Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 10 » Čeká nákladní sektor oživení?
Po letech překotného růstu trhu užitkových automobilů začala ve druhé polovině roku 2008 rozjetá lokomotiva tohoto odvětví pomalu zadrhávat, až se její několikaletá spanilá jízda proměnila v zoufalé supění srovnatelné s bojem o přežití. V této...
Po letech překotného růstu trhu užitkových automobilů začala ve druhé polovině roku 2008 rozjetá lokomotiva tohoto odvětví pomalu zadrhávat, až se její několikaletá spanilá jízda proměnila v zoufalé supění srovnatelné s bojem o přežití. V této situaci byli v celém loňském roce přední výrobci v celé Evropě.
Přitom ještě koncem roku 2007 byly prognózy veskrze optimistické. Na otázku, jak dlouho ještě evropský trh poroste, odpověděl v září 2007 Hubertus Troska, ředitel automobilky Mercedes pro užitková vozidla, takto: „Doufám, že ještě hodně dlouho. Jsme pochopitelně rádi, že situace je taková, jaká je, nicméně jsme realisté a víme, že jednou se růstový trend zlomí. Všichni víme, že silniční autodoprava je odvětví velmi náchylné na výkyvy ekonomiky. O rok 2008 se bát nemusíme, protože ten nám už z velké části pokryjí letošní objednávky, ale rok 2009 je ještě hodně daleko. Už před nějakými třemi lety analytici předpovídali, že v roce 2007 trh oslabí, ale nestalo se tak. Musíme si držet palce.“
V roce 2009 už ale držení si palců nepomohlo. Podle sdružení Evropských výrobců automobilů ACEA se evropské registrace nových užitkových vozů v roce 2009 propadly od 32,4%, tedy jednu třetinu. Celkem bylo loni na evropském trhu zaregistrování 1 706 996 užitkových automobilů, z čehož ovšem převážnou většinu (1 421 770) byly lehké vozy do 3,5 tuny.
V této kategorii činil propad 30,3%; podstatně více se na něm podepsaly východo- a středoevropské země (-49,7%), méně západní Evropě – 27,9%. Relativně nejlépe dopadla Francie (necelých 19%), nejhůře Lotyšsko (-78%). Papírové výsledky České republiky (-67,6%) nelze brát úplně vážně, neboť výsledek je deformován zavedením možnosti odpisu DPH u osobních vozů a tudíž odlivem přestaveb osobních vozů na N1, které tvořily v ideji užitkových vozů velmi podstatnou část.
Nás však mnohem více zajímají výsledky v kategorii nad 3,5 tuny. Zde bylo zaregistrováno 245 915 nákladních automobilů, v relativním vyjádření o 43,8% méně než v roce 2008. Trh i zde táhly dolů především nové členské země EU (-63,6%), zatímco západní Evropa byla o něco stabilnější (-40,2%). Jak vypovídají čísla uveřejněná na str. 7 v rubrice autobusiness, v ČR se prodej v kategorii N2 a N3 propadl o 55%.
Prodej trucků nad 16 tun v Evropě loni oslabil o 47.9% na 164 645 vozidel. Autobusů se prodalo 39 311 a o 19,5% méně než v předchozím období.
A co pneumatikáři
Je logické, že krize v automobilovém sektoru negativně ovlivnila prodej pneumatik v první výbavě, stejně jako útlum ve výkonech silniční autodopravy oslabil prodej nákladních pneumatik v náhradní potřebě. Stejně tak nepřekvapí, že propad v první skupině byl řádově větší než ve druhé; zatímco poptávka po nových vozidlech prakticky zamrzla a mnohdy se opravdu blížila nule, poptávka v náhradní potřebě spíše utrpěla úspornými a racionalizačními opatřeními autodopravců než nějaký dramatickým propadem poptávky po přepravních službách. Odhady se různí, střed lez hledat někde na minus 30 procentech u první výbavy a minus patnácti procentech u náhradní potřeby. Míněno za celý rok, přičemž v prvním pololetí byly propady obecně mnohem citelnější.
Za této situace bylo hlavním cílem výrobců pneumatik alespoň následovat tržní trendy a udržet si tržní podíly. V tomto směru nedošlo na evropském trhu k žádným dramatickým změnám. Pozici lídra si drží Michelin s podílem 32%, následuje Goodyear Dunlop (18%) před Continentalem (16%). Čtvrtou příčku zaujímá Bridgestone (13%), zatímco kdo je pátým nejsilnějším hráčem na evropském trhu, není momentálně úplně jasné. Faktem je, že jedním z mála „vítězů“ turbulentního roku 2009 je korejský Hankook, který navzdory krizi rostl (nabízí se paralela s korejskými automobilkami, které obstály podobně…), takže si ukrojil i větší tržní podíl. Za to bude oněch 9%, které Hankook sám uvádí (viz tabulka na straně 4) na úkor značky Pirelli, který by tak byla odsunuta až na šesté místo pomyslného žebříčku, nelze potvrdit. Pravdou však bude, že penetrace značkami Pirelli a Hankook bude v nákladním sektoru nyní velice podobná.
Jak hodnotí rok 2009 v sektoru nákladních pneumatik čeští obchodníci?
Celá článek si přečtšte v PR 1/10