Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 18 » Antidumping III. Konec srandy
V uvedeném textu vyjadřuji pouze svůj osobní názor. V žádném případě se nejedná o stanovisko jakékoliv právnické ani jiné osoby, ve které profesně působím nebo se kterou jakýmkoliv způsobem v oboru spolupracuji. Tento text je volným, leč vynuceným pokračováním textu pro lednové číslo 2017 Pneurevue „Antidumping – Operace Zlomený šíp“ a srpnové číslo 2017 „Dumping Jack Flash“.
V uvedeném textu vyjadřuji pouze svůj osobní názor. V žádném případě se nejedná o stanovisko jakékoliv právnické ani jiné osoby, ve které profesně působím nebo se kterou jakýmkoliv způsobem v oboru spolupracuji. Tento text je volným, leč vynuceným pokračováním textu pro lednové číslo 2017 Pneurevue „Antidumping – Operace Zlomený šíp“ a srpnové číslo 2017 „Dumping Jack Flash“.
Mám před sebou zbrusu nové Prováděcí nařízení Evropské komise 2018/163 ze dne 1. února 2018 o povinné evidenci dovozců. Článek 1 bod 3 tohoto nařízení vyzývá všechny zúčastněné strany, aby se písemně vyjádřily a sdělily svá stanoviska. Takové výzvy nesmí zůstat nevyslyšeny.
Svatá koalice proti nekalému dovozu
Anonymní koalice proti nekalému dovozu nových a protektorovaných nákladních a autobusových pneumatik z Čínské lidové republiky (ano, jedná se o úřední označení iniciátorů antidumpingu v dokumentech Evropské komise) udeřila již třikrát od léta minulého roku. Poprvé velmi demonstrativně a nahlas, podruhé až podezřele potichu. A potřetí opět s hřměním a břinkotem. Ale o tom až za chvíli. Anonymní koalice má ještě jedno označení v úředním jazyce dokumentů – žadatel.
Koalice žádá o zastavení nekalého dovozu jménem výrobců, představujících více než 45 % z celkové výroby nových a protektorovaných pneumatik pro autobusy a nákladní automobily v Unii. Takže popořádku, přátelé pryže. V jakém stavu že je výrobní odvětví nových a protektorovaných pneumatik v Unii? A je si na co stěžovat?
Nikdy nebylo tak dobře, aby nemohlo být hůř
Pokud si dáte práci (radím dobře, šetřete síly) a najdete si svěží tiskové zprávy o hospodářských výsledcích, ziscích a obratech evropských vývozců nákladních pneumatik, nenajdete kupodivu žádná negativní fakta. Při detailnějším pohledu do českých luhů a hájů vidíme toto:
ČTK, 16. května 2017: Continental Barum loni utržil 56,4 mld. Kč, zisk vzrostl na 3,5 mld. Kč. Loni bylo v Otrokovicích vyrobeno přes 21 milionů kusů osobních a lehkých nákladních plášťů, přes 1,1 milionu kusů nákladních plášťů a 117 000 průmyslových plášťů.
Co hlásí zpravodajové z Púchova? Portál Finstat.sk vám napoví: „Spoločnosť Continental Matador Rubber, s.r.o., v roku 2016 zvýšila zisk o 16 % na 197,7 mil. € a tržby jej narástli o 3 % na 916,4 mil. €.“
Takže – v nejbližším okolí žádná panika. Jak vidí stav v odvětví ETRMA, oficiální asociace evropských výrobců nových pneumatik a výrobků z pryže, a kondici vlastních členů?
Základní statistika (údaje ETRMA z roku 2017) je následující: v Evropské unii je celkem 86 výrobních závodů, které zaměstnávají okolo 200 tisíc zaměstnanců. Dynamika počtu pracovních míst je stabilní. Sama ETRMA klasifikuje pneumatiky jako nejvíce regulovaný komponent pro automobilovou dopravu i výrobu automobilů v EU s dodatkem, že trh pneumatik EU je technologicky nejvyspělejší na světě. Ročně se 3,5 % z obratu investuje do technického rozvoje. Trh EU vykazuje zároveň velmi konkurenční prostředí – podíl na trhu EU členů ETRMA klesl z 81 % v roce 2007 na 71 % v současnosti.
Přestože odvětví udává celkovou roční produkci v EU na úrovni 300 milionů osobních pneumatik a 18 milionů pneumatik nákladních, od roku 2013 výrazně roste dovoz pneumatik do zemí EU.
Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 1/2018