Nabídka pro opozdilce
Podle výsledků akce „Kontrola pneumatik“, kterou uskutečnila společnost Goodyear v České republice krátce před Vánoci, bylo v té době již téměř 90 procent vozů vybaveno zimními plášti. Přesto jsme byli zvědavi, co mohou právě v tuto dobu nabídnout...
Podle výsledků akce „Kontrola pneumatik“, kterou uskutečnila společnost Goodyear v České republice krátce před Vánoci, bylo v té době již téměř 90 procent vozů vybaveno zimními plášti. Přesto jsme byli zvědavi, co mohou právě v tuto dobu nabídnout opozdilcům pneuservisy v okolí Prahy.
V polovině prosince sezona pro pneuservisy samozřejmě ještě nekončí, ale už podle shora uvedeného průzkumu se dá předpokládat, že drtivá většina zákazníků, kteří měli o nákup a montáž zimních plášťů zájem, bude v té době již obsloužena. Zejména, když od počátku listopadu 2008 platí povinnost užívat na vyznačených úsecích našich silnic zimní výbavu. Právě proto nás zajímalo, s jakou nabídkou a kvalitou služeb by mohl počítat pozdní zájemce o zimní „obutí“ a „přezutí“ v čase, kdy se servisy již pomalu začínají připravovat na jaro. Dá se říci, že jsme se – snad až na jednu výjimku – setkali se standardní nabídkou služeb.
K otestování jsme si tentokrát vybrali středočeské město Kladno. Zvolili jsme si je mimo jiné proto, abychom zjistili, jak tamní pneuservisy čelí silné konkurenci, jež pro ně představuje necelé tři desítky kilometrů vzdálená česká metropole. Ukázalo se, že hlavní zbraní v konkurenčním boji je tu cena.
Jednotlivé provozovny jsme vybrali náhodně, tak jak nám je nabídl internetový vyhledávač, nebo trocha neplánovaného bloudění Kladnem. Ve zvolených servisech jsme pak vystupovali jako potenciální zákazníci, kteří si přejí koupit a nechat namontovat zimní pneumatiky na auto Škoda Fabia Combi, a to v rozměru 185/65 R14. Všímali jsme si přitom šíře nabídky, termínu pro dodání plášťů i pro provedení montáže a pochopitelně cen. Zároveň jsme projevili naléhavý zájem o zimní pneumatiky na starší vůz Toyota Yaris – ovšem pouze o dvě s rozměrem 175/65 R14. Žádali jsme přitom informaci, zda neodporuje předpisům, když vozidlo bude mít vpředu i vzadu pneumatiky sice se zimním vzorkem, ale vždy dvě a dvě rozdílných značek.
Tradičně jsme věnovali pozornost i tomu, zda majitel provozovny investoval do značení, které by k němu přivedlo nové zákazníky, a do poutačů, jež mohou přilákat pozornost kolem jedoucích nebo kolem jdoucích řidičů. Hodnotili jsme rovněž polohu servisu z hlediska dostupnosti, výskytu potenciálních zákazníků a možnosti parkování. Porovnávali jsme i vnější a vnitřní vzhled provozovny a odhadovali, do jaké míry tím může v zájemcích o služby pneuservisu vzbudit důvěru. Samozřejmě jsme sledovali i úroveň jednání se zákazníkem.
Kanárek na vsi Jako první jsme ještě před vjezdem do Kladna směrem přes Lidice navštívili obec Makotřasy, kde pod číslem 18 sídlí firma A&A Pneumatiky, která patří do servisní sítě Point S. Po odbočení z hlavní silnice je cesta k pneuservisu dobře značená. Objekt má výraznou, kanárkově žlutou barvu, a proto jej lze stěží přehlédnout. Dostatečně velké nápisy na budově a venkovní stojan s litými disky nenechají nikoho na pochybách, o jaký druh služeb tu jde. Budova působí čistě a udržovaně, tedy důvěryhodně, a je před ní místo k zaparkování nejméně tří vozů. Vnitřek je rozdělen na malou administrativní část, stojany s nabídkou pneumatik i litých disků a autodílnu. Pro Fabii Combi nám zaměstnanec nejdříve nabídl pláště „Bridgestone Lassa“ (ve skutečnosti jde o značku Lassa ze společného podniku Bridgestone a turecké firmy Brisa) kus za 1410 korun, ihned k dodání, a poté, na dotaz po dalším zboží na skladě, Barum Polaris 2, kus za 1150 korun. Montáž jsou schopni provést okamžitě, během 20 minut za 540 korun. V ceně ale není vyvážení.
Ptáme se na dvě pneumatiky pro Yaris s tím, že neznáme přesný rozměr. Pracovník jej ochotně a rychle vyhledá v katalogu a na náš dotaz o možnosti použití dvou různých značek na přední a zadní nápravě správně odpovídá, že to možné je. Kromě pneuservisu provozovna nabízí opravy čelních skel, servis klimatizace, geometrii kol, rychloservis, výměnu oleje a kódování autoskel.
U šestého věžáku Pneuservis, který nám přihrála do cesty náhoda, byla firma Luďka Rohana, jež sídlí v Kladně ve Vítězné ulici. Poloha „u šestého věžáku“, jak nám ji popsal jeden z místních obyvatel, je skutečně snadno zapamatovatelná. Už proto, že ony výškové budovy jsou postaveny ve stylu socialistického realismu z přelomu padesátých a šedesátých let minulého století. Na plotě ohrazujícím rozsáhlý dvůr u poněkud omšelé dvoupatrové vily jsou velké žlutočerné poutače, které upozorňují na existenci provozovny. Pneuservis je umístěn v přízemí další dvoupatrové budovy s několika garážemi. Za oknem je vidět letitý kompresor, nápis na dveřích nás vybízí, abychom použili zvonek. Po několikerém zvonění se v prvním patře otevírá okno, z něhož se vyklání muž, zřejmě majitel. Vysvětluje nám, že se nyní v dílně nezdržuje, protože „zákazníci nechodí“. Ptáme se po zimních pneumatikách na Fabii a muž nad našimi hlavami mávne rukou s tím, že už vše prodal. Pak se ale zarazí, a nesměle se zeptá, zda nechceme pláště nové. Když přitakáme, nabízí nám k našemu překvapení Goodyear Ultragrip, kus za 1250 korun, poslední čtyři, které má na skladě. Za montáž si účtuje 500 korun a je schopen ji provést do hodiny. Pokud jde o Yaris, opět jsme odkázáni na vyprodané zásoby. Místo toho dostaneme zdarma radu, že výrobce plášťů musí být stejný pouze na kolech jedné osy. Muž však zjevně nemá zájem pro nás takové pneumatiky objednat. Loučí se s námi s odkazem na své telefonní číslo napsané na dveřích dílny a zavírá okno.
V „motoristické“ zóně
Dílem náhody je také naše návštěva v pneuservisu ib Pneu, který sídlí v ulici Smečenské číslo 145. Provozovna sice leží v okrajové části města, ale výhodou je, že v její bezprostřední blízkosti stojí nejen čerpací stanice Olymp-oil, ale především prodejní servisy Škoda, Seat a Hyundai. Pneuservis je nápadný hlavně rozlehlým otevřeným skladem nových i použitých plášťů, na jehož jednom konci je kancelář a na opačném dílna. Řidiče projíždějící kolem láká velký barevný poutač umístěný u kraje silnice, na němž stojí: Akce! A dále se skví nabídka zimních pneumatik: 165x70x13 za 699 korun, 185x60x14 za 899 korun, 195x65x15 za 1099 korun a 205x55x16 za 1399 korun. Kromě toho se u plotu blyští dva stojany s litými koly a před kanceláří stojí přívěsné vozíky, které tu půjčují. Dále zde prodávají tážná zařízení, autobaterie a částečně i tuningové vybavení. Přímo před pneuservisem mohou zaparkovat tři vozy, stačí sjet ze silnice. Dostatek místa na parkování je ale i před přilehlými autoservisy. Provozovna působí na první pohled udržovaně a budí tím důvěru, kterou nezklame ani pracovník v kanceláři. Pro Fabii Combi nám pohotově nabízí pneumatiky West Lake kus za 899 korun, které může ihned, zhruba za 30 minut, namontovat. Kompletní montáž přijde na 500 korun. Vzorek pneumatiky se nám zamlouvá, nicméně víme, že jde o výrobek pocházející z Číny, a tak se ptáme na možnost dalšího výběru. Prodejce uvádí značky Barum a Michelin, které by však musel objednat. Nemá je skladem, „protože jsou příliš drahé“. Pokud jde o Yaris, neváhá a nabízí rovněž West Lake, kus za 850 korun. Dvě stejné na jednu osu, což je v souladu s předpisy. Loučíme se a s navštívenkou v kapse odjíždíme do Unhošťské ulice 1306, kde se nachází pneuservis Barum Centrum Praha – Kladno.
Žlutomodrá klasika
Ve srovnání s ostatními místními provozovnami je to největší a na první pohled nejlépe působící servis, který na sebe poutá pozornost nápisy a reklamními prvky v typické kombinaci žluté a modré barvy. Po vjezdu do moderního areálu se ocitáme na vybetonovaném dvoře, kde v půlkruhu proti nám je pět uzavřených montážních stání a úplně vlevo velká zasklená kancelář s přepážkou techniků vybavená počítačem a stojanem s nabízenými zimními plášti. Jeden ze dvou přítomných techniků nás k němu hned vede, aby nám ukázal Barum Polaris 2, kus za 1203 koruny s třicetiprocentní slevou. Polaris nám doporučuje pro Fabii Combi jako první volbu. Zřejmě díky pověsti a zázemí velké firmy si tu mohou dovolit požadovat za kompletní „přezutí“až 900 korun. Pro Yaris nám nabízejí stejný typ pláště jako na Škodu, tentokrát za 1153 korun, s poznámkou, že zákon pouze ukládá, aby na jedné nápravě byl jeden druh pneumatik, o stejné značce pro obě nápravy však nehovoří. Kromě pneuservisu, ke kterému patří i huštění plynem a sezónní uskladnění pneumatik, zde nabízejí rovněž výměnu brzdových destiček, výfuků, baterií, oleje a filtrů nebo seřízení geometrie a dezinfekci klimatizace. Odcházíme bohatší o další navštívenku a směřujeme zpět do středu Kladna do provozovny Autosklo servis Kladno, která je na adrese Dukelských hrdinů 1652.
Do centra jen skok Servis nacházíme v rušné části města, nedaleko autobusového nádraží. Oranžové poutače jej činí dostatečně viditelným pro řidiče projíždějící centrem oběma směry. S parkováním před provozovnou mohou být sice potíže, ale samotný servis je umístěn v poměrně rozsáhlých garážových prostorách, kam se auta zákazníků pohodlně vejdou. Vstupujeme dveřmi ve vjezdových plechových vratech a hned se nás ujímá přítomný technik. Poté, co vyslechne naše přání, odvádí nás k několikapatrovému stojanu a předvádí Barum Polaris 2, kus za 1090 korun ihned k dodání. Za montáž všech čtyř kol by si účtoval 450 korun. Totéž nabízí pro Yaris, ovšem přirozeně jen pro jednu osu, což, jak správně konstatuje, zákon nezakazuje. K dojednání termínu „přezutí“, jež podle něj trvá asi 20 minut, nás odvádí do kanceláře, kde sympatická technička hledá volná okénka v diáři. Kromě běžného pneuservisu prodává Autosklo servis Kladno také litá kola a – jak už je zřejmé z názvu – provádí výměnu a opravy skel, montáž tažných zařízení a výměnu olejů.
Závěr Jak již bylo řečeno, kladenské pneuservisy čelí pražské konkurenci především nižší cenou. V každé z navštívených provozoven nám nabídli nejméně jednu sadu zimních pneumatik v cenovém rozpětí od 900 do 1400 korun za kus, které měli přímo na skladě. Úplné přezutí všech čtyř kol byli schopni provést většinou bez čekání za 20 až 45 minut. Cena kompletní montáže se pohybovala kolem 500 Kč, jen v Barum centrum Praha – Kladno si účtovali téměř dvojnásobek. Až na jedinou výjimku nám ve všech pneuservisech také nabídli, že pro nás objednají dražší pláště od jednoho nebo dvou výrobců. Personál byl ve všech místech, která jsme navštívili, ochotný a informovaný. Nesetkali jsme se s tím, že by někdo vůbec nevěděl, zda na přední a zadní ose mohou být zimní pneumatiky různých značek. Všechny servisy jsou umístěny na zákaznicky dostatečně atraktivních místech a jsou vybaveny vhodnými nápadnými poutači. Vnější vzhled objektů i jejich interiér až na provozovnu „u šestého věžáku“ budil důvěru. Možnosti parkování, kromě pneuservisu v centru města, byly dostatečné.