Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 22 » A jak to všechno dopadlo? Čtyřhvězdičková sezóna

A jak to všechno dopadlo? Čtyřhvězdičková sezóna

 
ilustracni

úterý, 15. března 2022

Letošní zima moc ostré zuby neukázala, ale naštěstí pro pneuservis úměra třeskutá zima = silná sezóna (a naopak) už neplatí tolik jako v minulosti. Ale nejen počasí, ale i další faktory – stále problematické cestování, přetrvávající home office, vysoké ceny pohonných hmot a všeho, kam oko dohlédne, hrály „papírově“ v neprospěch byznysu. Nicméně námi oslovení prodejci dávají uplynulé sezóně čtyři hvězdičky z pěti i víc

 

Ptali jsme se na začátku, jak vybraní účastníci trhu odhadují nadcházející zimu, ptáme se i na konci (v polovině února), kdy je dobojováno. Samozřejmě je nutno vzít v potaz, že jarní prázdniny a s nimi cesty na hory trvají do konce března a zlepšující se zdravotní situace ještě mohla nějaký ten bod přidat, ale na konečném hodnocení se už asi nic moc nezmění.

Z plejády názorů, které zazněly v podzimním čísle, poměrně vyčníval ten, který nám v rozhovoru sdělil pražský podnikatel Petr Procházka. Tehdy predikoval, že to bude „velký průšvih“. A jak to dopadlo? „Náš odhad byl minus 30 % a nakonec to bylo plus 30 %,“ říká Procházka. „Momentálně nám nahrávají některé trendy, ale stále se obávám, že ten průšvih se jen posouvá do budoucna.“ A jaké jsou ty příznivé trendy? Auta ve firmách se v minulých letech tolik neobnovovala, a tak se prodej přesunul od car dealerů do pneuservisů. Aktuální situace na trhu, kdy chybějí kvalitní ojetá auta, na nová se čeká měsíce, anebo jsou již rovnou cenově nedostupná, je dalším důvodem, proč si lidé auta nechávají a potřebují více servisu. „Domnívám se, že auta už se nebudou tak často měnit ani ve firmách. Po třech letech se nebudou vracet, ale přejdou na jiné lidi ve firmě, a pak třeba ještě jednou, takže ve finále budou v provozu třeba deset let. Nakonec je to rozumné – proč se zbavovat auta, které je tři roky staré a má najeto 40 tisíc kilometrů?“ míní Petr Procházka.

Zatímco u pneuservisů se stagnace vozového parku můžeme jevit jako příznivý trend, u aftermarketových disků je situace opačná – čím více nových vozů se registruje, tím roste potenciálně poptávka. Zástupce největšího prodejce kol v Česku Libor Rajdl ze společnosti Alcar Bohemia říká: „Zimní sezóna pro nás byla úspěšná. Museli jsme reagovat na odlišně se vyvíjející prodeje nových vozů u jednotlivých automobilových značek, což se nám dařilo díky naší pružnosti a šíři sortimentu.“ A sezónu hodnotí číslem 4, tedy čtyřmi hvězdičkami z pěti. Co se týče budoucích měsíců, dodává: „V obchodu s litými a ocelovými koly záleží především na výrobě a prodeji nových vozidel, tudíž náš výkon je limitován počtem nově registrovaných vozidel. Ale já osobně jsem optimista.“

1. Zimní sezóna prakticky skončila. Jaká byla, čím se lišila od těch minulých a jak bys ji zhodnotil jedním desetinným číslem ve škále 0 (nejhorší) – 5 (nejlepší) – např. 0,5, 2,5, 4,9 apod.?

2. Prožili jsme dva mimořádné roky. Jak se podle tebe podepíší na budoucnosti odvětví v Česku v horizontu příštích 2–3 let?

 

Michal Urbánek
generální ředitel
Tirex Tyre

  1. Celkově bychom zimní sezónu zhodnotili jako dobrou, a to z několika důvodů. Prvotně se lidé netrpělivě chystali na hory, jelikož jim to minulý rok covidová situace úplně neumožnila. Zároveň se začaly projevovat obavy ze zvyšování cen. Tato realita přiměla přezout i jedince, kteří by za stabilnější ekonomické situace ještě nějaký ten měsíc dojížděli staré pneu. Konec sezóny, tedy prosinec, byl spjatý s vyšším než obvyklým sněžením, což také vedlo k většímu prodeji. Tímto ale prodej zimních pneumatik víceméně skončil, proto je leden a únor v celkovém prodeji relativně nevýrazný. To je v porovnání s minulým rokem, kdy byl sníh tři týdny v lednu, velká změna. Dalším faktorem úspěšné zimní sezóny, je stálý deficit nových aut na trhu a s tím spojené přezouvání stávajících vozů. Sezónu hodnotím 4, protože vždy může být lépe.

 

  1. Z dlouhodobého hlediska je jak situace na trhu, tak v ekonomice nejistá a relativně špatně čitelná. Osobně si nemyslím, že by letos mělo dojít k nějaké větší stabilitě. Co se týče dopravy zboží z Asie, tam se situace nijak relativně nezměnila. Celkovou stabilizaci, pokud k ní vůbec dojde, vidíme nejdříve na rok 2023, na čemž se shodujeme i se samotnými dodavateli.

Možnost přesnějších odhadů neulehčuje ani výrazně silná koruna a oproti tomu stojící inflace. Pokud se budeme bavit čistě o našem odvětví, neočekáváme letošní rok žádné zázraky, především ne v zimě, trh je nasycen, auta přezuta. Na tomto se víceméně shodujeme se zástupci výrobců.

Jak budou vypadat následující roky se bude samozřejmě lépe odhadovat na konci roku letošního.

 

Zdeněk Vacl
marketingový manažer
Pirelli

 

  1. Tuto zimní sezónu lze určitě označit za mimořádnou. Jistě bude patřit k těm úspěšným, takže volím 4, a věřím, že v tomto hodnocení se promítá ekonomický úspěch všech zúčastněných na trhu. A to přesto, že již byla významně zasažena nástupem růstu nákladů, výpadkům v logistice, průběžnému zdražování, inflačním tlakům, nedostatku zboží. To vše za doprovodu a působení dalších externích vlivů, které především v zimě vytvářejí poptávku, například těžkosti automobilového průmyslu, registrace nových aut, obměna vozového parku, změna chování spotřebitelů a cyklický vývoj celého trhu.

 

  1. Je zřejmé, že poslední roky výrazně prověřily adaptabilnost celého prostředí, jak na straně výrobců a dodavatelských zastoupení, tak na straně jejich obchodních partnerů, ale také v rámci zákaznické zkušenosti finálního uživatele. Jsme svědky velkého tlaku na digitalizaci, změny v procesech a formátech komunikace, jako příklad může sloužit poměr mezi online jednáními, fyzickými schůzkami nebo virtuální prezentace. Více a více se bude přibližovat zkušenost B2C do B2B, věci, které jsou již samozřejmostí pro online obchodování se stanou také standardem pro B2B, logistika a poslední míle s notifikacemi, kde, kdy a co bude dodáno. A podobných příkladů je celá řada. Jistě nelze opomenout změny ve struktuře celého trhu, posilování a oslabování určitých prodejních kanálů či změny obchodních modelů, akvizice či fúze, které povedou k novému uspořádání na vertikální úrovni od výroby ke spotřebě.

Celý článek si přečtěte v Pneu revue 1/2022.

 
 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz