Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 09 » Termín značení pneumatik je nejistý
Evropská komise (EK) se ve své snaze chránit životní prostředí a usilovat o co nejnižší spotřebu pohonných hmot nezaměřuje jen na motory silničních vozidel, ale také na jejich pneumatiky. Zatím nejvýznamnější směrnici k této problematice přijala 23....
Evropská komise (EK) se ve své snaze chránit životní prostředí a usilovat o co nejnižší spotřebu pohonných hmot nezaměřuje jen na motory silničních vozidel, ale také na jejich pneumatiky. Zatím nejvýznamnější směrnici k této problematice přijala 23. května 2008.
Pokud směrnice projde Evropským parlamentem a radou ministrů EU, pak by vozidla v členských zemích EU měla být od roku 2012 povinně vybavena pneumatikami s nízkým valivým odporem a systémem pro sledování tlaku v pneumatikách. A pokud se prosadí názor tří generálních ředitelů EK, pak by měl být v témže roce zaveden i nový systém pro hodnocení a značení pneumatik: Koneční spotřebitelé by jeho prostřednictvím měli být informováni o hodnotách valivého odporu, o přilnavosti za mokra (brzdném výkonu) a o hlučnosti pneumatiky. Okolnostmi možného zavedení rozpoznávacího značení pro pneumatiky se ve své tiskové zprávě zabývá poradenská firma Pilot: Projekt GmbH z Hannoveru.
Problematiku pneuznačení (tyrelabel) má v EK na starost Alix Chambrisová, vedoucí oddělení Nové a obnovitelné zdroje energie v rámci generálního ředitelství EK pro energii a dopravu. Podle ní se krátce po přijetí směrnice EK sešli v Bruselu experti z řad politiků, ekonomů a vědců, aby možnost zavedení pneuznačení prodiskutovali. Naprostá většina z nich se vyslovila pro zavedení značení, pouze experti z německého ministerstva dopravy se domnívají, že značení by mělo být povinné u pneumatik pro osobní a lehká užitková vozidla, nákladní pneumatiky by nadále měly zůstat bez značení. Podle Chambrisové oddělení Nové a obnovitelné zdroje energie nyní pracuje na podrobném návrhu nové směrnice. Tento návrh musí být nejprve odsouhlasen dalšími dvěma ředitelstvími EK – Pro podnikání a průmysl a Pro životní prostředí. Podle prvních informací panuje v názoru odborníků ze zmíněných ředitelství shoda.
Günter Verheugen, komisař EU pro podnikání a průmysl, nedávno prohlásil, že „výzkumy ukazují, že lze vyrábět pneumatiky, jež vykazují dobré výsledky, jak pokud jde o valivý odpor, tak i záběr na mokru a hlučnost“. „Proto nepřistoupíme na žádné kompromisy, pokud jde o bezpečnost pneumatik,“ zdůraznil Verheugen. Existují však různé názory na to, kdy padne ohledně značení konečné rozhodnutí. Chambrisová očekává, že návrh EK bude v nejbližší době předložen Evropskému parlamentu a radě ministrů a že v těchto grémiích by měl bez problémů projít. Pak by nic nebránilo tomu, aby byla směrnice schválena již v roce 2009. Poté, co se směrnice aplikuje do národního práva v jednotlivých členských zemích, mohlo by být značení skutečně zavedeno v roce 2012. Tento časový plán však zpochybňuje Ian Knowles, vedoucí oddělení autoprůmyslu v generálním ředitelství pro podnikání a průmysl. „Generální ředitelství Energie a doprava dosud nedodalo pro pneuznačení žádné standardy a přesný časový plán mi také až dosud není znám,“ řekl Knowles.
Celý článek si přečtěte v PR č. 1/09.