-34°C aneb Testovacím řidičem na vlastní kůži
Redakce Pneu revue měla možnost si vyzkoušet práci testovacího řidiče v novém zkušebním polygonu společnosti Bridgestone ve švédském Vidselu. Na jeden den se tak stal naším šéfem bývalý pilot formule 1 Stefano Modena.Objektivní testy zimních...
Redakce Pneu revue měla možnost si vyzkoušet práci testovacího řidiče v novém zkušebním polygonu společnosti Bridgestone ve švédském Vidselu. Na jeden den se tak stal naším šéfem bývalý pilot formule 1 Stefano Modena.
Objektivní testy zimních pneumatik jsou na severu Švédska prováděny podobným způsobem jako na zkušebním polygonu Bridgestone pro letní pneu v italské Aprilii. A z Itálie nepochází jen Stefano Modena, ale také řada dalších testovacích řidičů, kteří se v barvách Bridgestonu evidentně osvědčili. A museli si podobně jako my nejprve zvyknout na absolutně odlišné podmínky. A protože jsme se švédského testování účastnili společně s novináři z celé Evropy, pro kolegy ze Španělska a dalších jižních států představovaly teploty, které přesahovaly minus třicet stupňů, skutečný šok. Nás v té době na kruté podmínky připravily i na Česko výjimečné mrazy okolo -20 °C. A personál hotelu nás utěšoval s tím, že několik dnů před naším příjezdem teploty přesahovaly dokonce minus čtyřiceti stupňů. Díky skutečně chladnému počasí je tak možné ve Vidselu testovat zimní pneumatiky v období od listopadu do března.
Hned druhý den po příletu do Švédska jsme časně z rána vstali, abychom mohli vyrazit směrem k testovacímu polygonu, protože den je na severu velmi krátký a slunce zapadá už brzy odpoledne. Po krátké poradě se Stefanem Modenou a dalšími členy Bridgestone týmu nás čekaly různé testovací dráhy, na kterých se prováděly testy zaměřené na ověřování různých vlastností pneumatik.
S menším zpožděním přiletěli jen kolegové novináři z Itálie. Ti kvůli sněhové kalamitě a ucpaným dálnicím doma totiž zmeškali začátek celé akce. A tak se problematika zimních pneumatik stala skutečně velmi aktuální. Silniční zácpy v okolí římského letiště byly totiž způsobeny hlavně motoristy, kteří neměli přezuté vozy na zimní pneu. Kruté zimy v poslední době i v jižní Evropě a v dalších státech s mírným podnebím vyvolávají diskuse, jestli se má, nebo nemá přezouvat také tam na zimní pneumatiky. Příkladem může být Anglie, kde se trend přezouvání na zimní pneu začíná rozmáhat až v poslední době – po několika krutých zimách. A výrobci včetně společnosti Bridgestone v rozšiřování oblasti, kde se bude přezouvat na zimní pneu, pochopitelně vidí obchodní příležitost, a tomu přizpůsobují svůj sortiment. Vedle standardních zimních pneumatik nabízejí zimní pneu pro oblasti s mírnou zimou, sortiment zahrnuje i takzvané celoroční pneu a pochopitelně také pneumatiky vhodné na sníh a do severských oblastí podobných té, ve které jsme se nacházeli.
A i když se také díky aktuálnímu stavu počasí a zkušenosti italských kolegů z Říma stala hlavním tématem otázka jižních zemí, tedy hlavně jestli přezouvat na zimní pneu, nebo ne, kterou máme díky nové legislativě už v Česku naštěstí vyřešenou, bylo zajímavé si sednout za volant automobilů s různými typy pneumatik. Projet s nimi stejnou dráhu, a zjistit, jak se automobil s různými pneumatikami chová. Jaká je brzdná dráha, na programu byl také průjezd slalomu mezi kuželkami, jízda do kopce i z kopce atd.
Celý článek si můžete přečíst v PR 1/2012.