Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 14 » Morálko, kde ťa ludé berú?
Cenové nabídky některých obchodníků dokážou pneumatikářskou obec pořádně zvednout ze židle. Výraz „kazit ceny“ je tu od dob, kdy se do našich zemí vrátilo soukromé podnikání, a je v permanenci i dnes, ačkoli to, co se na poli cen a cenotvorby dělo například v 90. letech, je jen slabých odvarem dnešních dnů. Dokonce i v Německu, na trhu, který je obecně považován za „vyspělejší“ a kde mnozí obdivují předvídatelnost a jasná pravidla hry, se vyskytují případy, které vyvolávají pozdvižení.
O jednom takovém případu informoval koncem loňského roku odborný časopis Neue Reifenzeitung. Týkal se nabídky obchodního řetězce Lidl, který na svým tamních internetových stránkách nabízel ke koupi komplet alu kolo – pneumatika, obojí ve značkovém provedení, za nevídaně nízkou cenu. Reportér zmíněného časopisu Arno Borchers k této kauze napsal úvahu, která podle našeho názoru stojí za zamyšlení. Článek publikujeme ve volném překladu.Obecné blaho v ohrožení
Pneumatikářské odvětví v Německu zažilo opravdový šok, když začátkem října minulého roku obchodní řetězec Lidl zveřejnil na svých internetových stránkách jednu ze svých neodolatelných nabídek – tentokrát v sekci pneumatiky. Nabídka vyvolala ostrou odezvu ze strany profesního sdružení BRV, které varovalo před„ohrožením obchodních marží“, a od dotčených značek Goodyear a Hankook si vyžádalo vysvětlení. Vše to připomínalo diplomatickou roztržku, při níž byli „velvyslanci“ dvou výrobců pneumatik pozváni k „raportu“.
Je třeba se zeptat: hrál tu někdo opravdu falešnou hru? Je tento „někdo“ zavázán jakémusi často definovanému „obecnému blahu“ odvětví? A proč byla reakce tak neobyčejně bouřlivá zrovna v době, kdy vyplouvají jedna za druhou nabídky za ceny, při nichž se černé zlato v to pravé těžko někomu obrátí?
Je mimo diskuzi, že zmíněný komplet na pneumatikách Goodyear a Hankook byl nabídnut za cenu, při které by klasický obchodník s pneumatikami - minimálně za standardních podmínek – nic nevydělal, či spíše by prodělal. Děje se to dobrovolně? Z nějakého závazku jednoho účastníka soutěže vůči druhému? To sotva!
Jisté je i to, že neexistuje žádná rozumná odpověď na otázku, proč řidiči nakupují komplety kol a pneumatik v e-shopu diskontního řetězce, který je obecně vnímán především jako potravinový. A těžko člověk porozumí zákazníkovi, který si koupí na internetu sadu kol, nechá si ji poslat domů a pak hledá někoho, kdo by mu kola namontoval. Ale, stojí vůbec ta otázka takto?
Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 1 / 2014
K tomuto článku nejsou vloženy žádné komentáře.