Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 06 » PERSPEKTIVNÍ SEGMENT
Zatímco počty registrovaných nových aut rostou pouze uměřeně a v některých kategoriích dokonce klesají, skupina terénních automobilů, offroadů a tzv. SUV se naopak delší dobu těší pozornosti motoristů a množství jejích přívrženců stále stoupá. Z...
Zatímco počty registrovaných nových aut rostou pouze uměřeně a v některých kategoriích dokonce klesají, skupina terénních automobilů, offroadů a tzv. SUV se naopak delší dobu těší pozornosti motoristů a množství jejích přívrženců stále stoupá. Z toho vyplývá i soustavný růst odbytu pneumatik pro vozy typu 4 x 4, který – jak se zdá – ještě nedosáhl svého vrcholu.
Pojmy terénní automobil a SUV (Sport Utility Vehicle) bývají často používány jako synonyma. Jelikož chybějí exaktní definice obou automobilových druhů, je někdy jejich rozlišení komplikované. Jako rozlišovací znak bývá nejčastěji akceptována přítomnost či absence redukční převodovky. Pokud ji vůz má, jde o „pravý“ offroad, pokud ne, pak jde o SUV. Společný je oběma variantám pohon všech kol, byť jsou na trhu i terénní vozy, které mají jen přední náhon. Přesto je nejen jejich uživatelé řadí do kategorie 4 x 4, a to zejména pro jejich vnější vzhled: velkou světlou výšku a krátké převisy vpředu i vzadu. Teoreticky je možné o tomto zařazení diskutovat, ale v praxi to nemá velký význam. Zejména uvážíme-li – a v tom jsou si všichni, kdo jsou v segmentu aktivní, zajedno – že jen málo řidičů se svými terénními vozidly opouští vozovky se zpevněným povrchem a pouští se do opravdového terénu. To se také odráží na trhu pneumatik.
„Zhruba jedna čtvrtina všech offroad pneumatik na trhu má rychlostní index Q, tj. do 160 km/h a méně. Jde tedy o trakční pneumatiky,“ říká Joachim Otto z Mayerosch Offroadreifen GmbH. Přesto podíl pneumatik s rychlostním indexem S (do 180 km/h) a nižším v posledních dvou letech stále klesal. V Německu se například v roce 2004 prodalo o 14 % méně pneumatik této kategorie než o rok dříve, kdy se prodalo 295 000. V celé Západní Evropě tento pokles činil asi 8 %. Celkový trh s pneumatikami pro terénní automobily a vozy SUV však v uvedeném období stoupl, což znamená, že pokles u nižších rychlostních kategorií více než vyrovnaly pneumatiky pro vyšší rychlosti. V Německu (kde je trochu specifická situace vzhledem k – dnes již spíše teoretické – neomezené rychlosti na dálnici, poklesl v roce 2004 o 10 % dokonce i prodej pneumatik rychlostní třídy H, zato však vzrostl prodej třídy T a V (o 11% a o 50 %) a také zimních pneumatik pro vozy 4 x 4 (asi o 40 %). Celkem se v Německu prodal asi jeden milion pneumatik pro terénní vozy, v celé Západní Evropě asi šest milionů.
Dostatečný prodejní potenciál
Přestože v loňském prvním pololetí prodej v tomto segmentu poněkud poklesl, zdá se, že i pro nadcházející období ještě stále skrývá dostatečný potenciál pro průmysl i obchod. Zatímco v loňském prvním čtvrtletí zaznamenal celkový trh s automobily v Německu pokles o 1,9 %, kategorie vozů nižší střední třídy a terénních automobilů zaznamenala dvojciferný růst. Lídrem trhu offroadů je přitom jednoznačně BMW X3. Podle výzkumu firmy R.L. Polk Automotive Inteligence z Essenu v letech 1998 až 2003 růst prodejů vozů SUV překonal růst prodeje tzv. velkoprostorových vozů. Ještě v roce 1985 se v Evropě nabízelo jen 35 modelů SUV, jichž se tehdy prodalo 91 000. Oba tyto údaje však nepřetržitě rostly, takže v roce 2003 se nabízelo již 90 modelů, jichž se prodalo na 824 000, uvádí se ve studii z Essenu. Daleko nejdůležitějším trhem pro SUV a terénní vozy je však Severní Amerika, na niž v roce 2004 připadlo 73 % všech nově registrovaných vozidel uvedené kategorie. Evropa byla se 12 % na druhém místě a pouze čtyři procenta připadla na Japonsko, kde se však vyrábí plná čtvrtina těchto vozidel. V Evropě činí podíl japonských výrobců na všech terénních a SUV vozech dokonce 50 %.
V Německu nyní spadá do kategorie 4 x 4 již zhruba 6 % nově registrovaných aut. Ve srovnání s tím je trh s příslušnými pneumatikami ještě poddimenzován. Jestliže se v roce 2004 prodalo celkem 45 milionů pneumatik pro osobní automobily, pak by jeden milion prodaných pneumatik pro vozy 4 x 4 odpovídal asi jen dvouprocentnímu podílu těchto vozů na počtu vozidel v Německu. Zhruba totéž uvádí údaj Spolkového úřadu pro dopravu (KBA) – 2,1 procenta. Jenže vzhledem k růstu nově registrovaných vozů 4 x 4 musí růst i prodej pneumatik pro ně. Ze zkušenosti je známo, že bude trvat pět až šest let, než se stav mezi celkovým počtem registrovaných vozů a počtem prodaných příslušných pneumatik vyrovná. Přitom se předpokládá, že asi do roku 2008 bude podíl nově registrovaných terénních a vozů SUV stoupat, až jejich podíl na vozovém parku dosáhne sedmi až osmi procent. „Trh s pneumatikami se tomu bude přibližovat s příslušným zpožděním, až pneumatiky pro offroady dosáhnou podílu necelých deseti procent,“ odhaduje trend Wolfgang Thomale, obchodní manažer pro pneumatiky 4x 4 u společnosti Continental.
Rozvinutější trhy
Daleko více rozvinutý trh s pneumatikami 4 x 4 je ve Velké Británii, Španělsku a ve Švýcarsku. Tam činí již dnes podíl pneumatik 4 x 4 místy až pět procent. Pokud však jde o absolutní čísla, pak je v Evropě Německo hned za Británií. Kromě čtyř zmíněných zemí je v Evropě nejlepší odbyt ještě v Itálii, Francii a Belgii. To, že jsou největšími odbytišti právě tyto průmyslové země, ukazuje, že terénními a SUV automobily se v Evropě jezdí mnohem více na asfaltu než mimo něj. Ostatně o tom hovoří i stále rostoucí podíl vysokorychlostních pneumatik 4 x 4. Těžko věřit tomu, že někdo chce jezdit do terénu s pneumatikami s indexem V, jež jsou určeny pro nejvyšší rychlost 240 km/h. Zákazníkům tedy neleží na srdci ani tak terénní schopnosti či hospodárnost provozu, ale radost z jízdy. Mohutné offroady jsou také uznávanými statutárními symboly. Mnohý ze zákazníků je proto také ochoten vydat nemalý peníz za terénní pneumatiky a neudivuje tudíž ani to, že tyto pneumatiky mají ve svém výrobním programu v podstatě všichni hlavní pneuvýrobci ve světě.
Jeden z těchto významných producentů – Fulda – představil nedávno na mamutím setkání offroadů v německém Bad Kissingenu novou pneumatiku „4 x 4 Road“určenou pro terénní vozy a SUV a dal jí do vínku takové charakteristiky, jež by mohly platit i obecně pro kteroukoli pneumatiku 4 x 4: měla by mít dobré vlastnosti na mokru, agilní ovládání a velmi klidný běh. Fulda ji navíc předvedla v úžasně široké paletě variant – v 17 velikostech a 20 provedeních. Zejména ve velikostech 18 a 19 palců by měla být vhodná pro velkou většinu moderních offroadů a SUV.
Fulda podle vlastních průzkumů odhaduje, že k jízdám po nezpevněných površích či do terénu využívají své vozy jen asi dvě procenta jejich majitelů. To je číslo srovnatelné se stavem vozů se širokými pneumatikami před více než dvaceti lety. Široké pneumatiky tehdy zažily nečekaný nárůst a dnes – snad s výjimkou extrémních velikostí – patří k výbavě mnoha běžných automobilů. Se vzrůstajícím zájmem o tyto pneumatiky se tehdy rozhořela konkurence mezi hlavními výrobci tak, že urychleně zaplnili tuto původně malou skulinku na trhu a učinili z ní zvláštní kategorii. Specialista z Fuldy Rolf-Dieter Stohrer, šéf produkčního oddělení pro osobní a lehké nákladní automobily a offroady, se domnívá, že obdobný vývoj jako svého času u širokých pneumatik nastane i u pneumatik 4 x 4, včetně toho, že nynější boom v tomto segmentu časem opadne.
Dokončení článku najdete v tištěné Pneu revue 1 / 2006