Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 07 » Jednotné označení
Evropská Unie představila návrh, podle kterého by se všechny míry používané na evropských trzích měly převést na metrický systém – zjednodušeně řečeno nahradit palce centimetry. Nařízení 80/181EEC chce také skoncovat s dvojitým značením, které se v...
Evropská Unie představila návrh, podle kterého by se všechny míry používané na evropských trzích měly převést na metrický systém – zjednodušeně řečeno nahradit palce centimetry. Nařízení 80/181EEC chce také skoncovat s dvojitým značením, které se v současné době běžně používá. Legislativa by měla vstoupit v platnost 1. ledna roku 2010 – tedy za pouhé tři roky.
Pokud nařízení opravdu začne fungovat, přinese s sebou spoustu komplikací – mimo jiné i pro gumárenský průmysl. Právě pneumatiky totiž využívají kombinaci při značení kombinaci palců a milimetrů. Téměř ve všech případech jsou průměry pneumatik uváděny v palcích a šířka v milimetrech. Změna by si vyžádala úpravu tisíců výrobních forem a také přejmenovaní 16palcové na 40,64 centimetrovou pneumatiku.
Federace výrobců pneumatik se k situaci vyjádřila dost jasně: „Takové nařízení bude mít vážný vliv na průmysl samotný, ale také na uživatele produktů. Krok by mohl narušit světový obchod s pneumatikami, jež je základem tohoto průmyslu. Jistě by způsobil mnoho praktických problémů, značné zmatení motoristů nevyjímaje.“
Na druhé straně muselo v posledních letech mnoho výrobců pneumatik měnit bočnice svých produktů podle nových standardů. Na firmy je vyvíjen stále větší tlak, aby na pneumatikách uváděli nové společné znaky. Není to tak dlouho, co značky DOT a E-Mark vyžadovaly pouze Spojené státy Americké. Nyní musejí být tyto znaky zobrazené na pneumatice vyráběné v Austrálii stejně jako v Saudské Arábii.
Čína o sobě opět nechává slyšet. „Lidová republika představila vlastní schvalovací označení nazvané CCC. Schválení je udělováno podle rozměrů pro každý výrobní závod zvlášť. Aby to Číňané ještě zkomplikovali, musí být schválení každý rok přezkoumáno licencovaným konzultantem,“ řekl Peter Taylor, ředitel Asociace výrobců pneu ITMA a dodává: „Ani tady to nekončí – všichni, kdo do Číny dovážejí pneu (ať již na trh první výbavy nebo do oblasti aftermarketu), musejí na svých produktech novou značku mít. Takže každá forma, kde se pneu pro tamní trh lisuje, musí být náležitě upravena. To samozřejmě stojí obrovské peníze.“
Bude se tedy muset v roce 2010 v gumárenském průmyslu opravdu všechno měřit v milimetrech? Možná ne. Kolečka Evropské Unie se netočí tak rychle, jak by se občas zdálo a nařízení jsou často na své cestě k prosazení upravována. Ale to je na jiný článek. Ještě jedna úvaha – na čí popud může podobná regulace vzniknout? Určitě ne od zákazníků. Co vlastně konečný uživatel, gumárenský průmysl nebo samotná Evropa získá tím, když bude místo 15palcové pneumatiky používat 38,1 centimetrovou?