Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 14 » Trendy motocyklových pneumatik
V Pneu revue samozřejmě sledujeme překotný vývoj také v oboru motocyklových pneumatik. Tentokrát jsme dokonce přidali krátký průzkum posledních zkušeností mezi předními českými závodníky. Zima se chýlí ke konci a mnozí naši čtenáři, kteří motocyklové pneumatiky prodávají a montují, budou již brzy myslet na jarní sezonu 2014. Takže pár informací v předstihu snad přijde vhod.
Jednou z nejvýznamnějších zpráv v rámci České republiky v oboru motocyklového obutí je vstup značky Mitas do segmentu radiálních silničních pneumatik. Byť je Mitas úspěšný v terénu, parametry silničních gum mají své požadavky a specifika. V tomto směru tedy pomohl fakt, že v loňském roce odkoupila společnost ČGS Holding a.s. divizi gumárenské výroby slovinského závodu Savatech, kde se silniční pneumatiky Sport Force budou vyrábět. Zpočátku budou k dispozici ve třech rozměrech předních a pěti rozměrech zadních pneumatik.
Podle vyjádření ředitele vývoje motocyklových pneumatik Bojana Rupara, jsou radiální pneumatiky Sport Force výsledkem jejich vlastní čtyřleté vývojářské práce. Vzhledem k tomu, že jsou silniční pneumatiky výrazně dražší než ty terénní, dá se předpokládat, že valná část tuzemských motocyklistů na tento krok české továrny čekala. Zkušenosti s kvalitou i výdrží terénních plášťů jsou v pořádku, takže se dá předpokládat, že i cestovně-sportovní obutí splní očekávání. Pokud tomu tak skutečně bude, je nasnadě otázka, zda se Mitas pustí i do výroby gum s měkkou či přímo závodní směsí. Přestože Českou republiku stejně jako okolní země postihla ekonomická recese, stále patříme historicky k tradičním motocyklovým baštám, včetně oblíbených okruhových ježdění, hobby závodů a mistrovských seriálů, nemluvě o reprezentaci v nejvyšších patrech silničního motocyklismu.
Technické trendy současnosti
Zajímavě pokračuje trend využití až tří různých druhů směsi dle míry přilnavosti na jedné pneumatice. Zkušenosti z praxe při plném nasazení na okruhu těmto typům konstrukce spíše nepřejí (občasné viditelné oddělování segmentů), takže zatím je lze doporučit spíše pro sportovně-cestovní využití, než k broušení sliderů na okruzích.
Zatímco stále platí, že použití slicků (závodních pneumatik bez vzorku) má smysl výhradně na okruhu, kde (a pouze tam) je možné udržet nutnou pracovní teplotu minimálně 80 °C, silniční pneu se vzorkem, ale měkkou směsí procházejí progresivním vývojem. Děje se tak především díky kategoriím Superstock 600 a 1000, kde je dle regulí nařízeno obutí homologované pro silniční použití. Tyto pneumatiky nemají tak extrémní nároky na přípravu jako slicky, přesto poskytují rok od roku větší přilnavost, tempo a tím snižují časy na kolo. Právě vývoj směsí z této oblasti pozitivně ovlivňuje celý zbytek spektra silničních gum, byť někdy za cenu nižšího nájezdu kilometrů.
Zajímavým trendem se stala výroba pneumatik pro okruhové ježdění, jejichž konstrukce umožňuje nižší plnicí tlak a tím pádem větší styčnou plochu. Je nutné si ale přísně hlídat údaje výrobce o vztahu typu pneumatiky a plnicího tlaku. Při podfouknutí standardních pneumatik se guma hodně roztáhne a uprostřed styčné plochy může vzniknout prohnutí/mezera, která funkční styčnou plochu de facto zmenšuje.
O vlastní zkušenosti z letošní sezony se s námi podělil šéfredaktor motocyklového magazínu a lidé ze závodního světa.
Celý článek si přečtěte v PR č. 1 / 2014