Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 07 » Pneumatiky z uherských plání

Pneumatiky z uherských plání

 
image835

Do zemí střední a východní Evropy proudí výrobci automobilů a jejich dodavatelé již několik let. Místní trhy zažívají ohromný rozmach a přitom stále nabízejí levnou a kvalitní pracovní sílu a příslib dalšího růstu. Automobilky zde staví výrobní...

 

Do zemí střední a východní Evropy proudí výrobci automobilů a jejich dodavatelé již několik let. Místní trhy zažívají ohromný rozmach a přitom stále nabízejí levnou a kvalitní pracovní sílu a příslib dalšího růstu. Automobilky zde staví výrobní závody (v Maďarsku Audi a Suzuki), velké společnosti zakládají regionální centrály – a výjimkou není ani koncern Michelin. Ten zde nemá pouze centrálu pro region čtyř zemí, mezi které patří i Česká republika, ale také dva výrobní závody. Do jednoho z nich, konkrétně u východních hranic Maďarska ve městě Nyíregyháze, jsme se vydali i my. Tamní závod slaví deset let v rodině Michelinu!

Nyíregyháza leží v oblasti vklíněné mezi tři země – Slovensko, Rumunsko a Ukrajinu. Krajina je zde rovná a přehledná, rušená pouze řídkým lesním porostem a vískami, jejichž obyvatele živí převážně zemědělství. Ve více než stotisícovém městě se člověk objeví ani neví jak – v okolí silnice začnou najednou vyrůstat průmyslové objekty, prodejny automobilů, supermarkety a výrobní haly. Historické město nabízí mnoho památek a kulturních zajímavostí, přičemž mezi nejvyhlášenější patří termální jezero Sóstógyógyfürdõ, jehož voda dosahuje teploty 50°C.

V areálu závodu Michelin se produkty z kaučuku vyrábějí již 45 let. V roce 1962 odtud vycházely gumové míče a další hračky, využívající kaučuk jako jednu z hlavních surovin. Jedním z důležitých produktů byly také duše do kol, jež se zde vyráběly až do roku 1979. Právě tehdy nastal přelom a byl položen základní kámen závodu na výrobu zemědělských pneumatik v licenci firmy BF Goodrich. Druhý gumárenský závod v Budapešti v té době již nákladní pneumatiky vyráběl – v rámci tehdy centrálně řízeného hospodářství došlo k transferu části technologie sem na východ země. Portfolio sestávalo z produktů BF Goodrich a Taurus, což je v podstatě jediná původní maďarská značka pneumatik. Vznikla v roce 1973 přejmenováním tehdy státního podniku Országos Gumiipari Vállalat – Národní gumárenská společnost. Když přišla v roce 1996 privatizace a podnik se dostal do soukromých rukou, značku Taurus převzal koncern Michelin. V roce 1998 putovalo několik desítek místních zaměstnanců „na zkušenou“ do francouzských středisek Michelinu, kde se učilo technologii výroby. O několik měsíců později začala v Maďarsku výroba zemědělských pneumatik Michelin a Kleber.

Zemědělské pneu základem výroby
Poptávka po místních zemědělských pneumatikách rostla, proto závod koupil nové stroje z Francie a Polska. První rozšiřování proběhlo ještě v roce 1998. V té době továrnu také poprvé navštívil loni tragicky zesnuvší šéf koncernu Edouard Michelin. Do Maďarska dokonce zavítal i jeho otec Francois Michelin, hostem tu byl opakovaně i další významný představitel firmy René Zingraff. O kvalitě výroby v Nyíregyháze není pochyb. „Již v roce 2000 jsme byli ohodnoceni vedením Michelinu za vysokou kvalitu produkce,“ říká s hrdostí János Orha, vedoucí divize zemědělských pneu.

392 dnů bez úrazu
Jednodenní návštěva neposkytuje dostatek času k detailní prohlídce všech provozů, zejména zde Nyíregyháze, kde si závod sám připravuje většinu surovin. Naše prohlídka provozu na výrobu agri plášťů začíná vlastně až v závěrečné fázi procesu, u konfekčních strojů, na nichž se jednotlivé polotovary spojují v první předobraz pneumatiky. V místním závodě se používají dva druhy těchto konfekčních strojů (jedny z Francie a druhé z Maďarska, vyráběné přímo v Nyíregyháze). Postupně navštěvujeme i další stanoviště, která ve výrobním procesu předcházejí konfekci. Sledujeme nanášení gumy na kordové tkaniny a patní lana (kalandrování), přesné řezání již pogumovaných kordů, vytlačování běhounu a bočnic i časově synchronizovanou dopravu všech mezivýrobků na místo konfekce. Tyto operace samozřejmě známe i z jiných gumárenských podniků, výrobní postupy se liší pouze v detailech. V Nyíregyháze zaujme velmi moderně vyhlížející interiéry továrny, čistota, vynikající osvětlení a účinné odvětrání pachů. Výroba se pochopitelně neobejde bez lidí, což s sebou nese určitá bezpečnostní rizika. „Již 392 dní se tu nestal pracovní úraz,“ říká na prostranství před provozem náš průvodce János Orha. Všechny kolemjdoucí o tom informuje digitální návěstí s touto číslicí. Výborný způsob, jak „vtáhnout všechny zaměstnance do děje“ a neustále připomínat, že ochrana před úrazem je z velké části věcí každého jednotlivce.

Vulkanizace probíhá ve 26 lisech, z nichž ročně vychází 140 000 hotových výrobků – pneumatik převážně pro zemědělskou techniku. Samozřejmostí je přísná výstupní kontrola – vizuální i rentgenová. Oddělení zemědělských pneu zaměstnává celkem 300 lidí, kteří pracují ve třísměnném provozu pět nebo šest dní v týdnu, podle poptávky.

Zázemí pro pracovníky
„Zaměstnanci se u nás těší dobrým podmínkám, kromě nadstandardních platů jim nabízíme velice slušné zázemí a výhody,“ usmívá se při otázce na průměrnou výši mezd Orha. Jak taková směna začíná? „Všichni se sejdou v pracovní místnosti, kde vyslechnou základní „briefing“. I zde platí, že opakování je matkou moudrosti a že základní pravidla a zásady práce je nutné vstřebat tak říkajíc pod kůži. Hodně dbáme na komunikaci se zaměstnanci – když vyrábíte 500 pneumatik ve 20 rozměrech denně, musí všechno běžet jako po drátku,“ vysvětluje Orha. Michelin buduje zaměstnanecká centra napříč všemi svými závody, aby pomohl organizaci a správnému průběhu každé směny. K přípravě dokumentů slouží kancelář s počítačovým vybavením.

„Trend v oblasti zemědělské techniky směřuje ke stále výkonnějším a rychlejším traktorům, což se projevuje poptávkou po větších rozměrech pneumatik. Velice důležitou se pro nás stala 88palcová kategorie. V roce 2005 bylo pořízeno celkem šest nových lisů a produkce stoupla o 30 %. V poslední době se snížil odbyt značky Taurus, která zůstává poněkud ve stínu značek Michelin, BF Goodrich a Kleber. Používáme technologii výroby Michelin a Kleber, přičemž vyrábíme hlavně nejvíce rozšířené rozměry,“ poznamenává János Orha, vedoucí divize zemědělských pneumatik.

Celý článek v Pneu revue 1 / 2007



 
 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz