Pneurevue.cz » Aktuality » Průmysl » Zkazit cenu můžete jen jednou
Společnost Dobré Pneu z Netolic patří k nepřehlédnutelným hráčům v oblasti českého velkoobchodu s pneumatikami. Její zakladatel Václav Částka si otevřel v roce 1997 pneuservis, aby o šest let později vstoupil do rodícího se světa on-line prodeje pneumatik. I když dodnes provozuje e-shop pro koncové zákazníky, tu pravou „parketu“ svých podnikatelských aktivit si našel právě v oblasti velkoobchodu. Dobré Pneu jsou univerzálním multiznačkovým velkoobchodem, který stojí hned na několika pilířích – smluvní spolupráci s tradičními dodavateli, dominantní distribuci značky Nexen a konečně na importu a distribuci pneumatik Sailun.
Logistické centrum firmy v Nádražní ulici v Netolicích dýchá v polovině ledna 2023 poklidným tempem, regály jsou zpola zaplněné a jen občas nějaká dodávka ve firemních barvách obkrouží dvůr k místu nakládky. V pneumatikářské branži nic divného – v této fázi roku je již vesměs „dobojováno“, občasné dokupy se hravě zvládnou, do jara ještě daleko, a tak je čas sčítat pomyslné zisky a ztráty. Václavu Částkovi asistuje při našem rozhovoru provozně-obchodní ředitel Ing. Jiří Anderle, někdejší „barumák“, který se nechal zlákat na pomyslnou druhou stranu barikády. Záruka, že bude o čem si povídat.
Víme, kde je správná cena
Jsou to zjevně dvě generace; přemýšlím, že když Václav Částka začínal, Jiří Anderle mohl tak maturovat. Oba načerpali své znalosti a zkušenosti v jiných etapách rozvoje českého velkoobchodu a začali se potkávat na opačných stranách obchodního vztahu – Václav jako soukromý podnikatel, Jiří jako zástupce výrobce. Slova se ujímá Václav Částka: „K podnikání mě přivedlo poznání, že ceny tuzemských dodavatelů pneumatik a těch zahraničních jsou diametrálně odlišné, a nabízel se tu obrovský prostor pro další distribuční mezičlánek. Trh byl málo obsazený, fungovala tu výhradní zastoupení, ale mimo ně pouze zahraniční velkoobchody.“ Jiří Anderle dodává, že panovala a stále často panuje mantra, že tu nejlepší cenu dostanete přímo od výrobce. „To však mnohdy není pravda. Některé ceny zvenku jsou výrazně lepší a my je pak můžeme promítnout do atraktivnějších cen pro naše partnery. V podstatě balancujeme zahraniční obchod s loajalitou k tuzemským dodavatelům.“
Jakou část svého obratu Dobré Pneu nakupují v zahraničí a jakou v tuzemsku zveřejnit nechtějí, ale prozrazují, že v té „naší“ části pomyslného koláče je skrytý nemalý potenciál. Přeloženo, potenciál růstu spolupráce s tuzemskými organizacemi tu je, ale Dobré Pneu k ní nepřistoupí za každou cenu. „Díky dlouhodobým kontaktům se zahraničím dokážeme zanalyzovat situaci na lokálním trhu a konstruktivně jednat s místními organizacemi. Přesně víme, kde by se naše podmínky měly pohybovat,“ vysvětluje Jiří Anderle.
Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 1/23