Jarní probouzení
Co můžeme očekávat od nadcházející jarní sezony? Lidé z pneuservisů i velkoobchodů mají vesměs střízlivá očekávání a nepočítají s tím, že by během letošního jara byla například dramaticky velká poptávka po letních pneumatikách, ubývá také obav z...
Co můžeme očekávat od nadcházející jarní sezony? Lidé z pneuservisů i velkoobchodů mají vesměs střízlivá očekávání a nepočítají s tím, že by během letošního jara byla například dramaticky velká poptávka po letních pneumatikách, ubývá také obav z nedostatku pneumatik a mezi pneuservisy rozhodně nepřibývá zájemců o velké předzásobení. A sklady pneuservisů tak většinou zejí po zimně prázdnotou, nebo jsou zaplněny jen částečně. A to i z toho důvodu, že podzimní sezona předčila veškerá očekávání pneuservisů. Také žádná provozovna neriskuje a nechce, aby jí zůstaly po sezoně na skladě staré zimní pneu se starými DOT, které se zákazníci stále častěji hlídají.
„Jarní sezona bude slabší podle mnoha indicií. „Očekávání nejsou nikterak optimistická, ale nepředpokládáme ani zásadní propad oproti jarním prodejům v roce 2011. Úroveň prodejů letních pneumatik by se měla stabilizovat někde na úrovni prodejů z předešlého roku, na čemž má také zásluhu dřívější nařízení minimální hloubky dezénu a nově povinnost používání zimních pneumatik. Předpokládáme stagnaci prodejů pneumatik v ekonomickém segmentu a pneumatik do 15“. Na to bude mít vliv menší kupní síla skupiny obyvatelstva s nižšími příjmy. Půjde to ruku v ruce s očekávanou evropskou finanční krizí,“ říká Zdeněk Dongres z pneuservisu BestDrive v Žatci, který bere, jak vyplývá již z názvu provozovny pneumatiky od společnosti ContiTrade. Přímo nakupuje také pneumatiky od českého zastoupení Pirelli a Michelinu. Ze zahraničí nakupuje Dongres od společnosti Deldo.
Ivo Kratochvíl z K-pneuservisu v Praze 9 tvrdí podobně jako mnoho dalších lidí z oboru, že mnoho motoristů a zejména těch, kteří nenajezdí mnoho kilometrů, si nechá zimní pneu na svých automobilech i přes léto. Podobný názor zastává také Miroslav Hnídek z velkoobchodu a jabloneckého pneuservisu: „Spořiví lidé si nakoupili zimní pneu před zimou, ale na jaře budou chtít ušetřit, tak si nechají zimní pneu i na léto. Podle mého názoru se to může týkat až dvaceti procent motoristů, řada z nich ale nejspíš dezén svých pneumatik přes léto ojezdí, takže předpokládám, že zajímavější bude zase až zimní sezona, kdy bude potřebovat řada zimních pneumatik výměnu." Michal Novák, který má pneuservis v Praze – Michli k tomu dodává: „Doufáme, že se něco prodá, ale bude to těžké. Počítáme s předzásobením, ale v menším množství a půjde na odbyt levnější zboží, ale čínské pneu nenakupujeme.“
Petr Májek, který je obchodním manažerem u společnosti Michelin, by ani navzdory prognózám předzásobení nezanedbal: „Předzásobení a správná skladba skladu je vždy klíčem k úspěšné sezoně pro každého distributora. Určitě doporučujeme předzásobení, protože pak je prodejce schopen operativně reagovat na požadavky trhu." Zdeněk Dongres říká: „S předzásobením pneumatik počítáme zhruba na úrovni 70 % prodejů z předešlého období. V současné době již naskladnění pneumatik u nás probíhá. Předzásobeni budeme pneumatikami pěti značek v ekonomickém i prémiovém segmentu. Udržujeme si sortiment osobních, dodávkových a 4x4 pneumatik.“
Důležitou informací je, že například skupina Michelin v letošním roce ceny osobních a pneumatik a pneumatik pro LUV nebude zásadním způsobem měnit. „Samozřejmě cena pneumatik je stanovena v eurech, a pokud se tedy kurz koruny vychýlí nahoru nebo dolů, bude potřeba toto zakalkulovat do lokálních cen našich produktů," říká Májek. Ani on nepředpokládá nedostatek pneumatik.
Podle Zbyňka Strmiska, který má pneuservis v Rousínově, v jeho provozovně rozhodně s předzásobením počítají. Pneumatiky berou od tří dodavatelů, se kterými si vystačí. V Rousínově nehodlají vycházet vstříc extrémně spořivým klientům a nebudou proto například rozšiřovat sortiment směrem k málo kvalitním pneumatikám. Protektory sice prodávají, ale jen pro nákladní automobily.
Jiří Otradovec z pneuservisu Farma Prčice by se mohl podepsat pod názor Miroslava Hnídka. Také podle něj si hodně lidí nechá zimní pneu i na léto. V jejich případě proto počítají s polovičním předzásobením než jindy. V sortimentu kol se předzásobí značkami Barum, Matador a Kormoran. U 15 a 16palcových kol se pak budou více spoléhat na prémiové značky, hlavně Michelin a Continental. 17“ kola mají v Prčicích k dispozici jen na objednávku a čínské pneumatiky nenaskladňuji vůbec. Na okrajovou část sortimentu má Otradovec dokonce zahraničního dodavatele: „Ze Slovenska beru od firmy Bohnenkamp zemědělské pneumatiky. Ale jen tehdy, když selžou české zdroje. Zkušenosti s nimi mám velmi dobré. Dodací lhůty jsou do 48 hodin a doprava vychází cenově stejně jako v ČR.“ Ještě více se zahraničními zdroji pracuje Liboslav Ptáček z pneuservisu Ostrava centrum: „Zkušenosti s nákupem pneumatik ze zahraničí mám hlavně z Polska a Německa. Ceny v zahraničí jsou poměrně stejné, ale jde o sortiment je větší, než u nás, takže to, co není u českých dodavatelů, seženu většinou v zahraničí. Minusem je doba dodaní, ale i to se zlepšuje. Cena už většinou dopravu zahrnuje. Způsob komunikace je dobrý, dnes už mají zahraniční velkoobchody dokonce česky mluvící obchodní zástupce.“
Celý článek najdete v PR 1/2012.