Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 07 » Pozor na nekvalitní závaží
Levných závaží na bázi zinku se už i nás objevilo mnoho – často se vyznačují nízkou kvalitou a některé vzorky navíc obsahují velké množství nebezpečných kovů, například kadmia. Průzkum, který provedli prémiový výrobci zinkových závaží odhalil, že...
Levných závaží na bázi zinku se už i nás objevilo mnoho – často se vyznačují nízkou kvalitou a některé vzorky navíc obsahují velké množství nebezpečných kovů, například kadmia. Průzkum, který provedli prémiový výrobci zinkových závaží odhalil, že přítomnost tohoto měkkého toxického kovu je často až 50x vyšší, než je povolená hranice.
Po relativně úspěšném přechodu na bezolovnatá závaží (od 1. 7. 2005 podle evropské normy 2000/53/EC) přichází dalších problém – velmi vysoká poptávka po surovinách v zemích jako je Čína táhne cenu kovů, používaných v závažích, směrem vzhůru. Cena zinku se za poslední dva roky zčtyřnásobila, což vedlo k tomu, že obchodníci začali dovážet množství levných závaží právě z asijských zemí. To značně podkopává cenovou politiku evropských firem – některé z nich vyrábějí své produkty ze starého zinku, čímž se vystavují kritice ohledně bezpečnosti, legálnosti a kvality těchto produktů.
Jedovaté kovy
Velcí výrobci závaží ve Velké Británii se bouří, protože čínská závaží jsou často prodávána levněji, něž je cena samotného zinku. John Halle, ředitel společnosti Trax JH (která zinková závaží vyrábí), proto došel k závěru, že materiál, ze kterého jsou závaží vyráběna, není dostatečně kvalitní. Dedukce vede nevyhnutelně k závěru, že tato levná závaží jsou vyráběna z recyklovaného zinku. Právě zde je zakopán pes – takový materiál je díky tomu, že byl používán pro různé aplikace, nečistý a je často kontaminován množstvím těžkých kovů, jako je kadmium. Vlastní výzkum společnosti tento jev ověřil a navíc zjistil, že čím levnější zinková závaží jsou, tím více kadmia obsahují. Jeden z největších evropských výrobců závaží, německá firma Dionys Hofmann, také provedla v této oblasti vlastní nezávislý test. Ten v podstatě potvrdil to, co již odhalil výzkum Trax JH. „Naše R&D oddělení muselo při zkouškách dokonce překalibrovat měřící zařízení, protože to bylo schopno měřit obsah kadmia pouze do 0,06 %. Některé vzorky ho ovšem obsahovaly až 0,2 %,“ říká Helmut Ringwald, prodejní a marketingový ředitel Dionys Hofmann. V Německu je přitom tolerance pouze 0,00001 %!
Další vyšetřování odhalilo, že některá levná závaží z asijské produkce navíc nejsou tím, čím by měla být. Takzvané bezolovnaté závaží by mělo obsahovat mezi 1,3 až 2 % olova. U testovaných produktů se obsah zinku přitom pohyboval mezi 78 až 95 %. Kvalitní evropské produkty přitom obvykle obsahují 98,9 % zinku a 1 % hliníku.
U závaží nejde jen o ekologii, ale také o kvalitu a účinnost. Firmy jako Trax a Dionys Hofmann mají další důvody, proč se vyhýbat používání odpadového zinku jako základního materiálu. Problém s kadmiem je také v tom, že se ze zinkem slučuje asi jako voda s olejem – rozdílné váhy jednotlivých kovů způsobují, že se směs dostatečně nepromíchá. Kadmium je poté v závaží rozloženo nerovnoměrně. Závaží je pak křehké a tím pádem nesplňuje účel. Zatím nebyl proveden žádný průzkum toho, jak dlouho takové závaží vydrží, ale selhání je v tomto případě jen otázkou času.
Ušetří se levnými závažími vůbec?
Důležitá je samozřejmě také ekonomická otázka. Opravdu lze nákupem levných závaží ušetřit? Podle odborníků ne – jakmile se totiž začnou v závažích vyskytovat těžké kovy, celý systém vyvažování je mimo. Výrobci možná mají nastavenou hmotnost tekutého kovu tak, aby po vychladnutí vážil 20 gramů, ale při obsahu zinku pouze 78 % to ve skutečnosti bude téměř 25 gramů. Výsledkem pak je, že žádné kolo pneuservis nevyváží napoprvé a závaží bude potřeba více. To není všechno – levné importované zboží má také často neúčinný systém přichycení závaží. To může při prudkém brždění jednoduše upadnout a ze spokojeného zákazníka udělat nespokojeného. John Halle ze společnosti Trax ví, co stojí za tvrdou prací jeho firmy – kvalita. Ta již byla letos prokázána tím, že společnost podepsala kontrakt na dodávku závaží v rámci originální výbavy pro vozy nejmenované francouzské společnosti. Navíc Trax letos poprvé za 26 let existence otevřel tři prodejny v Itálii – kontrakty získal podle vlastních slov díky výkonu a kvalitě produktů, nikoliv ceně.