Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 08 » Pneumatiky a decibely
V říjnu minulého roku předložilo Evropské sdružení výrobců pneumatik a kaučuku (ETRMA) komisaři EU pro podnikání a průmysl Günteru Verheugenovi návrh na snížení hlukové zátěže způsobované pneumatikami. Sdružení jím reagovalo na návrhy EU a...
V říjnu minulého roku předložilo Evropské sdružení výrobců pneumatik a kaučuku (ETRMA) komisaři EU pro podnikání a průmysl Günteru Verheugenovi návrh na snížení hlukové zátěže způsobované pneumatikami. Sdružení jím reagovalo na návrhy EU a probíhající diskuzi o tomto problému.
V návrhu se sdružení, které vede výkonný ředitel Pirelli Tyre Francesco Gori, zavazuje ke snížení hluku generovaného pneumatikami o dva decibely a dále o snížení emisí kysličníku uhličitého o 5 gramů na kilometr. Cestou k tomu má být zejména snížení valivého odporu pneumatik a prosazování systémů na sledování tlaku vzduchu v pneumatikách (TPMS – Tyre Pressure Monitoring System).
Navrhované dobrovolné snížení o dva decibely zaostává za hodnotami, které doporučuje analýza tzv. Fóra evropských ústavů pro výzkum silničního provozu objednaná Evropskou komisí. Cílem zadané studie bylo shromáždit podklady, které umožní doplnit direktivu EU 2001/43/EC právě v oblasti redukce hluku vyvolávaného pneumatikami. Doporučení zmíněné studie uvádí, že snížení hluku o tři decibely v krátkodobém horizontu je zcela reálné a že v delším horizontu lze uvažovat dokonce o pěti decibelech.
ETRMA jako odborná organizace sdružující zpracovatele kaučuku a výrobce pneumatik zdůrazňuje, že výrazných úspěchů na poli hluku lze také dosáhnout volbou vhodnějších materiálů při výstavbě povrchů vozovek a zabráněním dovozu výrobků, které hluboko zaostávají za standardy Evropské unie. Je paradoxem EU, že na jedné straně nakládá na bedra unijních výrobců stále těžší břímě co do ekologických a bezpečnostních parametrů (což je určitě v pořádku), na druhé straně však strpí dovoz produktů, které za evropskými zaostávají v tomto směru o celé dekády. Vyvinuté úsilí tak částečně přichází vniveč, nemluvě o nerovných konkurenčních podmínkách výrobců EU na jedné straně a mimoevropských na straně druhé.
Do diskuze se zapojují nové a nové subjekty, které často „nahrávají“ názoru Evropské komise. Příkladem je Evropská federace pro dopravu a životní prostředí, která podporuje požadavek na snížení hlukové zátěže o pět decibelů. Federace uvádí, že nadměrný dopravní hluk stojí Unii ročně kolem 40 miliard eur, přičemž z 90 % jsou na vině osobní vozidla a menší nákladní automobily. „Současná direktiva č. 2001/43/EC byla nefunkční ještě dříve, než vstoupila v platnost,“ uvádí se v jednom z dokumentů Federace. Zastává názor, že limity byly nastaveny tak nízko, že jim vyhovují prakticky všechny pneumatiky. Současná legislativa je pozadu o několik let a snaha Komise zavést nové standardy od roku 2012 toto zpoždění ještě prohloubí.
Testy ukazují, že největším zdrojem hluku silniční dopravy je odvalování pneumatik osobních vozidel v rychlostech nad 40 – 50 km/h. Na tom podle Evropské federace pro dopravu a životní prostředí existuje mezi odborníky zásadní shoda. Z toho vyplývá, že nejrychlejší a nejefektivnější metodou, jak dosáhnout na tomto poli zásadního zlepšení, je používání tišších pneumatik. Podle Federace výrobci pneumatik s rezervou splňují současné standardy a většina pneumatik je dokonce přibližně o 3 decibely tišší, takže redukce o pět decibelů je reálným požadavkem.