Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 13 » Franšízy po dvou letech
Franšízové vztahy překonaly i v Česku dětský věk a vstupují do nové etapy. Ano, před dvěma lety jsme přinesli rozsáhlý článek věnovaný franšízovým vztahům. Letos začátkem roku jsme opět oslovili pět hlavních představitelů franšízových konceptů v oblasti prodeje a servisu pneumatik a položili jim podobné otázky jako před pěti lety. Přinášíme jejich autentické odpovědi. V příštím čísle se zeptáme na názory druhé strany, tj. franšízantů, a budeme zjišťovat jejich zkušenosti a poznatky z provozu franšíz. Patříte též k franšízantům? V příštím čísle otiskneme názory právě vás. Jaké jsou vaše zkušenosti, kladné i záporné, z provozování franšíz? Napište nám, rádi váš názor otiskneme.
Magda Pančochová, BestDrive
Vratislav Budař, Premio
Miloš Hanefl, Euromaster
Petr Chvojka, Vianor
František Moša, Point S
Jste spokojeni s fungování franšízy za poslední dva roky? Jaké hlavní klady i zápory franšízy se v průběhu času objevily?
Pančochová: V České republice patříme k zakladatelům franšízinku nejen v oblasti pneuservisů. Prvního franšízanta – tehdy ještě pod značkou Barum – získala síť už v roce 1996. Další rozvoj mateřské společnosti ContiTrade Services s.r.o. nasměroval celou servisní síť k nové značce. V roce 2009 proběhlo přejmenování celé servisní sítě z Barum na BestDrive a dále pokročil rozvoj konceptu servisní sítě s novým logem. Servisy BestDrive už nejsou synonymem „jen“ pro profesionální pneuservisy“, ale i flexibilní autoservisy. Jsme si vědomi toho, že kromě nás na českém franšízinkovém trhu fungují i jiné koncepty, jejichž benefity i nabídku pravidelně monitorujeme. Pravidelně se několikrát ročně setkáváme se zástupci naší franžízové sítě – tzv. franšízovou radou. Společně hledáme řešení mnoha záležitostí tak, aby bylo výhodné pro obě dvě strany. Franšízových rad se neúčastní všichni provozovatelé franšíz, proto zjišťujeme názory všech členů sítě i např. prostřednictvím dotazníků. Z toho posledního např. vyplynulo i to, že většina účastníků průzkumu vnímá franšízový koncept BestDrive jako ucelený (70%) a zlepšující jim podnikání (85%).
Budař: Fungování franšízy plně odpovídá situaci na trhu v dané obchodní oblasti, pokrytí státu sítí franšízantů a benefitů, které pro franšízanty z jejich členství vyplývají. V tomto ohledu jsme velice spokojeni s vývojem za poslední roky a tedy klady převažují. Mezi hlavní klady u Premia patří fakt, že síť má společnou představu o dalším vývoji a tedy i plnění dílčích změn či potřeb ze strany vedení Premia nemá negativní ohlasy. Zápory souvisí s celkovou situací na trhu a s tím související možností zpětné investice do rozvoje jednotlivých subjektů.
Hanefl: Franšíza Euromaster působí na našem trhu od léta 2010. Za dobu fungování se do konceptu zapojila řada důležitých hráčů na pneumatikářském poli. Za hlavní klady pokládám možnost vzájemné spolupráce a podpory nejen ve vztahu franšízor a franšízant, ale i vytvoření podmínek pro spolupráci mezi franšízanty navzájem. Záporem franšízy na našem trhu je její vnímání a celková image, a to hlavně v našem pneuservisním obchodě. Nicméně mi přijde, že ostatní koncepty k podpoře vnímání a pochopení franšízinku mnoho nepřispívají.
Chvojka: O kladech fungování by měli mluvit hlavně naši partneři. Já budu mluvit spíše o těch záporech – i když se nejedná o zápory, jen možná někdy přehnaná očekávání. Je
potřeba si uvědomit, že franšíza za vás nikdy nebude obchodovat – stále zůstáváte samostatným ekonomickým subjektem a pro úspěšné podnikání je důležité, abyste byl stále tím hlavním motorem obchodu (aktivita, zkušenosti, dlouhodobé budování spokojenosti vašich zákazníků atd.). Začleněním do nějakého řetězce se vám však otevírají podpůrné možnosti, které jako samostatný celek získáváte těžším způsobem (ať už z hlediska časového či finančního). A vaší volbou je, kolik a jakým způsobem tyto podpůrné nástroje využijete.
Moša: V posledních dvou letech provozování jsme dosáhli velmi významných úspěchů hlavně v počtu prodejních míst (i když došlo k určité selekci členské základny). Velmi oceňuji pomoc, komunikaci a vstřícnost ze strany zahraniční centrály. Jako jeden z hlavních kladů bych vyzdvihl skutečnost, že jsme se v této době (poslední dva roky) stali významnými, uznávanými, respektovanými a podporovanými partnery všech našich dodavatelů. (Skutečnost u některých před tímto obdobím byla jiná).
Co se záporů týká, určitě by se našly, nicméně díky naší operativnosti se vše snažíme řešit rychle a efektivně.
Jak vám franšíza zvedla obrat a jak se vyvíjí počet poboček?
Pančochová: Nebudeme komentovat
Budař: Počet poboček jsme ztrojnásobili a s tím souvisí i další nárůsty.
Hanefl: Franšíza Euromaster se postupně rozrůstá. V ČR máme v současné době 17 servisních center Euromaster. Všechna centra jsou oproti jiným zemím pouze franšízová. Obrat narůstá postupným zvětšování naší sítě. Při propadu trhu prodeje osobních i nákladních pneumatik v loňském roce se obrat sítě snížil, avšak pozitivním faktorem byl růst hrubé marže.
Chvojka: Zase otázka spíše pro samotné partnery. Pokud mohu mluvit globálně za výsledky, tak záleží kromě regionu také na partnerovi a jeho očekávání. Což trochu souvisí s mojí odpovědí na první otázku.
Moša: Co se obratu týká, bylo to několikanásobně. Jen v letech 2012/2011 bylo zvýšení obratu (podotýkám, že srovnáváme stejnou členskou základnu) o zhruba 40%. Počet poboček a servisních stání se špatně odhaduje. Nárůst pochopitelně je, ale je třeba vzít v úvahu, že v současnosti nejdeme cestou kvantity, tedy počtu servisních míst, ale více se zaměřujeme na kvalitu našich nových partnerů. Logicky z toho vyplývá, že jsou pro nás přednější solidní partneři, dnes již můžu říct s vysokým standardem poskytovaných služeb.
Celý článek si přečtěte v PR č. 1 / 2013
Ilustr. foto