Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 08 » Energy Saver vítala jaro

Energy Saver vítala jaro

 
image1201

V polovině února je už v jižní Francii jaro. Silnice lemují malebné pinie, vinice a kvetoucí ovocné stromy, které spolu s teplotami kolem 14 stupňů skutečně již ohlašují nejkrásnější období roku. Cesta od marseillského letiště na okruh do Fontagne...

 

V polovině února je už v jižní Francii jaro. Silnice lemují malebné pinie, vinice a kvetoucí ovocné stromy, které spolu s teplotami kolem 14 stupňů skutečně již ohlašují nejkrásnější období roku. Cesta od marseillského letiště na okruh do Fontagne nedaleko Aix en Provence tak jakoby předznamenává náplň našeho testování: ekonomické a ekologické vlastnosti pneumatiky Michelin Energy Saver.

Premiéra již čtvrté generace „zelené“ řady pneumatik Michelin se uskutečnila sice již v roce 2007, ale do prodeje v Evropě, na Středním východě, v Jižní Africe a Jižní Americe se dostala až počátkem letošního roku. Výraz „Saver“ v jejím názvu symbolizuje úspory pohonných hmot, jichž lze používáním těchto pneumatik dosáhnout, a množství CO2, které díky moderní technologii nemuselo být vypuštěno do vzduchu. Michelin si pro snadné zapamatování těchto vlastností vymyslel vzoreček, či spíše číselnou řadu, která pneumatiku jasně charakterizuje: 1 + 4 + 1. Za touto šifrou se skrývá skutečnost, že jedna pneumatika ušetří 4 gramy CO2 na jeden kilometr a má o jeden rok vyšší průměrnou životnost než jiné pneumatiky. Do šifry by však mohla patřit ještě jiná čísla: 2 a opět 1. Pneumatiky Michelin Energy Saver ušetří totiž na jednom voze ve srovnání s běžnou konkurencí zhruba 0,2 litru paliva na 100 kilometrů, což při současných cenách pohonných hmot a při průměrném proběhu pneumatiky 45 000 kilometrů znamená finanční úsporu ve výši ceny právě jedné nové pneumatiky Energy Saver.

Odpor alfou a omegou
Všechny dosud zmíněné vlastnosti – úspornost, trvanlivost a navíc i hlučnost – mají společný základ ve valivém odporu pneumatiky. Úsilí o jeho snížení se však téměř rovná čarování, protože současně nesmí vést ke zhoršení jiných charakteristik pneumatiky, jako je přilnavost či brzdné vlastnosti. Pochopitelně, že hlavní klíč k řešení tohoto problému spočívá ve složení směsi, z níž jsou pneumatiky, respektive jejich součásti zhotoveny.

Michelin má k dispozici výzkumy a údaje od nezávislých organizací, jako je například německá TÜV nebo britská Research International, ale pro novináře má v hale u testovacího okruhu poblíž Fontagne i názorné zařízení, na němž lze snižování valivého odporu výborně demonstrovat. Zařízení má podobu jakési u-rampy s velmi rozevřenými stranami. Na rampu se dvěma vodícími drahami a celkem čtyřmi jízdními stopami se umístí dva identické vozy (v našem případě Mercedesy třídy C), z nichž jeden je vybaven pneumatikami Michelin Energy Saver a druhý sadou plášťů konkurenční značky. Poté, co se vozy pustí samospádem dolů z jedné strany rampy, zaznamenává se, kolikrát se zhoupnou na její druhou stranu, poté opět zpět atd. Při naší návštěvě vyhrály „micheliny“ o jedno a půl zhoupnutí – tedy dostatečně přesvědčivě. Účelem zařízení však samozřejmě není jen přesvědčovat novináře, ale především sloužit vlastnímu výzkumu, který se po zkouškách v laboratořích musí nutně opírat i o výsledky měření v reálných podmínkách, byť v tomto případě poněkud inscenovaných.

Trvanlivost a teplota
Spojenými nádobami jsou také trvanlivost a teplota: čím více se pneumatika při odvalování zahřívá, tím nižší je její trvanlivost, respektive životnost. Je třeba proto snížit provozní teplotu pneumatiky, což ovšem nesmí být na újmu pro změnu brzdným vlastnostem. Řešení opět spočívá ve složení směsi. K demonstraci slouží dosti staré (rok výroby 1964), ale přitom spolehlivé a zároveň dostatečně jednoduché zařízení: asi tři centimetry vysoký váleček gumy se v něm stlačuje devadesátkrát za vteřinu. Po minutě teplota válečku z kontrolního vzorku vystoupá až na 102 stupňů Celsia. U válečku ze směsi použité u pneumatiky Michelin Energy Saver se digitální teploměr zastaví na číslici 87: výsledná teplota je tedy nižší o 15 stupňů Celsia. To je v pneumatikářském řemesle opravdu hodně a vývojářům to skýtá možnost podstatného prodloužení životnosti pneumatiky – při nižších teplotách je nižší i otěr plášťů a prodlužuje se tak potenciální proběh. Při vývoji pneumatik se samozřejmě testuje více vzorků gumy z vlastní produkce. K dispozici jsou i vzorky od konkurence, ale odkud se berou, je tak trochu záhadou.

Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 1/08



 
image1202image1201
 
 
 
 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz