. Oni nám dodávají pneumatiky a my jim kolařinu a podobné věci. Také máme další značky pneumatik, které se nám dobře prodávají. Dobré vztahy rovněž máme s Dobré pneu a s panem Václavem Částkou. Už je to dlouhodobější spolupráce, která funguje docela v pohodě.
Od koho berete stroje?
Část vybavení pneuservisu, které jsme pořizovali, když jsme v Liberci otevírali, je od značky Beissbarth. A brali jsme ho od Univeru Turnov. I vzhledem k nějakému servisu je to pro nás relativně blízko a dá se to nějak operativně řešit. Starší vybavení jsme měli od autoservisnitechnika.cz a od pana Ondřeje Kováře.
Jak je pro vás důležité sezónní skladování pneu?
Máme spoustu prostor i pro pneuhotel i na rozšiřování této služby. Uloženky nabízíme s tím, že je to včetně nějakého základního servisu, jako je mytí kol po sezoně. Před jarní sezonou proběhne vizuální kontrola a dofouknutí tlaku s vyvážením.
Vozí si k vám hodně zákazníků pneu nakoupené přes internet?
Těch je asi osmdesát procent.
Dáváte jim nějakou přirážku za poskytované služby?
Ne. Snažíme se ale zákazníky nějakým způsobem poučit o tom, že jsme už takových cen jako na internetu schopni také dosáhnout. A někdy můžeme mít dokonce i lepší ceny, než za jaké si lidé přivezou zboží z internetu. Chceme šířit nějakou všeobecnou osvětu o tom, že nákup pneu v pneuservisu je zárukou toho, že v případě jakýchkoli problémů se k tomu dá postavit čelem.
Kolik u vás stojí přezutí nějakého standardního sedmnáctipalcového kola?
Zhruba tisíc korun, pokud mluvíme o hliníkových kolech. To je cena včetně nových ventilů, vyvážení a kompletního přezutí. A samozřejmě sundání kola z auta, nandání na auto, demontáže a montáže na ráfek.
Zvyšovali jste v poslední době ceny?
Trochu jsme zdražovali během podzimní sezony, ale jen malinko, asi o deset procent. A jen z toho důvodu, že když jsme před dvěma roky začínali, tak jsme museli nastavit nějakou cenovou hladinu, abychom se odrazili.
Co je pro váš byznys nejdůležitější? To, co inkasujete za práci, nebo marže z prodaných pneu?
Pneuservis zatím bereme jako doplňkovou činnost. Prioritou pro nás je velkoobchodní prodej ocelových a hliníkových kol i kolového příslušenství. Disky tvoří asi osmdesát procent našich tržeb. Takovou naší top značkou je v tomto směru německý Autec, pro který jsme přímo dovozci do České republiky, a jsme také dovozci další německé značky Oxxo, rovněž prodáváme italské disky MAK, což jsou designová a trochu dražší kola. Také navazujeme spolupráci se značkami Oxigin a Carmani. Navíc jsme schopni něco málo nabídnout od Ronalu, toho jičínského nebo pardubického. Dnes je to hodně také o TPMS ventilech, které se hodně rozšířily. Některé automobilky od toho ustupují, jiné s tím zase přicházejí. Určitě je to zajímavý sortiment.
Máte nějaké raritní zákazníky s raritními koly?
Vzhledem k tomu, že sousedíme s car detailing studiem, tak přezouváme také auta jako Lamborghini, Porsche RS3 a několik Maserati. Navíc nějaké Audi, Mercedesy a BMW. To je u nás běžná klientela, která k nám jezdí, a jsou to i lidé, kteří u nás mají uložené druhé sady kol. Mnoho zákazníků k nám dojíždí i z bývalého působiště, odkud jsme si přivezli nějakou část VIP zákazníků.
Co je typické pro přezouvání supersportů?
Je to náročné na vybavení. Když jsem s pneuservisem začínal, tak pokud někdo měl dvacítkové kolo, tak už bylo opravdu velké. Dnes se běžně setkáváme i s koly velikosti 22 nebo 23 palců. Neříkám, že to je dnes standard nebo běžný rozměr, ale s dvacítkami už jezdí i auta typu škodovek. Pro pneuservisy je důležité mít to správné vybavení, protože když přezouváte třeba některé Porsche, je i dvanáctkový široký límec. To na starších strojích nejde ani upnout, protože hřídel není uzpůsobená pro upnutí takto širokého kola. Šetřit na pořízení strojů není ta správná věc.
Přezouváte i klienty, které jiné pneuservisy odmítly?
Určitě ano. Hodně často nám i telefonují klienti, jestli umíme přezouvat velká kola. A telefonují i lidé s těmi dvacetipalcovými koly, protože jim jinde řekli, že si na to netroufají, nebo na to nemají vybavení.
Věnujete se renovaci ráfků?
Ano, ale ne vlastními silami. Spolupracujeme s několika firmami, které se tím zabývají, a jsme schopni tuto službu pro zákazníky zabezpečit. Umíme opravit i skoro zničená kola, když tam chybí materiál. Dá se to dovařit a dá se znovu zpět natočit leštění. Kolům se tak vrátí čelní plocha v původní kráse.
Kolik stojí taková služba?
Záleží na tom, jak moc je kolo poškozené. Služba s dovařením ale začíná někde na dvou tisících korunách. Ale může to být i deset dvanáct tisíc korun, když je poškození kola rozsáhlejší a práce s tím je složitější. To se samozřejmě vyplatí u dražších aut, kde stojí nový disk 40–50 tisíc korun, u běžných disků se to moc nevyplatí. Oprava je pak třeba i dražší než nákup nového disku.