Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 07 » Důvěřujte domorodcům

Důvěřujte domorodcům

 
image880

„Trust the Natives“ neboli „Důvěřujte domorodcům“ je nové heslo společnosti Nokian Tyres, kterým akcentuje svoji tržní výhodu v oblasti vývoje a výroby zimních pneumatik. Továrna ve finské Nokii je totiž nejseverněji položenou pneumatikárnou na...

 

„Trust the Natives“ neboli „Důvěřujte domorodcům“ je nové heslo společnosti Nokian Tyres, kterým akcentuje svoji tržní výhodu v oblasti vývoje a výroby zimních pneumatik. Továrna ve finské Nokii je totiž nejseverněji položenou pneumatikárnou na světě a fakt, že finské zimy jsou stále ještě ty, které my známe spíš už jenom z Ladových obrázků, společnost staví do role „domorodců“, za něž hovoří tradice, zkušenost a dokonalá znalost drsné přírody. Za zimní novinkou společnosti, novou generací dezénu WR, jsme se však vydali ještě mnohem dál na sever, a to do města Ivalo, testovacího centra Nokianu a místa, kde lišky dávají doslova a do písmene dobrou noc.

Ivalo, jedno ze středisek Laponska, leží 300 km za polárním kruhem a dál nahoru toho opravdu již moc není. Na mapě určitě nepřehlédnete ruský Murmansk, který leží ještě o něco výš na severovýchod, výchozí bod slavné Severní mořské cesty. Do nejsevernější výspy Evropy, norského Nordkappu, to může být dalších 400 km na severozápad, a zde již začíná ledová Arktida. Ivalo však není rozhodně zapomenutým koutem světa. Nedaleké městečko Saariselkä je vyhlášeným zimním střediskem, kam proudí davy turistů z celého světa. Láká je panenská příroda, nekonečné sněhové pláně, stáda sobů, bílé noci, ale také spousta atrakcí, které místní obyvatelé vymysleli, aby se tu cizinci opravdu nenudili. Oblíbené jsou dlouhé vyjížďky na sněžných skútrech, v létě na terénních čtyřkolkách, motokáry na ledu, školy smyků či ježdění v pravých rallyových autech. Vše podle nálady a ovšemže také peněženky turisty.

Bohužel klimatické změny se nevyhnuli ani této části světa, takže sněhu bylo letos na místní poměry poskrovnu a teplota kolísala víc než obvykle. Při příjezdu jsme si okusili, co to je minus 31 stupňů, ale o tři dny později bylo Ivalo paradoxně nejteplejší místem celého Finska s teplotou kolem -10, zatímco v metropoli Helsinkách naměřili ten den -25 °C.

WR v centru pozornosti
Nokian má v Ivalu tak říkajíc druhý domov, neboť se tu nachází testovací centrum, největší a nejvybavenější testovací centrum zimních pneumatik na světě (více v bloku). Proto nepřekvapuje, že do Ivala míří z jihu Finska každé dva týdny testovací týmy, které po celou dlouhou zimu (sníh tu leží někdy od října do května) zkoušejí a vyhodnocují současné i budoucí produkty.

Ovšem ten, pro který jsme tu byli my, je určen pro středoevropské podmínky, takže si musí poradit s mnohem pestřejším spektrem podmínek než pouze s tvrdou arktickou zimou. Nokian jej proto testoval i na dalších místech, a to v Estonsku, na jihu Švédska a také v metropoli Helsinkách, kde Nokian trvale využívá k testovacím účelům 65 vozů taxislužby.

Nejčastěji citovaným technickým prvkem je v případě dezénu WR ochrana proti sněhové břečce. Nokian je pyšný na to, že již začátkem 90. let vyvinul a aplikoval testovací metodu na odolnost pneumatik vůči tzv. slushplaningu (obdoba acquaplaningu, tedy ztráta kontaktu s vozovkou, nikoli však v důsledku vody, ale v důsledku sněhové břečky). Nokian si nepříjemnou hmotu, se kterou se setkáváme při tání sněhu nebo jako důsledek chemického posypu, sám „vyrábí“ a uměle si tak vytváří podmínky shodné s těmi, se kterými se setkávají miliony řidičů v celé Evropě. Především testovací metodě slushplaningu vděčí dezén WR za to, že v tomto parametru předčí konkurenční produkty o více než 10 %.

Nokian WR je už od pohledu moderní zimní pneumatika asymetrického dezénu, která v sobě skrývá tradiční moderní technické finesy plus přidává některé další, zcela originální (viz blok). Výsledkem jsou vyvážené vlastnosti na různých površích, optimální přilnavost na sněhu i vodě, snadná ovladatelnost i nízký valivý odpor. Respekt k životnímu prostředí je jedním ze základních atributů Nokianu, a tak se i při výrobě pneumatik WR uplatňují výhradně rafinované nízkoaromatické oleje.

Široká nabídka
Nový dezén WR přijde na trh na podzim letošního roku a od samého uvedení bude v nabídce 33 rozměrů od 14 palců v rychlostním indexu T až po 20 palců v rychlostním indexu W. V následujícím roce 2008 bude rozměrová škála dále rozšířena. Řidičům lehkých užitkových vozů vyšel Nokia vstříc speciální verzí WR C, která bude k dispozici ve dvou provedeních, a to Van a Cargo (více viz blok). Nokian tak vstoupí do následující zimní sezony se značně posílenou řadou zimních pneumatik, což v kombinaci s investicemi do logistiky (centrální sklad v Ejpovicích u Plzně) výrazně posílí šance značky na vysoce konkurenčním trhu střední Evropy.

Celý článek si přečtete v Pneu revue 1 / 2007


 



 
 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz