Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 08 » Systém zpětného odběru je vyhovující

Systém zpětného odběru je vyhovující

 
image1205

Společnost TASY s.r.o. (do roku 2004 Zdeněk Ševčík – TASY) se sídlem v Mokré u Brna se sběrem, tříděním a ekologickým zpracováním použitých pneumatik zabývá již 17 let. Od svého vzniku společnost zajišťovala sběr pneumatik z celé České republiky i...

 

Společnost TASY s.r.o. (do roku 2004 Zdeněk Ševčík – TASY) se sídlem v Mokré u Brna se sběrem, tříděním a ekologickým zpracováním použitých pneumatik zabývá již 17 let. Od svého vzniku společnost zajišťovala sběr pneumatik z celé České republiky i ze Slovenska. Ročním zpracovaným množstvím vždy patřila k největším na domácím trhu. Aktuální situaci v oblasti zpětného odběru a recyklaci pneumatik objasnil Pneu revue jednatel společnosti Zdeněk Ševčík.

Kromě sběru a zpracování použitých plášťů se firma TASY zabývá také protektorováním pneumatik. Byť místní protektorovna patří k těm menším, 8000 nových kol ročně jistě není zanedbatelným číslem. Další aktivitou společnosti je pak prodej nových pneu, jak v rámci maloobchodu, tak i velkoobchodu. Společnost zároveň provozuje tři pneuservisy – v Mokré, Brně-Slatině a Brně-Vinohradech. Od roku 2003 pak TASY, v rámci rozšiřování služeb pro zákazníky, začala nabízet i služby mobilního pneuservisu.

Začátky v cementárně
Hlavní podnikatelskou aktivitou ovšem stále zůstává recyklace starých pneumatik. Vždyť jen za minulý kalendářní rok jich TASY sesbírala 32 600 tun. Po celé republice má dnes společnost rozestavěných přes 100 kontejnerů, z nichž každý pojme čtyři až pet tun starých pneumatik.

„Začali jsme fungovat jako jákasi místní organizace zdejší cementárny v oblasti zajištění starých pneumatik jako náhradního energetického zdroje. Od samotného počátku v roce 1991 až do roku 2002 tato činnost prakticky nebyla upravena žádným zákonem, takže jsme byli omezeni jen kapacitou cementárny,“ popisuje začátky podnikání Zdeněk Ševčík. Ve světě se začalo starých pneumatik jako energetického zdroje pro cementárny užívat již v šedesátých letech minulého století, takže tato technologie bylo na začátku let devadesátých již dostatečně prověřena.

Pneumatiky kromě využití jako náhradní tepelný zdroj (jedna tuna pneumatik dokáže nahradit energii až 750m3 zemního plynu) poskytují také technologickou surovinu, protože v nich obsažené železo a síra jsou stoprocentně materiálově využity při výrobě cementu. Cement se vyrábí v silném zásaditém prostředí a to je tudíž velmi vhodné ke spalování pneumatik, neboť síra se naváže na vápenité prvky a není vypouštěna do ovzduší. Tento princip by například nebylo možné uskutečnit při spalování v elektrárně.

Orientace na český trh
TASY se na rozdíl od jiných firem orientovala od samého počátku na českého zákazníka, i když odběr použitých pneu ze zahraničí byl cenově výhodnější. „U nás sice nebyl až do roku 2002 zpětný odběr pneu nijak omezen, do budoucna se však s nějakou právní úpravou dalo počítat, a tak jsme si již od začátku pěstovali hlavně českou klientelu,“ říká k tomu jednatel společnosti. Ze zahraničí firma vozila vždy pouze tolik, kolik jí z českých zdrojů chybělo k plnému zajištění provozu cementárny v Mokré. Podíl pneu sesbíraných na českém území se však neustále zvyšoval, a tak od roku 2000 už společnost žádné pneumatiky ze zahraničí nedováží.

Navíc od 1. ledna 2002 nabyl účinnosti zákon č. 185/2001 o odpadech, který znamenal zavedení odpovědnosti výrobce či importéra pneumatik za jejich zpětný odběr. TASY tak s těmito importéry začala intenzivně spolupracovat. Velmi pozitivní vliv zde měla stávající spolupráce TASY s importéry, neboť od většiny z nich již kupovala nové pneumatiky v rámci svých aktivit v oblasti pneuservisu a prodeje pneumatik. Navíc s Barumem, největším českým výrobcem pneumatik, spolupracovala firma na zpětném odběru již dlouho předtím.

Dnes tak kromě Barumu, o který se TASY dělí napůl s dánskou firmou Marius Pedersen, spolupracuje společnost prakticky se všemi většími importéry. Jmenovat můžeme Michelin, Goodyear, Bridgestone, Matador, Pirelli či domácího výrobce Mitas. Posledním přírůstkem do rodiny se nedávno stal finský ímportér Nokian Tyres. TASY spolupracuje také s menšími importéry či fyzickými osobami dovážejícími pneumatiky ze zahraničí, ač jejich objemy zpětných odběrů se s velkými koncerny nedají srovnávat. „Snažíme se domlouvat s lidmi, kteří jsou seriózní a svých zákazníkům se snaží zpětný odběr pneu skutečně zajistit,“ vysvětluje pak Ševčík a pokračuje: „Naopak se nám příliš nechce podporovat různé filuty, kteří by s námi chtěli pouze uzavřít smlouvu o zpětném odběru, aby byli vykrytí, a v životě od nich žádnou pneumatiku neuvidíme. Nechceme být tiskárnou smluv, která rozdává alibi na všechny strany!“

Na námitku, že TASY může být ve svých obchodech ve střetu zájmů, když by zkušenosti získané v odběru starých pneumatik mohla využít k obchodu s novými Zdeněk Ševčík pohotově reaguje: „Je to nesmysl. Taková taktika by nám mohla vycházet pár měsíců, možná půl roku. Pak by mi importéři sami rázně vysvětlili, že takhle to nejde.“ Oba druhy činnosti tak má firma přísně odděleny.

Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 1/08.



 
 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz