Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 07 » Korejci se usadili u Dunaje
Když Hankook uvažoval o investici půl miliardy eur do své první továrny v Evropě, zvolil si pro ni maďarské město Dunajváros. Právě volba této lokality ukazuje, jak významnou roli hraje střední a východní Evropa v rozvojových plánech společnosti....
Když Hankook uvažoval o investici půl miliardy eur do své první továrny v Evropě, zvolil si pro ni maďarské město Dunajváros. Právě volba této lokality ukazuje, jak významnou roli hraje střední a východní Evropa v rozvojových plánech společnosti.
Stavba u Dunajvárose poskytne společnosti řadu výhod – jednou z nejdůležitějších bude vlastní výrobní kapacita blízko významných prodejních trhů a levná, ale i vysoce kvalifikovaná pracovní síla. Celý projekt ovšem také souvisí s ambiciózním plánem společnosti do budoucna. Podle Seung Hwa Suha, šéfa evropské centrály Hankook, je strategie firmy definována několika pojmy: kvalita/inovace, služby a povědomí o značce.
Rozvoji firmy v Evropě dnes brání nutnost vozit zboží z domovských továren v Jižní Koreji a v Číně. Hankook vyrábí na 63 milionů pneumatik ročně, přičemž největší podíl připadá na korejský závod v Daejeonu, který opouští 23 milionů pneumatik ročně. I když firma zaměstnává pouze 4422 lidí, jsou její produkty známy ve více než 170 zemích světa. Výrobní závod v Evropě je k průniku na místní vysoce konkurenční trhy více než nutnou zbraní.
Rychlejší distribuce
Distribuci pneumatik na starém kontinentu nyní zajišťují čtyři regionální distribuční centra – ve Velké Británii, Německu, Nizozemsku a Francii. „Zajistit včasné a přesné dodávky zboží není vždy možné, když jsou výrobní závody umístěny na opačném konci světa,“ poznamenává Suh. Hankook dováží do Evropy přes 10 milionů pneumatik ročně jen na pokrytí objednávek pro první výbavu vozidel značek Volkswagen, Opel, Ford a další. I po náběhu výroby v Maďarsku se budou pneumatiky do Evropy stále dovážet z Koreje a Číny, čímž pomohou plánované expanzi společnosti na další trhy. Část asijské produkce bude pak určena pro mimoevropské trhy. Prodejně silný trh vidí Hankook v Rusku a budoucím objektem zájmu budou zřejmě i USA.
„Získat správnou a komplexní představu o trhu je pro Hankook nesmírně důležité – i z dlouhodobého hlediska,“ podotýká Seung Hwa Suh. Aby se Hankook na starý kontinent lépe začlenil, bude najímat do distribučních center i výrobního závodu na manažerské pozice (často i vyššího managementu) místní lidi. S tím, jak poroste množství jednotlivých regionálních distribučních center (další mají vyrůst ve Švédsku, Španělsku, Itálii, Rusku a samozřejmě v Maďarsku), poroste tak i podíl místních lidí v evropské části společnosti. Snaha začlenit se do evropského prostředí se v rámci tzv. Masters Program nevyhne ani nezávislým partnerům Hankooku – těch je v Evropě v současné době asi 1400. Díky programu získají marketingovou podporu, speciální tréninky (techniků i vedoucích pracovníků) a další výhody. Podle slov Suha je program jakýmsi „profesionálním ambasadorem značky Hankook v jednotlivých zemích“. V Čechách již tento program probíhá v prodejních místech v Mostě, Chomutově, Zubří, České Lípě, Ostravě a Plumlově.
Vývoj nesmí zůstat pozadu
Pro náležité pochopení specifikací jednotlivých oblastí je důležité mít připravený správný produkt pro správný trh – proto Hankook nepodceňuje výzkum a vývoj. Evropské technické centrum v Hannoveru funguje již od roku 1997, do blízkosti továrny však přemístěno nebude. „Je sice důležité mít inženýry blízko továrny, ale ještě více potřeba je mít R&D kapacitu v blízkosti klíčových trhů, jako například Německa. Odtud pochází i velká část automobilek, pro které dodáváme produkty v rámci originální výbavy,“ vysvětluje Suh. V technologickém centru pracuje 40 lidí, kteří mají velký podíl na vývoji technologie run-flat HRS. Místo toho, aby firma přemístila své vývojové kapacity do blízkosti továrny v Maďarsku, rozhodla se u nového závodu postavit druhé, menší vývojové centrum. Doplní jej testovací okruh.
Někteří výrobci pneumatik se do střední a východní Evropy dostávají akvizicí existující továrny. Převzetí konkurence ovšem podle Suha není řešením, i když by na něj s připravenými 500 miliony eur nepochybně měl. S akvizicí existujícího závodu by přišel nedostatek prostoru pro inovace, které Hankook u nových produktů plánuje. Cokoliv jiného, než stavba nového závodu, nezaručí vysokou kvalitu a konkurenceschopnost produktů a je jen plýtváním penězi.
„Kvalita produktů je pro nás základním mottem,“ připomněl Suh a také zopakoval, že v novém závodě nebude instalováno žádné druhořadé strojní vybavení a zařízení. S čistým svědomím se tak dá předpokládat, že v Dunajvárosi bude míra automatizace výroby mnohem vyšší, než je tomu v ostatních továrnách Hankook v Asii. Takové podmínky by měly zaručit vysokou efektivitu výroby.
Zákazníci i v Čechách a na Slovensku
Pro nový závod je důležitá také blízkost automobilek. Dunajváros je blízko nové továrny Kia, jež byla otevřena koncem roku 2006 ve slovenské Žilině a bude vyrábět až 300 000 vozů ročně. Další je závod Hyundai v Nošovicích, kde by se po roce 2008 mělo vyrábět také až 300 000 aut ročně. Pro Hankook jsou tyto aspekty obzvláště důležité, protože pro obě korejské automobilky dodává pneumatiky jako originální výbavu. Dunajváros je také vzdálen pouhých 65 km od Budapešti, hlavního města Maďarska a důležitého obchodního centra střední a východní Evropy.
První pneumatika Hankook má být v Maďarsku vyrobena v červnu letošního roku a ještě letos má kapacita závodu vzrůst 1,3 milionu osobních a lehkých užitkových pneumatik. V roce 2008 by pak měla dosáhnout pěti milionů pneumatik ročně, na konci desetiletí pak zmiňovaných 10 milionů.
Celý článek si přečtete v Pneu revue 1 / 2007