Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 10 » Diskuze o internetu pokračuje

Diskuze o internetu pokračuje

 

Prodej pneumatik přes internet je dnes bezesporu nejrozšířenějším tématem všech diskuzí v rámci odvětví. „Střet“ mezi zastánci klasického prodeje ve specializovaném pneuservisu a příznivci nákupu on-line se nebývale vyostřil loni, kdy se téměř každá...

 

Prodej pneumatik přes internet je dnes bezesporu nejrozšířenějším tématem všech diskuzí v rámci odvětví. „Střet“ mezi zastánci klasického prodeje ve specializovaném pneuservisu a příznivci nákupu on-line se nebývale vyostřil loni, kdy se téměř každá diskuze na našem internetovém fóru „zvrtla“ do výměny názorů na téma internet. Dlužno dodat, že těch, kteří na internet úročili, a často i dosti nevybíravě byla většina, nicméně i v návalu emocí se objeví řada zajímavých a věcných názorů.

Zkusme se podívat na otázku internetu trochu s nadhledem, který je dán výhodou, že sám pneumatiky neprodávám a nikdy jsem neprodával ani v „kamenném“ pneuservisu, ani přes internet. Tématu pneu-byznysu se však věnuji patnáct let a s úsměvem vzpomínám na počátky tohoto fenoménu v našem odvětví. Koncem roku 1999 jsme v Pneu revue otiskli článek Výzva jménem internet z pera známého anglického publicisty v oboru pneumatikářského průmyslu Davida Wilsona. Článek byl už 1,5 roku stár, původně tedy vyšel někdy začátkem roku 1998. Článek dnes působí úsměvně archaicky, zejména „objevováním“ tajuplných stránek internetu, které se z pohledu každého dnešního školáka zdají tak samozřejmé, jako že ráno vyjde slunce. „Elektronická pošta alias e-mail slouží k posílání dopisů a vzkazů komukoliv a kamkoliv po celém světě za cenu místního telefonního hovoru,“ píše např. v článku a vzápětí upřesňuje: „Další výhodou je možnost zasílat zprávy několika adresátům najednou s tím, že použiji tzv. mailing list neboli seznam adres“. Rovněž se v článku připomíná jakýsi seminář pořádaný v té době v Německu na téma obchodu s pneumatikami přes internet. Jeden z účastníků semináře prý označil moderátora, který vyjádřil víru v budoucnost on-line obchodu, za „nebezpečného člověka“ za to, že propaguje takto nebezpečný a pochybný způsob obchodování. Autor pak v závěru článku uvádí: „Pokud si lidé přejí nakupovat pneumatiky přes internet, někdo jim v dohledné době tuto možnost nabídne. Pokud to nebude někdo z oboru pneumatik, využije této příležitosti někdo cizí.“

„Specifický“ pneu-byznys?
Článek publikovaný v Pneu revue tenkrát nesklidil valnou pozornost. Internet byl ještě v plenkách, klasické pneuservisy spíše zaměstnávala konkurence jakou houby po dešti rostoucích super- a hypermarketů či prodej použitých pneumatik. Právě v nových obchodech typu Hypernova, Globus, Makro ši Baumax viděli pneuservisy největší konkurenci a ohrožení svých pozic. Ta se však později ukázala méně závažná a ohrožující; cenová výhoda nebyla taková, aby vyvážila nepohodlí „koupě do košíku“ a nedostatek odbornosti při prodeji. Prodej pneumatik v tomto typů obchodů postrádal a do dneška postrádá jakýkoli kreativní prvek, těží pouze z kontaktů s velkým množstvím klientů (z nichž skoro všichni jsou motoristé) a svých silných vyjednávacích pozic vůči dodavatelům – výsledkem je zajímavá cena (často ale stejně vyšší než na internetu), omezený sortiment a mizerná úroveň prodeje. S vysokou mírou pravděpodobnosti obchodní centra své možnosti co do konkurenceschopnosti v oblasti pneu vyčerpaly a zřejmě ani nebudou hledat nové cesty, jak na tom něco změnit. Mají stovky a tisíce jiných komodit než pneumatiky.

Vůbec se zdá, že pneumatiky jsou velmi specifickým zbožím, které si vyžaduje a zaslouží specializované subjekty. I na internetu jsou nejúspěšnější pneu obchody specialisté, anebo alespoň svůj pneu-byznys profilují velmi autonomně a samostatně mimo jiná odvětví, ve kterých podnikají. Z trhu zmizel jeden z prvních internetových obchodů na pneu vůbec – PneuExpet – který působil v rámci mega e-shopu mall.cz. PneuExpert nás kdysi zásoboval tiskovými zprávami o úspěšnosti prodeje pneu ve svém e-shopu, po čase však potichu zmizel. Na otázku, proč se tak stalo, nám marketingový ředitel Internet Mall a.s. Petr Král stručně odpověděl: „Rozhodli jsme se soustředit na jiné komodity, na které jsme zařízeni logisticky.“ Je zajímavé, že tak zavedený a ekonomický e-shop dobrovolně opustil sektor, který jiným evidentně dobře vydělává. Zmínka o logistice možná nepřímo potvrzuje moji úvahu, že obchod s pneumatikami je v záplavě různých spotřebních komodit méně standardní než jiné a vyžaduje si specialisty.

Celý článek si přečtěte v PR 1/2010



 
 
 
 

Komentáře k článku

KarelDriver
KarelDriver Na svoji Octavii jsem už 2x po sobě kupoval pneu přes net. Konkrétně na stránce http://www.pneu-kvalitne.cz/ a musím za sebe říct, že maximální spokojenost.
pátek, 2. září 2016
 
Pavel002
Pavel002 Musím jednoznačně se přiklonit k internetu, nakupuju na axa-pneu už pár let a oceňuju především široký výběr, který tam mají. Jednoznačně si člověk může porovnat ceny na různých serverech a pak si jednoduše vybrat z pohodlí domova. Vůbec nechápu v čem by měl být výběr v kamenných obchodech lepší, naopak v něm vidím omezený výběr, přece jen pneumatiky nejsou boty, jsou stejný a pokud víte, který jsou na vaše auto, tak je to jasný volba.
neděle, 27. září 2015
 
 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz