Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 20 » BS3 jako „předjezdec“ zimních pneumatik
Před 60 lety spatřil světlo světa mimořádný vynález na poli pneumatik. Autorem byla značka Pirelli a ačkoli se koncept dlouhodobě neujal, lze jej považovat za předobraz dnešních zimních pneumatik Pirelli Scorpion, P Zero a Cinturato.
V říjnu 1959 představila značka Pirelli na turínské Motor Show výjimečnou novou pneumatiku s označením BS3. Pod touto zkratkou se skrývalo italské sousloví „battistrada separata“ neboli „oddělený běhoun“. Převratné bylo to, že kostra a dezén pneumatiky nebyly spojeny dohromady napevno, jak je běžné, ale dezén se dal „svléknout“ a mohl být vyměněn za jiný.
To umožňovalo, aby se pneumatika snadno adaptovala na jakékoliv jízdní podmínky, záleželo pouze na tom, jestli je léto nebo zima. Výměna pneumatiky byla naprosto jednoduchá a nevyžadovala demontáž kola.
Muž, který se zasloužil o patent Pirelli BS3, byl inženýr jménem Carlo Barassi, tou dobou vedoucí technické kanceláře Pirelli. Myšlenka sama se však zrodila ještě o několik let dříve v hlavě inženýra Giuseppe Luigiho, vedoucího fyzikální laboratoře Pirelli.
Luigi byl velkým milovníkem hor a lyžování, a byl si tak vědom výzev, které jízda v zimních podmínkách skýtá. Až do této chvíle bylo jediným způsobem, jak se se zimou vyrovnat, připnout na pneumatiky sněhové řetězy. Jízda s nimi však přinášela i mnoho nevýhod, původně byly totiž zamýšleny pouze pro zemědělské stroje pohybující se na zablácených polích.
Jak tedy BS3 fungovalo? Dezén tvořily tři kroužky stejného průměru jako vlastní kostra, které se vkládaly to prohlubní po jejím obvodu. Kroužky držely díky tlaku v pneumatice. Trochu to připomínalo dnešní systém protektorovacích kroužků Marangoni na nákladní pneumatiky, které se ovšem spojují s kostrou pomocí vulkanizace v lisu. Když přišlo nové roční období, stačilo vyměnit vrstvu s dezénem a nahradit ji vhodnější, uzpůsobenou na jiné podmínky.
Od servisních stanic po rallye
Příchod BS3 znamenal i další inovaci. Díky dohodě se známou italskou sítí servisních stanic Autogrill vytvořila Pirelli servisy podél dálnice Autostrada del Sole, která spojuje jih se severem. Na stanicích pracovníci Pirelli vyměňovali dezény BS3 a starali se i o jakékoliv potřeby motoristů spojené s pneumatikami.
Pozoruhodná inovace, kterou Pirelli představila, si našla místo i ve světě motorsportu. Nové pneumatiky použily v roce 1961 posádky na Rallye Monte Carlo se skvělým výsledkem: 28 dvojic odstartovalo na BS3 a 23 z nich soutěž dokončilo. Zkušenosti z rallye se nakonec zúročily i při vyvinutí úplně první zimní pneumatiky Pirelli – MS35.
60 let zimních pneumatik
Nebývalý příběh modelu Pirelli BS3 ukazuje, jak již před 60 lety existovalo silné povědomí o potřebě správných sezonních pneumatik. Dnes používání zimních pneumatik v řadě zemí upravuje zákon.
Průkopnický vynález BS3 se používal několik let, než jej překonaly rostoucí výkony vozidel a celkové změny přístupu k problematice zimních pneumatik. Pirelli se stejně jako další značky zaměřila na výrobu již čistě zimních pneumatik. Dnes společnost nabízí ucelenou řadu zimních pneumatik od Scorpion Winter pro SUV přes Cinturato Winter pro vozidla střední a kompaktní třídu až po P Zero Winter pro výkonné automobily. Ovšem všechny typy nesou dědictví italských tvůrců, kteří položili základ BS3.