Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 20 » Servis pneumatik pro zemědělství a do lesa
Přibližně za měsíc se bude opět konat velká oborová zemědělská výstava pod názvem Techagro. Jedná o jednu z největších akcí, na které se prezentují zastoupení všech světových výrobců zemědělských strojů a zařízení a také strojů do lesa. Spolu s nimi jsou v jednom pavilonu vidět i zastoupení výrobců pneumatik, které se používají u těchto strojů. Kdo v minulosti navštívil výstavu Techagro, tak mnohdy žasnul nad velikostí strojů a pneumatik, jež se na nich používají. Zasvěceným z pneuservisního oboru je jasné, že servis takových obřích pneumatik není jednoduchý. V tomto článku se podíváme na některé způsoby demontáže a montáže pláště na ráfek, resp. montážní stroje.
Co se týká vývoje zemědělských pneumatik, tak nejvíce je vidět na vysokovýkonných traktorech a čtyřkolových kloubových tahačích, aby bylo možné za ně zapojit co největší zemědělské nástavby. V současnosti se nejvyšší výkony u traktorů pohybují na hranici pěti set koňských sil a více. Aby byl zajištěn dostatečný přenos trakce mezi strojem a půdou, je potřebné zvětšit styčnou plochu pneumatik s půdou. Proto se musí rozšířit pneumatika, ale také zvětšit průměr ráfku. Tyto požadavky splňují pouze pláště radiální konstrukce, takže ze zemědělského sektoru pláště diagonální prakticky vymizely. Což neplatí strojů do lesa, kde je podíl plášťů diagonální konstrukce pořad ještě vysoký.
Radiálky v zemědělství
Radiálky se protlačily na všechny dopravní prostředky, včetně zemědělských traktorů a strojů. Všeobecně známou výhodou radiálních plášťů oproti diagonálním je flexibilita bočnice, která působí jako první tlumič. Což je určitě velkou výhodou právě při provádění zemědělských prací v terénu. Další výhodou flexibilní bočnice je, že se běhoun rozprostře na podložku, a tím se zvýší přenos trakce motoru traktoru s minimálním utužením půdy. V loňském roce proběhla polní prezentační akce zemědělské techniky pod názvem Den zemědělce, kde byla většina strojů osazena radiálkami. Rozměr 900/60 R38 byl k vidění na několika strojích, např. od výrobce Holmer, které na polích zapravují hnojiva do půdy. Před deseti lety byl takový rozměr dá se říci ojedinělý. V současnosti je zcela běžný a rozhodně nepatří k těm extrémním.
Extrémní rozměry
Ještě donedávna byl největší rozměr traktorového pláště 900/60 R42 s vnějším průměrem 2150 mm. V roce 2014 byl na výstavě Techagro v Brně představen plášť MICHELIN 900/65 R46 s vnějším průměrem 2338 mm. Pneumatiky tohoto rozměru se nacházejí na traktorech Fendt Vario 1050 o výkonu 500 HP. Při pohledu na největší šířku je v současnosti nejširší plášť Goodyear 1400/30 R46, který je rekordmanem i v hmotnosti, a to 715 kg. Pneumatiky tohoto rozměru se montují na obří kloubové traktory a kombajny. Ne všechny traktory a stroje na extrémních pneumatikách se objeví v Evropě nebo v naší republice. Co je jisté, tak u nás je prodáno, a tudíž jsou i v provozu, několik traktorů Fendt Vario 1050. Stejný výrobce nabízí traktory řady 9, kde je nejsilnější verzí Fendt Vario 942 o výkonu 420 HP. Na něm jsou namontovány zadní pneumatiky o rozměru 750/70 R44. Z výše uvedených rozměrů je vidět, že za posledních pět let se rozměry zemědělských pneumatik opět zvětšily, na což by měli reagovat výrobci montážních strojů, popř. specializované firmy, které se zabývají jejich servisem.
Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 1/20