Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 06 » KRÁSA A DOKONALOST

KRÁSA A DOKONALOST

 
image305

Letošní kalendář Pirelli je asi nejodvážnější z celé edice. Proto také vzbudil mimořádnou pozornost, někde dokonce pozdvižení. To pro ty, kteří nechápou jeho jednotu formy s obsahem a kteří na něj hledí jako na každoroční fotografickou provokaci a...

 
Letošní kalendář Pirelli je asi nejodvážnější z celé edice. Proto také vzbudil mimořádnou pozornost, někde dokonce pozdvižení. To pro ty, kteří nechápou jeho jednotu formy s obsahem a kteří na něj hledí jako na každoroční fotografickou provokaci a ne jako na uměleckou legendu.

Legenda stará 42 let. Starší než vynález videa, osobního počítače nebo kompaktního disku (CD). Dokonce i barevná televize se v Evropě objevila později než první vydání kalendáře Pirelli. Neboť právě o něm je řeč. Tento fotografický skvost k nám mluví již přes čtyři desítky let zvláštní řečí – řečí ženského těla. A ta může být černobílá, dokonce je to vítáno: Nejklasičtější barevná kombinace dává totiž lépe vyniknout půvabným ženským křivkám, jež jsou polozakryty (či poloodhaleny), aby o to více lákaly mužské obdivovatele. Neboť to jsou zřejmě téměř výhradně muži, kdo si listuje takovým kalendářem, kde každý list je svého druhu klenotem.

Kalendář Pirelli se poprvé objevil v roce 1963, aby představil výrobky proslulé gumárenské firmy, ale již o rok později začal vycházet s portréty krásných žen, často nepříliš zahalených modelek. Rázem se z něj stal luxusní výrobek a zakrátko i vyhledávaný sběratelský artikl, neboť jeho náklad činí pouhých 30 tisíc výtisků pro celý svět. Proto se také normálně neprodává: Buď jej významné osobnosti dostávají darem, nebo se stává předmětem dražeb, jejichž výtěžek je určen na charitativní účely.

U kalendáře Pirelli je vše proslulé: autoři fotografií, modelky i prostředí, v němž fotografové snímky pořizují. Fotografie pro první proslavené vydání kalendáře zhotovil někdejší „dvorní“ fotograf skupiny The Beatles Robert Freeman. Obrázky byly velmi sexy, ale současně velmi jemné a přívětivé. Tuto tradici si kalendář přes různé peripetie udržel až do dneška, i když se mezi jeho autory vystřídaly desítky světových fotografů.

Letošní kalendář vznikl – jako již poněkolikáté – v kouzelném prostředí francouzské riviéry a jeho tvůrci se stali dva nerozluční přátelé Mert Alas a Marcus Pigott, první rodem z Turecka, druhý z Walesu. Oba se narodili v roce 1971 a oba nejsou původním povoláním fotografové. To jim ale nebrání v tom, aby pořizovali nádherné fotografie nádherných žen. Sami tvrdí, že dbají více na vzhled modelek než na technické prostředky fotografie. Přestože prohlašují, že technická část ovlivňuje konečný výsledek jen asi z padesáti procent, není to na jejich tvorbě znát. Snímky ukazující dokonalá těla jsou dokonalé i po technické stránce. A černobílé provedení, v němž většina fotografií je, jejich dokonalost jen zdůrazňuje.

Sotva se letošní kalendář objevil, hned k němu začali novináři hledat vhodné přívlastky: vyzývavý, erotický, smyslný. Pravdou je, že mezi 27 fotografiemi převažují akty a že tyto snímky lze právem označit za velmi odvážné. Podle autorů kalendáře jde o jeho zatím „nejhříšnější edici“. Byla by také škoda nezhřešit – aspoň fotograficky – když se před objektiv postaví takové krásky jako je herečka a zpěvačka Jennifer Lopezová a modelky Kate Mossová, Karen Elsonová, Gisele Bündchenová, Natalia Vodianovová či Guinevere van Seenusová.

Přestože má kalendář nízký počet výtisků, může se jeho fotografiemi díky všeobjímající celosvětové síti internetu potěšit i velká část obyvatel všech pěti kontinentů: V den představení kalendáře, jež proběhlo18. listopadu v Paříži, uvedla firma Pirelli do provozu svůj nový internetový portál www.pirellical.com, kde si lze prohlédnout krásky nejen z letošního ročníku, ale z celé historie kalendáře.

V České republice se představení kalendáře odehrálo 1. prosince na Střeleckém ostrově v Praze, kde jej přítomným přiblížila francouzská herečka Chantal Poullainová. Nostalgicky se zasnila nad obrázky z francouzské riviéry, kde se narodila a prožila mládí, a potom možná trochu překvapila, když prohlásila, že by se také nechala fotografovat nahá, ovšem kdyby byla mladší.

Následující týden, 6. prosince, se jeden exemplář nového kalendáře již tradičně dražil na internetovém portálu iDnes ve prospěch zdravotnictví. Stejně jako loni byl výtěžek dražby určen Masarykovu onkologickému ústavu v Brně. Za rekordní částku 265 tisíc korun se majitelem kalendáře s číslem 1257 stal podnikatel Milan Šebo. Loňská dražba vynesla139 tisíc korun, předchozí dvě 83 000 a 117 000 korun.

Jan Horák


 
image307image309image305image308
 
 
 
 
 
 

Komentáře k článku

K tomuto článku nejsou vloženy žádné komentáře.

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz