Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 22 » A jak to všechno dopadlo? Čtyřhvězdičková sezóna
Letošní zima moc ostré zuby neukázala, ale naštěstí pro pneuservis úměra třeskutá zima = silná sezóna (a naopak) už neplatí tolik jako v minulosti. Ale nejen počasí, ale i další faktory – stále problematické cestování, přetrvávající home office, vysoké ceny pohonných hmot a všeho, kam oko dohlédne, hrály „papírově“ v neprospěch byznysu. Nicméně námi oslovení prodejci dávají uplynulé sezóně čtyři hvězdičky z pěti i víc
Ptali jsme se na začátku, jak vybraní účastníci trhu odhadují nadcházející zimu, ptáme se i na konci (v polovině února), kdy je dobojováno. Samozřejmě je nutno vzít v potaz, že jarní prázdniny a s nimi cesty na hory trvají do konce března a zlepšující se zdravotní situace ještě mohla nějaký ten bod přidat, ale na konečném hodnocení se už asi nic moc nezmění.
Z plejády názorů, které zazněly v podzimním čísle, poměrně vyčníval ten, který nám v rozhovoru sdělil pražský podnikatel Petr Procházka. Tehdy predikoval, že to bude „velký průšvih“. A jak to dopadlo? „Náš odhad byl minus 30 % a nakonec to bylo plus 30 %,“ říká Procházka. „Momentálně nám nahrávají některé trendy, ale stále se obávám, že ten průšvih se jen posouvá do budoucna.“ A jaké jsou ty příznivé trendy? Auta ve firmách se v minulých letech tolik neobnovovala, a tak se prodej přesunul od car dealerů do pneuservisů. Aktuální situace na trhu, kdy chybějí kvalitní ojetá auta, na nová se čeká měsíce, anebo jsou již rovnou cenově nedostupná, je dalším důvodem, proč si lidé auta nechávají a potřebují více servisu. „Domnívám se, že auta už se nebudou tak často měnit ani ve firmách. Po třech letech se nebudou vracet, ale přejdou na jiné lidi ve firmě, a pak třeba ještě jednou, takže ve finále budou v provozu třeba deset let. Nakonec je to rozumné – proč se zbavovat auta, které je tři roky staré a má najeto 40 tisíc kilometrů?“ míní Petr Procházka.
Zatímco u pneuservisů se stagnace vozového parku můžeme jevit jako příznivý trend, u aftermarketových disků je situace opačná – čím více nových vozů se registruje, tím roste potenciálně poptávka. Zástupce největšího prodejce kol v Česku Libor Rajdl ze společnosti Alcar Bohemia říká: „Zimní sezóna pro nás byla úspěšná. Museli jsme reagovat na odlišně se vyvíjející prodeje nových vozů u jednotlivých automobilových značek, což se nám dařilo díky naší pružnosti a šíři sortimentu.“ A sezónu hodnotí číslem 4, tedy čtyřmi hvězdičkami z pěti. Co se týče budoucích měsíců, dodává: „V obchodu s litými a ocelovými koly záleží především na výrobě a prodeji nových vozidel, tudíž náš výkon je limitován počtem nově registrovaných vozidel. Ale já osobně jsem optimista.“
1. Zimní sezóna prakticky skončila. Jaká byla, čím se lišila od těch minulých a jak bys ji zhodnotil jedním desetinným číslem ve škále 0 (nejhorší) – 5 (nejlepší) – např. 0,5, 2,5, 4,9 apod.?
2. Prožili jsme dva mimořádné roky. Jak se podle tebe podepíší na budoucnosti odvětví v Česku v horizontu příštích 2–3 let?
Michal Urbánek
generální ředitel
Tirex Tyre
Možnost přesnějších odhadů neulehčuje ani výrazně silná koruna a oproti tomu stojící inflace. Pokud se budeme bavit čistě o našem odvětví, neočekáváme letošní rok žádné zázraky, především ne v zimě, trh je nasycen, auta přezuta. Na tomto se víceméně shodujeme se zástupci výrobců.
Jak budou vypadat následující roky se bude samozřejmě lépe odhadovat na konci roku letošního.
Zdeněk Vacl
marketingový manažer
Pirelli
Celý článek si přečtěte v Pneu revue 1/2022.