Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 07 » Gumárenský průmysl ve střední a východní Evropě

Gumárenský průmysl ve střední a východní Evropě

 
image831

V Polsku trh s pneumatikami roste. V roce 2005 zde bylo prodáno 7,67 milionu osobních pneu (meziroční nárůst 4 %) a další růst mezi 7 a 8 % se očekává. V roce 2006 bylo na polském trhu náhradní spotřeby prodáno asi 8,2 až 8,3 milionu pneumatik. Mezi...

 

V Polsku trh s pneumatikami roste. V roce 2005 zde bylo prodáno 7,67 milionu osobních pneu (meziroční nárůst 4 %) a další růst mezi 7 a 8 % se očekává. V roce 2006 bylo na polském trhu náhradní spotřeby prodáno asi 8,2 až 8,3 milionu pneumatik. Mezi nejvíce rostoucí segmenty patří vysokovýkonné pneumatiky, zatímco budgetové značky v Polsku ztrácejí.

V lednu až srpnu 2006 prodali polští dealeři 6,64 milionu pneumatik, což se rovná meziročnímu nárůstu 18,1 %. Zájem rostl jak o zimní pneumatiky (2,39 milionu prodaných kusů), tak o letní (4,25 milionu kusů, meziroční nárůst 12,6 %). Jednou z příčin je podle studie německého institutu BFAI také fakt, že průměrný Polák jezdí za prací delší vzdálenosti, než v minulosti. Proto se také zvýšil zájem o produkty náhradní spotřeby. Průměrné platy se zvyšují a v důsledku toho stoupá počet vozidel, jež si místní lidé mohou dovolit koupit.
Mění se také struktura trhu s pneumatikami – prémiové značky sebraly část tržního podílu levným, budgetovým značkám. Objem prémiových značek stoupl z 10 % v roce 2000 na 25 % v současné době. Podíl budgetových značek naopak za stejné období poklesl z 84 na 60 %. Rostoucí technologická vyspělost automobilů také mění strukturu kupovaných produktů – mnohem více se prodávají vysokovýkonné pneumatiky s rychlostním indexem H a více. „Výrobci, kteří tento trend neodhadli včas, nyní pociťují následky. Příkladem je Debica,“ komentuje situaci zpráva BFAI.

Debica nevykrvácí
Největší polský výrobce pneumatik T. C. Debica SA patří od roku 1995 pod Goodyear, který vlastní 59,87 % akcií firmy. S tím, jak klesá poptávka po menších rozměrech pneumatik, si společnost uvědomuje, že k přežití je nutné investovat do výrobních kapacit pro vysokovýkonné pneumatiky. Debica sama tvrdí, že má nyní na polském trhu osobních a lehkých užitkových pneumatik podíl kolem 50 %. V továrně pracuje 3100 zaměstnanců, kteří ročně vyrobí 15 milionů pneumatik. To je dost velké množství – Debica je svou kapacitou v rámci Goodyearu největší závodem v Evropě a třetím největším na světě. V roce 2005 dosáhl obrat firmy 368 milionů eur, což představuje meziroční nárůst 1,4 %. Zisky ovšem zaznamenaly propad 40,1 % (z 34,2 milionů eur v roce 2004 na pouhých 18,9 milionů eur za rok 2005).

V roce 2005 vzrostl v Polsku trh s nákladními pneumatikami o 8 %. Právě nákladní pneumatiky jsou zde progresivním obchodem – s rostoucí ekonomikou se souběžně zvyšuje poptávka po silniční dopravě. Polsko navíc směřuje k tomu stát se dopravní křižovatkou východoevropských logistických společností. Tento trend bude zřejmě i nadále pokračovat díky velmi silné poptávce po nákladních vozech s nosností 16 tun. Během ledna až září 2006 bylo v Polsku prodáno 8500 vozů této specifikace, což představuje meziroční nárůst 67 %.

Bridgestone již zareagoval
Jednou z firem, která tento jev zaznamenala a již přijala první kroky, je japonský Bridgestone. Společnost oznámila stavbu výrobního závodu na pneumatiky pro nákladní vozy a autobusy v blízkosti hranic s Německem, u města Stargard Szczecínski. Japonský výrobce zde chce v příštím roce investovat 200 milionů eur a podle některých údajů dokonce i více (až 300 milionů). Závod by měl vyrábět až 5000 radiálních nákladních a autobusových pneumatik denně, což dále sníží závislost firmy na dovozu. Jde již o druhý její závod na výrobu nákladních pneumatik v Evropě – první je ve španělském Bilbau. Osobní pneumatiky vyrábí Bridgestone v polské Poznani, kam firma v současné době masivně investuje, aby výroba dosáhla až 7,68 milionů pneumatik ročně. Čistý zisk tamního závodu dosáhl v roce 2005 přes 156,7 milionů eur.

Polskému trhu osobních a lehkých užitkových pneumatik dominuje Goodyear se 49 % trhu. Na druhé příčce je Michelin s 33 % a třetí je Continental s podílem kolem 13 %. Na polském trhu náhradní spotřeby však i nadále převládají levné pneumatiky – ze všech pneumatik prodaných v roce 2005 v rámci náhradní výbavy vozidel bylo 60 % ze segmentu levných značek. Zbylých 40 % připadá na prémiové a běžné značky, přičemž v poslední době se toto číslo plynule zvyšuje.

Srbsku Vládne Tigar
Domácí značka Tigar dosahuje na srbském trhu podílu 52 %. Společnost se sídlem ve městě Pirot využívá technologickou podporu a know-how Michelinu. Soukromá firma navíc v posledních letech prodává nezanedbatelnou část výroby mimo domovskou zemi – pro Tigar je důležitá například Francie nebo Velká Británie.

V celé Tigar Group je totiž řada částí, které nefungují dostatečně efektivně. Těch by se měl Tigar buď zbavit, nebo je restrukturalizovat za pomoci zahraničního kapitálu. Gumárenskou část skupiny s názvem Tigar MH od roku 2003 ovládá koncern Michelin, jenž společně s International Finance Corporation (IFC) vlastní 50,6 % akcií. Francouzský výrobce pneumatik podle odhadů získá během letošního roku dalších 19 %, takže vlastní srbské společnosti by zůstalo pouze 30 % akcií gumárny Tigar MH. Kapitál, získaný z prodeje akcií, by se mohl použít na restrukturalizaci, nebo další nové slibné projekty. Jedním z nich by mohla být plánovaná stavba závodu na recyklování pneumatik, jež by si vyžádala investici ve výši 4,7 milionů eur.

Spojení s Michelinem pomohlo
V roce 2005 společnost Tigar zvýšila obrat na 139,5 milionu eur, z čehož připadá téměř 80 procent na výrobu pneumatik. V meziročním porovnání jde o nárůst 12 %. I když není znám vývoj v roce 2006, dá se předpokládat, že gumárenská odnož v minulém roce i nadále rostla. Až 67,6 % obratu v roce 2005 tvořil vývoz, za což si společnost vysloužila titul „Nejlepší exportér Srbska“. V praxi to znamená, že až 2,5 milionu pneumatik z roční produkce 3,2 milionu putovalo do Evropské unie, jejímž členem se chce Srbsko stát v blízké době. Pozitivní bilanci společnosti určitě pomohlo spojení s Michelinem, díky němuž bylo možné modernizovat výrobní linky v Pirotu. Východoevropská společnost se zároveň naučila držet v mezích nákladové položky. Od roku 2003 tak neustále klesají náklady na jednu vyrobenou pneumatiku. Tigar navíc do výroby zavedl nové technologie, jež zvyšují výkon pneumatik a snižují spotřebu energie. Přesné objemy produkce, která se dostane do západní Evropy, nejsou známy, ovšem i v rámci Michelinu zřejmě nejde o zanedbatelné množství. Michelin totiž značku Tigar občas používá jako hlavní značku v mezinárodní pneuservisní síti Euromaster.

Dvojka trhu na prodej
Druhou největší gumárnou v Srbsku je společnost Trayal. Tradiční státní podnik ovšem čeká velká změna – brzy bude privatizován a dostane se do soukromých rukou. Nejvyšší nabídku zatím učinil místní dodavatel energií Brikel EAD, který brzy začne jednat o detailech případného obchodu. Nabídka činí 12,6 milionů eur za majoritní podíl akcií, s tím, že firma se zavázala investovat do modernizace dalších 25 milionů eur. Ačkoliv místní média již o obchodu hovoří jako o uzavřeném, detailní jednání zatím nebyla zahájena. Brikel ovšem podle všeho podíl 76,9 % akcií získá. Privatizační agentura se snažila gumárnu prodat již na počátku minulého roku, ovšem neúspěšně. Tehdy svůj zájem o společnost vyjádřil i slovenský Matador, ovšem jednání skončila již v zárodku.

Zisk klesá
Ze tří obchodních jednotek, na které se Trayal dělí, zajišťují až 80 % obratu společnosti (52,8 milionů eur v roce 2005) pneumatiky. I zde se výroba dělí do tří srbských závodů: pro osobní, průmyslové a motocyklové a cyklistické pneumatiky. Segment osobních pneumatik přitom nejvíce těží ze spolupráce s Kleberem, s nímž firma spolupracovala již v 70. letech minulého století. Od té doby jsou produkty Trayal známé i na západoevropských trzích. V roce 2001 ovšem dolehla na společnost krize a Trayal nebyl daleko od bankrotu – z této situace firmu zachránila státní intervence. Všechny výrobní závody byly tenkrát ohroženy úplným zastavením produkce. V letech 2004 a 2005 se sice zvýšil obrat společnosti, ovšem čisté zisky začaly pomalu klesat do červených čísel. Čistý zisk za rok 2005 meziročně klesl o 68,2 % na 384 000 eur. Ve výrobním programu jasně dominují osobní pneumatiky, což odráží pozici Trayalu na domácím trhu. Firmě v Srbsku patří 23% tržního podílu, což ji řadí na druhou příčku za Tigar. Většina rozměrů z produktové nabídky firmy je prodávána na trzích Francie, Velké Británie nebo Německa. Až 58 % obratu tvoří export, kde jsou hlavní položkou osobní pneumatiky.



 
 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz