Matador Winter Grip 2008
Zimní pneumatiky se nejlépe testují na sněhu, ledu a namrzlé vozovce. Takové podmínky však v několika posledních zimách v našich končinách většinou chybějí, a tak nezbývá, než je hledat v horách. Slovenský pneumatikářský podnik Matador proto pozval...
Zimní pneumatiky se nejlépe testují na sněhu, ledu a namrzlé vozovce. Takové podmínky však v několika posledních zimách v našich končinách většinou chybějí, a tak nezbývá, než je hledat v horách. Slovenský pneumatikářský podnik Matador proto pozval účastníky již třetího Matador Winter Gripu do hor, konkrétně do střediska Šachtičky v podhůří Nízkých Tater.
Akce typu Winter Grip mají za úkol seznámit novináře, dealery a obchodní partnery výrobce se zpravidla jednou novinkou výrobního programu a zároveň jim poskytnout příležitost vyzkoušet si ji v praxi. Letos byla touto novinkou pneumatika Nordicca 59, která navazuje na svou předchůdkyni s pořadovým číslem 58, jež byla ve výrobě již několik let. Aktuální model předčí dosavadní v záběru na sněhu, ale zároveň si ponechává výborné chování i na zledovatělém terénu a na mokrém povrchu. To vše se však neděje na úkor dobrých vlastností na normální vozovce. V Matadoru vycházejí z poznatku, že i s vozy SUV jezdí jejich majitelé převážně v denním provozu na běžných silnicích a výlet do terénu je pro ně něčím spíše výjimečným.
Na padesát účastníků Winter Gripu, mezi nimiž byli novináři ze Slovenska, České republiky, Polska a Ruska a dealeři ze zemí střední a východní Evropy, si mohlo vyzkoušet chování pneumatik namontovaných na vozech BMW při jízdě zručnosti, slalomu na zledovatělé dráze (místním velkém parkovišti), na strmé horské komunikaci i na klikaté lesní cestě, jejíž všechny výmoly nedokázalo zakrýt ani několik desítek centimetrů sněhu a jejíž některé záludnosti sněhová pokrývka jen zhoršila. Přesvědčila se o tom posádka jednoho z vozů BMW X5, za jehož volantem seděla „sice“ žena, ale zato odbornice z prodejního zastoupení bavorské automobilky. Velký a těžký vůz se dostal do příkopu zapadaného sněhem a nebyl mu v té chvíli nic platný ani náhon na všechna čtyři kola, ani zimní pneumatiky s výborným záběrem. Když nepomohl ani klasický recept s podkládáním kol větvičkami stromů, muselo přijít ke slovu lano a další automobil, který s vyproštěním pomohl. Při jízdě z kopce se pak ukázaly skvělé brzdné vlastnosti pneumatik, od nichž vzadu odpadávaly přesné výlisky vytlačené do sněhu asymetrickým vzorkem.
Sjezdy, skluzy a smyky Dobrý záběr prokázaly pneumatiky nejlépe na strmé horské komunikaci, na níž odváděly řidičovu pozornost překrásné výhledy na panoráma Starohorských Vrchů a Veľké Fatry. Při návratu zase musel řidič dávat pozor na sněhem zapadané vymleté koryto potoka a povrch poznamenaný těžkou lesní technikou. Podmínky pro testování pneumatik i vozů prostě ideální…
Co neubrzdíš, to neukecáš, říkají profesionální řidiči o táhlých klesáních, známých například z Krušných Hor pod Cínovcem. Trefné rčení pro situaci, kdy už nejde s naloženým kamionem nic dělat. Proto se již před lety začaly na podobných místech jako pod Cínovcem stavět únikové zóny. Rozlehlé, zasněžené a z části zledovatělé parkoviště u Hotelu Šachtička bylo koncem letošního ledna jednou takovou velkou únikovou zónou, kde si všichni účastníci Winter Gripu mohli „beztrestně“ vyzkoušet smyky a skluzy všeho druhu v disciplíně oficiálně označené jako slalom. Když někdo něco neuřídil či neubrzdil, nic se nedělo, protože parkoviště je opravdu veliké…
I když provozní podmínky jsou na Winter Gripu opravdu ideální, o skutečné testování pneumatik vlastně nejde. Jednak se neměří a nezaznamenávají jakékoliv výsledky, jednak chybí srovnání s nějakým konkurenčním produktem. I tak je ale taková akce užitečná, protože někteří z účastníků mají možnost si právě jen na ní ověřit, co všechno lze – a nelze – provádět s vozem „obutým“ kvalitními zimními pneumatikami. Jak toho využili, je snad vidět z přiložených obrázků.