Pneurevue.cz » Aktuální číslo
Pamatujete počátky podnikání v pneu-odvětví na začátku devadesátých let? To byla jízda! Ráno nacpat dodávku po střechu pneumatikami z Vídně nebo Weidenu, vyrazit po okolí a večer se vrátit s prázdným autem, ale s naditou šrajtoflí a ziskem 300 %. Dnes je situace úplně jiná. Slovy klasika, to máte písek, vápno, cement, cihly, tvárnice… V realitě pneuservisu DPH, kontrolní hlášení, mzdy, odvody, kontroly, GDPR, štítky, zpětný odběr a já nevím co ještě. A kdo by si bláhově myslel, že nic víc už počítat, vykazovat a předkládat nejde, je na omylu. Zdaleka to nekončí.
Novou noční můrou je pro všechny, kdo „uvádějí na trh“ pneumatiky, „Nařízení Evropského parlamentu a Rady EU 2023/1115 o dodávání na trh Unie a vývozu z Unie některých komodit a produktů spojených s odlesňováním“, zjednodušeně Nařízení o odlesňování. Týká se celé řady komodit a následně i relevantních produktů, mezi něž patří rovněž pneumatiky. Dotčené firmy – v našem případě výrobci a jejich lokální organizace, ale i např. velkoobchody, které jsou samy v roli dovozců a distributorů značek – budou muset prokázat, že jejich produkty „nezpůsobují odlesňování, jsou vyráběny v souladu s právními předpisy země produkce a mají potřebné prohlášení o řádné péči“ (citace Deloitte). Jako vždy je celý proces spojen s řadou nejasností, absencí prováděcích předpisů a nejistotou, od kdy bude EUDR závazné. Jak nám řekl jeden ze zástupců trhu, EUDR je z hlediska administrativní zátěže srovnatelné s procesem labellingu pneumatik, který vyvrcholil v listopadu 2012 povinnými štítky pro osobní a lehká užitková vozidla. Dnes už platí pro nákladní automobily i motocykly.
A zatímco EUDR vstupuje na jeviště, v šatně se již připravuje další účinkující jménem ESG. Ten bude také dříve či později ovlivňovat podnikatelské prostředí EU a měřit „výkonnost“ společností v oblasti společenských a ekonomických témat – Environmental, Social, Governance. Jistě i tato legislativa zvýší náklady a administrativní zátěž evropských firem.
Každopádně jednoduchá řešení „ráno vyjedu – ho-jnost přivezu“ již dnes neexistují. (Možná někdo ironicky dodá, že spíš platí původní, jadrná verze tohoto pořekadla.) Regulace jsou dnes všudypřítomné a nakonec nezbývá než se přizpůsobit. Zda jsou správné a přinesou opravdu kýžený efekt, to zde nevyřešíme. Obdivuji lidi, kteří mají na každou otázku tohoto světa rychlou a sebejistou odpověď.
Úspěšnou zimní sezónu v prodeji a servisu pneumatik přeje
Martin Mensa
vydavatel
Největší systém pro sběr a zpracování odpadních pneumatik každodenně potvrzuje svoji opodstatněnost a prospěšnost pro společnost Radim Filák, jednatel společnosti ELT Management Company Czech Republic s.r.o., se... celý článek »
Společnost AD Technik získala cenu GRAND PRIX na nedávno skončeném veletrhu Czechbus 2024 v Praze. Do soutěže bylo v dané kategorii přihlášeno čtrnáct exponátů a cenu získal AD Technik za Autonomní kontrolu pneumatik a... celý článek »
Na trh s pneumatikami pro nákladní automobily vstupuje nová značka, která pošilhává i po dalších segmentech Společnost JK Tyre, přední světový výrobce pneumatik z Indie, ohlašuje svou premiéru v České republice.... celý článek »
Minimálně první tři listopadové týdny bylo v pneuservisech velmi rušno, možná dokonce rušněji než v předchozích letech. Servismani si schválí i prodeje pneu. Na trhu rovněž přibyly nové provozovny. Nabízený sortiment se... celý článek »
Nové nařízení EUDR, jež postihne i výrobce pneumatik, je komplikované a nepřipravené. Podle europoslance Tomáše Zdechovského (KDU-ČSL) dokonce hrozí podobné komplikace jako v případě českého stavebního řízení, což... celý článek »