Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 14 » Yokohama představila novinky na severu
Japonská Yokohama měla hned několik důvodů, proč pozvat na sedmdesát novinářů z celé Evropy a posléze i své přední dealery na daleký sever, do okolí odlehlého švédského města Lulea, vzdáleného asi 2 500 km od Prahy. Jednak chtěla představit své dvě novinky pro příští zimní sezonu, jednak se pochlubit svým novým testovacím areálem pro zkoušky zimních pneumatik. Pro Yokohamu to byla významná událost. Její zájem o evropské trhy roste a nová pobočka na místě sice odlehlém, ale vědecky a technicky značně věhlasném, její odhodlání být v Evropě více „doma“ symbolizuje.
Ano, Lulea není jen významným překladištěm surovin, především vyhlášené švédské železné rudy, hlavně té z Kiruny a dalších míst dále na severu, ale také významným vědecko-technickým centrem. Na tamní technické univerzitě studují mladí lidé z celého světa včetně Česka. Není bez zajímavosti, že právě v Lulea se v roce 1989 uskutečnil vůbec první telefonický hovor v síti GSM a své první datové centrum mimo území USA zde umístil Facebook. Yokohama, ale i další výrobci pneumatik, např. Continental, Bridgestone či Pirelli, mají pro „stěhování na sever“ sice poněkud jiné důvody než komunikační či internetové firmy, ale v lecčem také hodně podobné. Pneumatikáři oceňují místní krajinu i klimatické podmínky, které poskytují skvělé podmínky pro testování zimních pneumatik, a přidají-li se k tomu vynikající služby a perfektně fungující infrastruktura, není při volbě o testovací lokalitě o čem přemýšlet. Mezi servisními firmami, které se starají o testů chtivé firmy z celého světa, vyniká společnosti Arctic Falls, která dokáže zajistit kompletní servis od pronájmu pozemků (často se jedná o desítky hektarů), přes zajištění všech povolení až po výstavbu budov a úpravu tratí přesně na míru té které firmy. Vznikají tak impozantní areály – posuďte sami, jak vypadá z ptačí perspektivy nová „Yokohama Test Center of Sweden“.
Rozkládá se na 40 hektarech poblíž města Nattberg a obsahuje celkem devět různých tratí, šest se zasněženým povrchem a tři s ledovým. Lulea leží sice hodně na severu, ale ne zas tak daleko, aby se tu v hlavní testovací sezoně (trvá čtyři měsíce od prosince do března) neprostřídaly velmi proměnlivé zimní podmínky. Letošní zima byla sice extrémně teplá a dokonce i zde, nedaleko od polárního kruhu, byla v době naší návštěvy sněhová pokrývka poměrně skromná a sníh mokrý. Ale již následující skupinu, kterou tvořili dealeři, čekaly teploty hluboko pod nulou. Jak nám sdělil jeden se zástupců testovacího týmu, zbytek letošní sezony bude spíše seznamovací a „dolaďovací“ , aby se v listopadu či začátkem prosince lidé z vývojového oddělení Yokohamy do Nattbergu nastěhovali na delší čas – tentokrát již s konkrétními úkoly v oblasti vývoje a zkoušek zimních pneumatik.
Celý článek si přečtěte v PR č. 1 / 2014